Over terskelen fra estetikk til religion:
Et forslag til en utvidet definisjon av «religiøst teater»
DOI:
https://doi.org/10.15845/tvs.9.4652Emneord (Nøkkelord):
Religious theatre, Bergen Drama Festival, Jon Fosse, contemporary Scandinavian theatreSammendrag
Theatre has long served as a medium through which religious ideas are expressed, often by staging traditional myths and doctrines tied to institutional belief systems. This connection between theatre and religion has been well-documented in multiple scholarly discourses. More recently, scholars have also explored how certain performances evoke spiritual experiences through theatrical staging. However, contemporary research on aesthetic-religious experiences in performance tends to avoid the term «religious theatre» unless the work is explicitly connected to organized religion and communal belief.
This article challenges that limitation by examining The Disorder of Desire (2022) and Einkvan (2024), two Norwegian performances that operate outside conventional religious frameworks. Drawing on a broader definition of religion as engagement with narrative worlds involving superhuman forces, and using the concept of immanent transcendence, the analysis explores how these works construct religious meaning and offer audiences experiences that may be understood as religious in nature. The aim is to propose a more inclusive understanding of «religious theatre»—one that reflects contemporary shifts in the study of religion and aesthetics.
Referanser
Borch Skolseg, Runa. «The Disorder of Desire». I Jeg plukker opp en stein og putter den i lomma, redigert av Idun Vik, 480-513. Bergen: Cornerstone forlag, 2022.
Den Norske Kirke. Norsk salmebok 2013 - for kirke og hjem : for kyrkje og heim. Eide forlag, 2013.
Fehr, Drude von der. Dramatikk og metafysikk: Jon Fosse og menneskenes vilkår i verden. Vidarforlaget, 2021.
Feldt, Laura. «Harry Potter and Contemporary Magic: Fantasy Literature, Popular Culture, and the Representation of Religion». Journal of Contemporary Religion 31, nr. 1 (2015): 101-14. http://dx.doi.org/10.1080/13537903.2016.1109877
———. «Religion, fantasyfilm og fantastiske væsener: Mediering af religion i Fantastic Beasts and Where to Find Them». Religionsvidenskabeligt tidsskrift , vol. 70/5 (2020): 52-76.
Fosse, Jon. Einkvan: skodespel. Oslo: Samlaget, 2024.
———. Gnostiske essay. Oslo: Samlaget, 2004.
———. «Noko i hjarta». NB21. 2008 nr. 1: 32-[33].
———. Stein til stein : 39 dikt og 1 salme. Oslo: Samlaget, 2013.
Fosse, Jon, og Espen Skjeldal. Mysteriet i trua: ein samtale mellom Jon Fosse og Eskil Skjeldal. Oslo: Samlaget, 2015.
Gilhus, Ingvild. «What Became of Superhuman Beings? Companions and Field Guides in the Study of Religion». I Contemporary Views on Comparative Religion, redigert av Peter Antes, Armin Geertz og Mikael Rothstein, 375–88. Sheffield: Equinox, 2016.
Gilhus, Ingvild, og Lisbeth Mikaelsson. Hva er religion. Oslo: Universitetsforlaget, 2007.
———. Kulturens refortrylling: Nyreligiøsitet i moderne samfunn. Oslo: Universitetsforlaget, 1998.
———. Nytt blikk på religion: studiet av religion i dag. Oslo: Pax forlag, 2001.
Hyldig, Keld. Ibsen og norsk teater – Del 2 1930-2020. Oslo: Vidarforlaget, 2024.
Jakobsen, Rolv Nøtvik. «Det namnlause. Litteratur og mystikk med utgangspunkt i dramatiske tekstar av Jon Fosse». Norsk litterær årbok (1997): 225-38.
———. «Frå tabu til bølgje–Litteratur og religion dei ti siste åra». Kirke og kultur 110, nr. 3 (2005): 368-80.
———. «Religiøs undring og kristen tru i tekstar av Jon Fosse». Kirke og Kultur 119, nr. 3 (2014): 243-62. https://www.scup.com/doi/10.18261/ISSN1504-3002-2014-03-08
Jørgensen, Dorthe. Den skønne tænkning: Veje til erfaringsmetafysik. Religionsfilosofisk udmontet. Aarhus: Aarhus universitetsforlag, 2014.
———. Imaginative Moods: Aestehics, Religion, Philosophy Aarhus: Aarhus universitetsforlag, 2021.
Kallenbach, Ulla. The Theatre of Imagining: A Cultural History of Imagination in the Mind and on the Stage. Cham: Springer International Publishing, 2018.
Mason, David. The Performative Ground of Religion and Theatre. London: Routledge, 2018.
———. «Religious Experience as a Model for Emotional Experience in Theatre». Journal of Dramatic Theory and Criticism 22, nr. 2 (2008): 7-22.
Sax, William. «Ritual and Theatre in Hinduism». I Religion, Ritual, Theatre, redigert av Bent Holm, Bent Flemming Nielsen og Karen Vedel, 79-107. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009.
Schipper, Sander Jensen. «Mot det spektakulære: En undersøkelse av nye iscenesettelsesstrategier hos Den Norske Kirke». Teatervitenskapelige Studier, nr. 8 (2024): 35-54. https://boap.uib.no/index.php/tvs/article/view/4413
Skjoldager-Nielsen, Kim. Over the Threshold, Into the World: Experiences of Transcendence in the Context of Staged Events. Doktorgradsavhandling, Stockholms universitet, 2018.
———. «Publikumspositioner og erfaringsmetafysikk i teateret». I Tro på teatret, redigert av Bent Holm, 244-84. København: Multivers, 2006.
Sutcliffe, Steven, og Ingvild Gilhus. «Introduction: ‘All mixed up’ – Thinking about religion in relation to new age spiritualities». I New Age Spirituality: Rethinking Religion, redigert av Steven Sutcliffe og Ingvild Gilhus, 1-16. U.K.: Routledge, 2011.
Tronstad, Ragnhild. «Om det man ikke kan tale... ». Norsk Shakespearetidsskrift (27. april 2024). https://www.shakespearetidsskrift.no/anmeldelser/om-det-man-ikke-kan-tale/237508
Undheim, Sissel. «Made up Prophecies: Metamodern Play with Religion, Spirituality and Monomyth in the Lego Universe». I Cultural Studies of Lego: More Than Just Bricks, redigert av Rebecca Hains og Sharon Mazzarella, 97–121. London: Springer International Publishing, 2019.
———. «The Magic of the Multiverse: Easter Eggs, Superhuman Beings, and Metamodernism in Marvel’s Story Worlds». I Comics, Culture, and Religion: Faith Imagined, redigert av Kees de Groot, 187-204. London: Bloomsbury Academic, 2023.
Vik, Idun (red.). La ordene trekke inn i kroppen. Bergen: Cornerstone forlag, 2024.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Sander Jensen Schipper

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.