Likestilt dramaturgi

En heterogen modell basert på estetiske prinsipper

Authors

  • Wenche Larsen

DOI:

https://doi.org/10.15845/tvs.v3i0.2927

Keywords:

kropp, kjønn, estetikk, norsk dramatikk, nordisk dramatikk, samtidsteater

Abstract

In her article, Wenche Larsen presents a heterogeneous, dramaturgical model based on an understanding of dramaturgy as the theatrical shaping and composition of material and artistic components in space and time – according to aesthetic principles. There are three concepts that form the basis of the model: Aristotle’s concept of Mythos, Knut Ove Arntzen and Hans-Thies Lehmann’s concept of ‘visual dramaturgy’, and Erika Fischer-Lichtes’ concept of performativity According to Larsen, these concepts point to three, different understandings of theatrical action – verbal, visual and physical action respectively. Larsen argues that her model can be used as an analytical tool in order to identify the various types of action in a play, although the three types of action often are interwoven.

Author Biography

Wenche Larsen

Wenche Larsen er faglitterær forfatter og kritiker, blant annet for Norsk Shakespearetidsskrift.  Hun avla en dr. art ved UiO i 2015 med avhandlingen «Dramatiske forvandlinger. Bildet som teatralt virkemiddel i Cecilie Løveids skuespill Balansedame. Fødsel er musikk og Barock Friise eller kjærligheten er en større labyrint». Hun har undervist ved UiB og UiO. Larsen har deltatt i prosjektene Betydende former (Univ. i Aalborg, 2001–2004) og A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries (Københavns Universitet, siden 2015). 

Published

2019-11-23

How to Cite

Larsen, Wenche. 2019. “Likestilt Dramaturgi: En Heterogen Modell Basert På Estetiske Prinsipper”. Teatervitenskapelige Studier 3 (3):39–54. https://doi.org/10.15845/tvs.v3i0.2927.