Mot det spektakulære
En undersøkelse av nye iscenesettelsesstrategier hos Den Norske Kirke
DOI:
https://doi.org/10.15845/tvs.8.4413Emneord (Nøkkelord):
Opplevd metafysikk, Den norske kirke, dramaturgi, iscenesettelsesstrategier, kirke og popkulturSammendrag
I et forsøk på å tiltrekke seg yngre målgrupper har enkelte menigheter i Den Norske Kirke utviklet «pop-gudstjenester». Ved å kombinere tradisjonell liturgi med populærkulturelle referanser som Løvenes konge og Harry Potter, har kirken åpnet opp for nye iscenesettelsestrategier. Denne artikkelen argumenterer for at disse nye «pop-gudstjenestene» ikke bare tiltrekker et større publikum, men også åpner for personlige opplevelser av det guddommelige.
Undersøkelsen tar utgangspunkt i tre gudstjenester fra Oslo og Bergen, som alle kombinerer tradisjon og popkultur for å skape nye dramaturgiske uttrykk. Den analytiske tilnærmingen kombinerer teorier fra Kim Skjoldager-Nielsen og Dorthe Jørgensen, for å kartlegge «opplevd metafysikk», og når disse opplevelsene inntreffer. Dette gjøres ved å kartlegge møtet mellom den fysiske iscenesettelsen og deltakernes kognitive prosesser, og hvordan dette møtet åpner for opplevd metafysikk, eller et opplevd møte med det guddommelige. På denne måten bidrar artikkelen med innsikt og et analytisk rammeverk for feltene religion- og teatervitenskap.
Referanser
Bøe, Marianne, og Anne Kalvig. Mennesker, meninger, makter. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 2020.
Den Norske Kirke. «Allehelgen – en minnedag for de døde», lest 12. april 2023, https://www.kirken.no/nb-NO/kristen-tro/kirkearet/spesielle-dager/allehelgensdag/tenn%20lys/
Den Norske Kirke. «Feirer påske med Harry Potter», lest 3. April 2024, https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/aktuelt/potterpaske/
Den Norske Kirke. «Velkommen til PotterPåske», lest 3. april 2024, https://www.kirken.no/nb-NO/fellesrad/kirkeneioslo/menigheter/fagerborg/2.0%20nyhetsarkiv/potterp%C3%A5ske%2024/
Eisner, Elliot W. «From Episteme to Phronesis to Artistry in the Study and Improvement of Teaching». Teaching and Teacher Education 18, nr. 4 (2002): 375–85. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00004-5
Feldt, Laura. «Harry Potter and Contemporary Magic: Fantasy Literature, Popular Culture, and the Representation of Religion». Journal of Contemporary Religion 31, nr. 1 (2015): 101–14. http://dx.doi.org/10.1080/13537903.2016.1109877.
Féral, Josette. «Teatralitet: En undersøkelse av det teatrale språkets egenart». 3t: tidsskrift for teori og teater, nr. 2 (1997).
Fortier, Mark. Theory/Theatre: An Introduction. London/New York: Routledge, 2016. https://doi.org/10.4324/9781315697628
Genius, Henny. Løvenes konge-gudstjeneste ape i prosesjonstog, 2022. Fotografi.
Genius, Henny. Løvenes konge-gudstjeneste dåpsspill med korsang, 2022. Fotografi.
Jørgensen, Dorthe. Den skønne tænkning: Veje til erfaringsmetafysik religionsfilosofisk udmontet. Aarhus University Press, 2014. https://doi.org/10.2307/jj.608183
Kallenbach, Ulla. The Theatre of Imagining. Cham: Springer, 2018. https://doi.org/10.1007/978-3-319-76303-3
Kirkerådet. «Veiledning til hoveddelene i gudstjenesten». I Gudstjenestebok for Den Norske Kirke –Hovedgudstjeneste, 1-30. Bergen: Eide forlag, 2020.
Kvalsund, Runa, og Turid Sylte. «Tar Harry Potter inn i påskefeiringen». Vårt land, 12. april 2017.
Mason, David. «Religious Experience as a Model for Emotional Experience in Theatre». Journal of Dramatic Theory and Criticism 22, nr. 2 (2008): 7–22. https://doi.org/10.1353/dtc.2008.0004
Sauter, Willmar. The Theatrical Event: Dynamics of Performance and Perception. Iowa State University Press, 2014.
Schipper, Sander Jensen. «Den hellige iscenesettelsen, En teatervitenskapelig undersøkelse av opplevd metafysikk i gudstjenesten». Mastergradsoppgave, Universitet i Bergen, 2023.
Skjoldager-Nielsen, Kim. «Congregation and Performance: Experiential Metaphysics in Hotel Pro Forma's Operation: Orfeo and Jesus_C_Odd_Size». Performance Research 13, nr. 3 (2008): 163–75. https://doi.org/10.1080/13528160902819521
Skjoldager-Nielsen, Kim. Over the Threshold, into the World: Experiences of Transcendence in the Context of Staged Events, Ph.d.-avhandling, Stockholm University, 2018.
St. Jakob kirke. «Gudstjeneste: Løvenes konge», 2022. https://www.facebook.com/events/1721886044862804/.
St. Jakob kirke. Harry Potter-gudstjeneste, bilde fra preken. St. Jakob kirke, 2023. https://www.instagram.com/p/CzEqBraMZdL/?img_index=1.
St. Jakob kirke. Løvenes konge-gudstjeneste. 6. November 2022 i St. Jakob Kirke. Liturgi. St. Jakob kirke, 2022.
Statistisk sentralbyrå. «Den Norske Kirke», lest 12. April 2024. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/religion-og-livssyn/statistikk/den-norske-kirke.
Ulvik, Marit, Ingrid Helleve, og Dag Roness. Skolens betydning. Bergen: Fagbokforlaget, 2020.
Veiteberg, Kari. Kunsten å framføre gudstjenester: Dåp i den norske kyrkja. Ph.d.-avhandling, Universitetet i Oslo, 2006.
Veiteberg, Kari. «Gudstenesta som performativ praksis». Kirke og Kultur 113, nr. 2 (2008): 105–17. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2008-02-04
Woolfolk, Anita. Pedagogisk psykologi. Bergen: Fagbokforlaget, 2014.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Sander Jensen Schipper

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.