Rudolf Penkas sosialistiske realisme – og innflytelsen på Hålogaland teaters politiske estetikk

Forfattere

  • Anna Blekastad Watson Universitetet i Agder

DOI:

https://doi.org/10.15845/tvs.8.4212

Emneord (Nøkkelord):

Rudolf Penka, Bertolt Brecht, Hålogaland Teater, Konstantin Stanislavski, episk teater, sosialrealisme

Sammendrag

Norsk: Den østtyske teaterpedagogen Rudolf (Rudi) Penka (1923-1991) fikk stor innflytelse på skandinavisk teater. Penka hadde som mål å skape en syntese av Konstantin Stanislavskijs skuespillermetoder og Bertolt Brechts dialektiske teater. Denne metoden underviste han i ved det øst-tyske skuespillerakademiet fra 1955 og frem til 1985. Han reiste til Skandinavia fra slutten av 1960-tallet, og var arbeidet ved flere skandinaviske teaterskoler gjennom 1970- og inn på 1980-tallet. Teaterundervisningen hans påvirket teaterpedagogikken i Skandinavia, Sverige spesielt, men også i Norge. I denne artikkelen vil jeg se nærmere på Penkas teaterpedagogikk og dens innflytelse på norsk politisk teater, med utgangspunkt i Hålogaland Teaters oppsettinger i perioden 1971-1975.

Engelsk: The East German theater educator Rudolf (Rudi) Penka (1923-1991) had a great impact on Scandinavian theatre in the late 1960s and 70s. Penka aimed to create a synthesis of Konstantin Stanislavski's acting methods and Bertolt Brecht's dialectical theatre. He taught this method at the East German Actors' Academy from 1955 until 1985. He traveled to Scandinavia from the end of the 1960s, and worked at several Scandinavian theater schools throughout the 1970s and into the 1980s. His theater teaching influenced theater pedagogy in Scandinavia, Sweden in particular, but also in Norway. In this article, I will take a closer look at Penka's theater pedagogy and its impact on Norwegian political theatre, taking Hålogaland Teater's theatre productions in the 1970s, as an outset.

Referanser

Andersson, Erik, «Gunnar Ohrlander – mannen som förhäxade hela landsändar», Arbeterrörelsens Arkiv och bibliotek. Hentet 5. april 2024. https://www.arbark.se/en/2013/01/gunnar-ohrlander- mannen-som-forhaxade-hela-landsandar/

Barnett, David (red.). Berliner Ensemble Adaptations: The Tutor; Coriolanus; The Trial of Joan of Arc at Rouen, 1431; Don Juan; Trumpets and Drums. London: Bloomsbury Publishing, 2014.

Barnett, David. A History of the Berliner Ensemble. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. https://doi.org/10.1017/CBO9781107446540

Barnett, David, «Gestus», Brecht in practice. Hentet 16. april 2024. https://www.brechtinpractice.net/theory/gestus

Brecht, Bertolt. Om tidens teater: en ikke-aristotelisk dramatik. København: Gyldendal, 1960.

Brox, Ottar. Hva skjer i Nord-Norge: en studie i norsk utkantpolitikk (3. oppl.). Oslo: Pax, 1969.

Eggen, Arnljot. Vi er dei mange: teater om arbeidsfolk. Oslo: Samlaget, 1987.

Eilertsen, Jens Harald og Ola Røa. Teater utenfor folkeskikken: nordnorsk teaterhistorie fra istid til 1971. Stamsund: Orkana, 2004.

Eilertsen, Jens Harald og Ola Røa. Polare scener: nordnorsk teaterhistorie fra 1971–2000. Stamsund: Orkana, 2005.

Fjeldstad, Anton. «Gruppeteater i Norge». I Gruppeteater i Norden, redigert av Anton Fjeldstad og Aage Jørgensen, 181-232. København: Samleren, 1981.

Forstenberg, Leif, Christian Lund og Svensk teaterunion (red.). The Professional Training of the Actor. International Theatre Institute Fifth Symposium in Stockholm 1967. Stockholm: Internationella teaterinstitutet, 1968.

Gladsø, Svein. Brecht/Penka-metoden: en gjennomgang og en analyse. Dragvoll: Institutt for drama, film og teater, UNIT/AVH, 1991.

Gripsrud, Jostein. ‘La denne vår scene bli flamme’: perspektiver og praksis i og omkring sosialdemokratiets arbeiderteater ca. 1890-1940. Oslo: Universitetsforlaget, 1981.

Grøndahl, Carl Henrik. «Det var litt av en tid». I Drømmefabrikken: Teaterhøgskolens historie sett gjennom åtte forfatteres øyne, redigert av Janne Helteberg Haarseth, Even Lynne, Vetle Lid Larssen og Kunsthøgskolen i Oslo Avdeling Statens teaterhøgskole, 60-87. Oslo: Transit, 2013.

Haars, Peter. «The Proof of the Pudding is in the Eating». I Lærestykker – Lærestykket fra Baden, Ja- sieren og Nei-sieren, Forholdsregelen, Unntagelsen og regelen; kommentarer, dokumenter, teori, redigert av Espen Haavardsholm, Georg Johannesen og Per Kjelling, 7-18. Oslo: Gyldendal, 1974.

Hagen, Per Ole. Finn Ludt og hans musikk til teaterstykkene ‘Pendlerne’, ‘Det æ hær æ høre tel’, ‘Jenteloven’ og ‘Æ e ikkje aleina’. Hovedfagsoppgave, Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, 1981.

Hagerup, Klaus. «Hvor kommer de gode forestillingene fra?». Oslo: Dagbladet, 17. juni 1975.

Hagerup, Klaus. «Litt om Brecht, syttitallet, Hålogaland teater og hvordan det ble slik». Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, no. 3–4 (2006): 58–61.

Hagerup, Klaus. «Intervju med Klaus Hagerup». I Anna Blekastad Watson, De politiske gruppeteatrene i Norge: Estetisk-politiske virkemidler og kollektive praksiser: Svartkatten, Pendlerne, Hålogaland Teater, Perleporten og Tramteatret, 353–377. Ph.D.-avhandling, Universitetet i Bergen, 2021.

Helgheim, Kjell. Realisme og teatralitet: tre russiske profiler: Stanislavskij, Meyerhold, Evreinov. Oslo: Solum, 2015.

Hellqvist, Eva Kjellander & Hallgren, Karin. «Kultur och kommersialism – några exempel från svenskt 1970-tal». Humanetten, no. 42 (2019). Hentet 2. april 2024. https://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/2089

Holmes, Joan E. «Theatre as an Institution in the German Democratic Republic». Colloquia Germanica, no. 3 (1981): 229–238. Hentet 8. Mars 2021. https://www.jstor.org/stable/23979778

Hålogaland Teater. «’ Fru Carrars Gevær’ og ‘Rapport fra Stordjupta’». Hentet 16 april 2024. https://halogalandteater.no/produksjon/2005/fru-carrars-gevaer-og-rapport-fra-stordjupta

Høyer, Jostein. ‘Teater for Folket’: Hålogaland Teater i 1970-åra – institusjon, estetikk og politikk.

Hovedfagsoppgave, Universitetet i Tromsø, 1983.

Indahl, Gunhild og Bjørn Hall-Hofsø. Et nordnorsk folketeater: etablering av landsdelens første profesjonelle teater: rapport fra interimstyret i Hålogaland teater 1971–1976. Tromsø: HT, 1976.

Indregard, Martin. «Hva er folkets kultur». Profil, no. 6 (1972).

Kunsthøgskolen i Oslo Avdeling Statens teaterhøgskole. Drømmefabrikken: Teaterhøgskolens historie sett gjennom åtte forfatteres øyne. Oslo: Transit, 2013.

Lazarus, Heide. «The Politics of Searching Traces». I The Politics of Being on Stage, redigert av Anja Klöck, 167–183. Hildesheim: Georg Olms Verlag.

Luterkort, Ingrid. «Nordisk teaterunion – Ett bidrag till historien om nordiskt teatersamarbete under 55 år». I Nordisk Teaterunion – sjuttio år av samspel, redigert av Ingrid Luterkort og Riitta Seppälä, 11–44. Informationscentralen för teater i Finland, 2008. Hentet 16. april 2024. https://scensverige.se/wp-content/uploads/2014/04/Nordisk-Teaterunion-70-ar-av- samspel.pdf

Luterkort, Ingrid. Skådespelarens utbildning: utländska inflytanden på nutida svensk teaterundervisning.

Stockholm: Svenska Riksteatern, 1976.

Maločevskaja, Irina, Sverre Rødahl og Hans Henriksen. Regiskolen, Vollen: Tell forlag, 2002.

Nygård, Oddvar. «Makrellen i Nord-Norge – eller Carlos Wiggen og marxismen». Profil, no. 1 (1974): 31–32.

Penka, Rudolf, Liv Schøyen og Gerhard Ebert. Skuespilleren: en grunnbok for skuespillerutdanningen.

Oslo: Gyldendal, 1985.

Pintzka, Wolfgang og Liv Schøyen. Fra Sibir til synagogen: erindringer fra to verdener. Oslo: Forlag Press, 2003.

Profil. «Kjedelig politisk teater er feilslått politikk – intervju med Fria Proteatern». Profil, no. 4 (1977): 30–35.

Progg.se. «Fria Proteatern». Progg.se – Alternativ musikk i Sverige 1967-1984. Hentet 5. april 2024. https://web.archive.org/web/20100814165849/http://www.progg.se/band.asp?ID=16

Reims, Daniella. «I Öst och Väst – Teaterpedagogen Rudolf Penkas metodiska arbetssätt». I Svenska teaterhändelser, 1946-1996, redigert av Lena Hammergren, Karin Helander og Willmar Sauter. Stockholm: Natur och Kultur, 1996.

Ringbom, Stefan, Sverre Kjelsberg, Per Chr Hansen, Anton Fjeldstad, Olaf Kran, Tor Amundsen, og Hålogaland teater. Ti år med HT: Hålogaland teater 1971–1981: artikler, bilder, dikt, intervjuer, melodier og visetekster med melodier. Bodø: Trohaug, 1981.

Skutvik, Sigrid. En analyse av skuespillerutdannelsen ved Teaterhøgskolen og norsk teaterpolitikk 1993– 2013: Basert på en intervjuundersøkelse 2002–2005, egne erfaringer og minnesarbeid, oppfølgende intervjuer og nærlesning av utvalgte teaterpolitiske dokumenter. Doktorgradsavhandling, NTNU, Institutt for kunst- og medievitenskap, 2015.

Solgård, Karl, Erik. «Arbeidsformer i teatret – en vurdering av Brecht og Rudi Penka». Profil, no. 2-3 (1982): 58–62.

Thon, Jahn. Tidsskriftets forståelsesformer: Profil og profilister 1959-89. Oslo: Cappelen akademisk forlag, 1995.

Vercoe, Eli. «Spontane innsigelser – eller “kartet og terrenget”. Profil, no. 4–6 (1973): 50–51. Wikipedia. «Fria Proteatern». Hentet 9. april 2024. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fria_Proteatern

Nedlastinger

Publisert

2024-12-07

Hvordan referere

Watson, Anna Blekastad. 2024. «Rudolf Penkas Sosialistiske Realisme – Og Innflytelsen På Hålogaland Teaters Politiske Estetikk». Teatervitenskapelige Studier, nr. 8 (desember). https://doi.org/10.15845/tvs.8.4212.