Starten på et norsk teater
Utviklingen av realisme som stilideal i skuespillerkunsten i Bergen på slutten av 1800-tallet
DOI:
https://doi.org/10.15845/tvs.v4i0.2632Emneord (Nøkkelord):
Det Norske Theater, Den Nationale Scene, Octavia Sperati, realisme, skuespillerkunst, Irgens Hansen, Gunnar Heiberg, Henrik Ibsen, Bjørnstjerne BjørnsonSammendrag
Ved åpningen av det første norske teateret i Bergen i 1850 markeres starten på en norsk spilltradisjon som vårt moderne tids teater bygger på. Denne artikkelen tar for seg skuespillerkunstens utvikling i Bergen på slutten av 1800-tallet, for å få en forståelse av hvordan teateret og skuespillerkunsten var de første tiårene etter etableringen av Det Norske Theater og Den Nationale Scene, og vil redegjøre for utviklingen av realismen som stilideal i skuespillerkunsten i Norge.
Skuespillerkunstens utvikling i løpet av siste halvdel av 1800-tallet kan ses i sammenheng med samtidsdramatikken, særlig Ibsen og Bjørnsons borgerlige dramaer. I tillegg sto skuespillerkunsten i en praktisk tradisjon, og skuespillerens rom for utvikling må ses i sammenheng med dette. Uten en teoretisk skolering må arbeidet skje i samarbeid med andre skuespillere og instruktør. Noen instruktører blir særs viktig i perioden, og disse trekkes frem i artikkelen. Utviklingen i skuespillerkunsten skjer i skuespillerens søken etter å formidle teksten på en kunstnerisk og samtidig virkelighetsnær måte.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2020 Tina Horrisland Engedal
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.