Penka – og forsøket på å gjøre Brecht sosialrealistisk,
og hans innflytelse på norsk politisk teater
Emneord (Nøkkelord):
Rudolf Penka, Bertolt Brecht, Hålogaland Teater, Konstantin Stanislavski, episk teater, sosialrealismeSammendrag
Norsk:
Den østtyske teaterpedagogen Rudolf (Rudi) Penka (1923-1991) fikk stor innflytelse på skandinavisk teater. Penka hadde som mål å skape en syntese av Konstantin Stanislavskijs skuespillermetoder og Bertolt Brechts dialektiske teater. Denne metoden underviste han i ved det øst-tyske skuespillerakademiet fra 1955 og frem til 1985. Han reiste til Skandinavia fra slutten av 1960-tallet, og var arbeidet ved flere skandinaviske teaterskoler gjennom 1970- og inn på 1980-tallet. Teaterundervisningen hans påvirket teaterpedagogikken i Skandinavia, Sverige spesielt, men også i Norge. I denne artikkelen vil jeg se nærmere på Penkas teaterpedagogikk og dens innflytelse på norsk politisk teater, med utgangspunkt i Hålogaland Teaters oppsettinger i perioden 1971-1975.
Engelsk: The East German theater educator Rudolf (Rudi) Penka (1923-1991) had a great impact on Scandinavian theatre in the late 1960s and 70s. Penka aimed to create a synthesis of Konstantin Stanislavski's acting methods and Bertolt Brecht's dialectical theatre. He taught this method at the East German Actors' Academy from 1955 until 1985. He traveled to Scandinavia from the end of the 1960s, and worked at several Scandinavian theater schools throughout the 1970s and into the 1980s. His theater teaching influenced theater pedagogy in Scandinavia, Sweden in particular, but also in Norway. In this article, I will take a closer look at Penka's theater pedagogy and its impact on Norwegian political theatre, taking Hålogaland Teater's theatre productions in the 1970s, as an outset.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Anna Blekastad Watson
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.