Kunstnerisk frihet og personvern

-Erfaringer fra bruk av dokumentaristisk materiale i tre produksjoner på Den Nationale Scene

Forfattere

  • Agnete G. Haaland Universitetet i Oslo

DOI:

https://doi.org/10.15845/tvs.7.4005

Emneord (Nøkkelord):

Ytringsfrihet, personvern, Den Nationale Scene, Vår ære/vår makt, Kim F., Reksten-firmaets mann, teatersjef, biografisk scenefiksjon, etikk

Sammendrag

Artikkelen belyser og drøfter etiske dilemmaer knyttet til tre oppsetninger på Den National Scene i Bergen: Reksten – firmaets mann (2014), Vår Ære/ Vår makt (2016) og Kim F (2018). 

De tre produksjonene refererte til kjente og virkelige mennesker og omhandlet tematikk med stor offentlig interesse. Spørsmålet er hvem som eier retten til et menneskes egen livsbeskrivelse. Hvor går ytringsfrihetens grenser for kunstnere som lager scenefiksjon som refererer til virkelige menneskers liv og inkorporerer dokumentarisk materiale i en forestilling?

Artikkelforgatteren var teatersjef på DNS fra 2012 til 2019 og reflekterer rundt sine egne erfaringer knyttet til debattene som forestillingene utløste. Artikkelen drøfter også forskjellen på scenekunst og jounalistikk og forankrer teatrets kunstneriske frihet i norsk kulturpolitikk.  Diskusjonene som oppsto rundt de tre urpremierene illusterer hvordan friheten til å bruke biografisk materiale i en teaterproduksjon utvikles og testes gjennom en vedvarende diskusjon om kunstnerisk frihet, etikk og personvern.

Forfatterbiografi

Agnete G. Haaland, Universitetet i Oslo

 

Agnete G. Haaland er skuespiller, dramatiker, produsent og kunstnerisk leder for eget kompani. Hun har vært teatersjef på Den Nationale Scene i Bergen i åtte år, leder av Norsk Skuespillerforbund i elleve år og president i den internasjonale skuespillerføderasjonen FIA i fire år. Hun har spilt store roller ved en rekke teatre både nasjonalt og internasjonalt –inkludert Nora i Et Dukkehjem på National Theatre Company of China. Agnete er en aktiv samfunnsdebattant og nestleder i Norsk Pen. Hun har bla. studert teatervitenskap ved Universitetet i Bergen og hun har en mastergrad i Henrik Ibsen. For tiden er hun gjesteforsker med Ibsen Studies på Universitetet i Oslo. 

Nedlastinger

Publisert

2023-10-16

Hvordan referere

Haaland, Agnete G. 2023. «Kunstnerisk Frihet Og Personvern : -Erfaringer Fra Bruk Av Dokumentaristisk Materiale I Tre Produksjoner På Den Nationale Scene». Teatervitenskapelige Studier, nr. 7 (oktober). https://doi.org/10.15845/tvs.7.4005.

Utgave

Seksjon

Artikler