Starten på et norsk teater

Utviklingen av realisme som stilideal i skuespillerkunsten i Bergen på slutten av 1800-tallet

Forfattere

  • Tina Horrisland Engedal Universitetet i Bergen

DOI:

https://doi.org/10.15845/tvs.v4i0.2632

Emneord (Nøkkelord):

Det Norske Theater, Den Nationale Scene, Octavia Sperati, realisme, skuespillerkunst, Irgens Hansen, Gunnar Heiberg, Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson

Sammendrag

Ved åpningen av det første norske teateret i Bergen i 1850 markeres starten på en norsk spilltradisjon som vårt moderne tids teater bygger på. Denne artikkelen tar for seg skuespillerkunstens utvikling i Bergen på slutten av 1800-tallet, for å få en forståelse av hvordan teateret og skuespillerkunsten var de første tiårene etter etableringen av Det Norske Theater og Den Nationale Scene, og vil redegjøre for utviklingen av realismen som stilideal i skuespillerkunsten i Norge. 

Skuespillerkunstens utvikling i løpet av siste halvdel av 1800-tallet kan ses i sammenheng med samtidsdramatikken, særlig Ibsen og Bjørnsons borgerlige dramaer. I tillegg sto skuespillerkunsten i en praktisk tradisjon, og skuespillerens rom for utvikling må ses i sammenheng med dette. Uten en teoretisk skolering må arbeidet skje i samarbeid med andre skuespillere og instruktør. Noen instruktører blir særs viktig i perioden, og disse trekkes frem i artikkelen. Utviklingen i skuespillerkunsten skjer i skuespillerens søken etter å formidle teksten på en kunstnerisk og samtidig virkelighetsnær måte. 

Nedlastinger

Publisert

2020-06-18

Hvordan referere

Engedal, Tina Horrisland. 2020. «Starten På Et Norsk Teater: Utviklingen Av Realisme Som Stilideal I Skuespillerkunsten I Bergen På Slutten Av 1800-Tallet». Teatervitenskapelige Studier, nr. 4 (juni):3–24. https://doi.org/10.15845/tvs.v4i0.2632.