Arkiv
-
Interactivity and audience participation in performing art for children and youth
Nr. 6 (2022)Dette nummeret har en tematisk seksjon med engelskspråklige artikler og essays basert på innlegg under konferansen JOIN IN, om interaktivitet og publikumsdeltakelse i performative kunst for barn og unge, som fant sted i Bergen 30. sept. – 1. okt. 2021. I den åpne seksjonen presenteres en artikkel av Agnete Haaland om den betydningen Ibsens «Et dukkehjem» har hatt for utviklingen av en realistisk skuespillerkunst.
-
Teatervitenskapelige studier 5
Nr. 5 (2021)I 2021-nummeret publiserer vi artikler fortløpende.
Første artikkel ut er "Hvordan gjøre scenekunst med teatervitenskap" av André Eiermann. God lesning!
-
Teatervitenskapelige studier 4
Nr. 4 (2020)Det fjerde nummeret i Teatervitenskapleige studier er et løpende nummer,der artikler og essays legges til ut over våren og høsten 2020.
Først ute er Tina Horrisland Engedals artikkel om utviklingen av realisme som stilideal i skuespillerkunsten i Bergen på slutten av 1800-tallet.
-
Temanummer: Teatervitenskapelig dugnad
Nr. 3 (2019)Innholdet i dette temanummeret er et resultat av konferansen Teatervitenskapelig dugnad 25.–27. mai 2018 i Bergen.
Temanummerredaktører: Siren Leirvåg, Ine Therese Berg, Rikke Gürgens-Gjærum og Ragnhild Tronstad.
Prosjektet Teatervitenskapelig dugnad er støttet av Norsk kulturråd.
-
Temanummer
Nr. 2 (2019)Artiklene i dette nummeret av Teatervitenskapelige studier har blitt utviklet fra en felles tematikk: fri scenekunst i kontekst. En gruppe fagpersoner, med bakgrunn fra teatervitenskap, ble valgt ut, og har i to omganger møttes for å diskutere sine bidrag i fellesskap. Initiativtakere var Danse- og teatersentrum og Anette Therese Pettersen.
Nummerredaktører: Anette Therese Pettersen og Elisabeth Leinslie
Medredaktør: Julie Rongved Amundsen.