Kunstnerisk frihet og personvern
-Erfaringer fra bruk av dokumentaristisk materiale i tre produksjoner på Den Nationale Scene
DOI:
https://doi.org/10.15845/tvs.7.4005Emneord (Nøkkelord):
Ytringsfrihet, personvern, Den Nationale Scene, Vår ære/vår makt, Kim F., Reksten-firmaets mann, teatersjef, biografisk scenefiksjon, etikkSammendrag
Artikkelen belyser og drøfter etiske dilemmaer knyttet til tre oppsetninger på Den National Scene i Bergen: Reksten – firmaets mann (2014), Vår Ære/ Vår makt (2016) og Kim F (2018).
De tre produksjonene refererte til kjente og virkelige mennesker og omhandlet tematikk med stor offentlig interesse. Spørsmålet er hvem som eier retten til et menneskes egen livsbeskrivelse. Hvor går ytringsfrihetens grenser for kunstnere som lager scenefiksjon som refererer til virkelige menneskers liv og inkorporerer dokumentarisk materiale i en forestilling?
Artikkelforgatteren var teatersjef på DNS fra 2012 til 2019 og reflekterer rundt sine egne erfaringer knyttet til debattene som forestillingene utløste. Artikkelen drøfter også forskjellen på scenekunst og jounalistikk og forankrer teatrets kunstneriske frihet i norsk kulturpolitikk. Diskusjonene som oppsto rundt de tre urpremierene illusterer hvordan friheten til å bruke biografisk materiale i en teaterproduksjon utvikles og testes gjennom en vedvarende diskusjon om kunstnerisk frihet, etikk og personvern.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Agnete G. Haaland
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.