Kunstnerisk frihet og personvern

-Erfaringer fra bruk av dokumentaristisk materiale i tre produksjoner på Den Nationale Scene

Authors

  • Agnete G. Haaland Universitetet i Oslo

DOI:

https://doi.org/10.15845/tvs.7.4005

Keywords:

Ytringsfrihet, personvern, Den Nationale Scene, Vår ære/vår makt, Kim F., Reksten-firmaets mann, teatersjef, biografisk scenefiksjon, etikk

Abstract

Artikkelen belyser og drøfter etiske dilemmaer knyttet til tre oppsetninger på Den National Scene i Bergen: Reksten – firmaets mann (2014), Vår Ære/ Vår makt (2016) og Kim F (2018). 

De tre produksjonene refererte til kjente og virkelige mennesker og omhandlet tematikk med stor offentlig interesse. Spørsmålet er hvem som eier retten til et menneskes egen livsbeskrivelse. Hvor går ytringsfrihetens grenser for kunstnere som lager scenefiksjon som refererer til virkelige menneskers liv og inkorporerer dokumentarisk materiale i en forestilling?

Artikkelforgatteren var teatersjef på DNS fra 2012 til 2019 og reflekterer rundt sine egne erfaringer knyttet til debattene som forestillingene utløste. Artikkelen drøfter også forskjellen på scenekunst og jounalistikk og forankrer teatrets kunstneriske frihet i norsk kulturpolitikk.  Diskusjonene som oppsto rundt de tre urpremierene illusterer hvordan friheten til å bruke biografisk materiale i en teaterproduksjon utvikles og testes gjennom en vedvarende diskusjon om kunstnerisk frihet, etikk og personvern.

Author Biography

Agnete G. Haaland, Universitetet i Oslo

Agnete G. Haaland is a Norwegian actress, writer and artistic director. She has been CEO and artistic director of The National Stage in Bergen for eight years and president of Norwegian Actor`s Equity for eleven years. She was elected president of The International Federation of Actors (FIA) for four years. She has starred in a great number of plays and has her own company. She is currently touring with her monologue Florence Nightingale – woman at war. She completed her master`s degree in Henrik Ibsen at Ibsen Studies at University of Oslo in 2021 and is now a guest researcher at Ibsen Studies. She is the vice president of Pen Norway.

 

 

Published

2023-10-16

How to Cite

Haaland, Agnete G. 2023. “Kunstnerisk Frihet Og Personvern : -Erfaringer Fra Bruk Av Dokumentaristisk Materiale I Tre Produksjoner På Den Nationale Scene”. Teatervitenskapelige Studier, no. 7 (October). https://doi.org/10.15845/tvs.7.4005.

Issue

Section

Artikler