Å være veileder i «praksisvinden» – utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v8i1.3498Emneord (Nøkkelord):
didaktiske utfordringer, kvalitativ tekstanalyse, veilederrolle, veilederfunksjon, veiledningskompetanseSammendrag
Studien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som gjennomførte praksisveilederutdanning. Resultatene viser at praksisveilederne har mange utfordringer; intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. Hovedkategoriene er abstrahert ut fra underkategorier; utilstrekkelig veiledningskompetanse, usikkerhet i veileders rolle og funksjon, selvavgrensning, prosessledelse, gruppedynamikk, ulike veiledningsmetoder, særlige utfordringer, vurdering, samarbeid, rammer og system for praksisveiledning. I lys av resultatene diskuteres mulige didaktiske endringer i utdanningen.
Referanser
Andreasen, J. K., Andreasen, E. M., Velibor, B. (2020). Emosjonell kompetanse i gruppeveiledning. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 5(1), 1-14. https://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/3049
Antonsen, T., Paulsen, P. & Hynne, A. B. (2021). Praksisveiledning i team kan styrke sykepleieres veiledningskompetanse. Sykepleien, 109 (83666): (e-83666). https://sykepleien.no/fag/2021/02/praksisveiledning-i-team-kan-styrke-sykepleieres-veiledningskompetanse
Bartle, E. K. & McGowan, K. M. (2021). Clinical supervisors’ reflections on their role, training needs and overall experience as dental educators. Eur J Dent Educ. 25: 282-290. https://doi.org/10.1111/eje.12602
Benner, P. (1995). Fra novise til ekspert. Dyktighet og styrke i klinisk sykepleiepraksis. TANO. https://www.nb.no/nbsok/nb/d57b7ded37e0140923d0d7acecbb734e?lang=no#0
Bjerknes, M.S. & Christiansen, B. (2021). (Red). Praksisveiledning med helsefagstudenter. (2. utg.). Gyldendal.
Bjørndal, C. R. P. (2011). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning (2. utg.). Gyldendal Akademiske.
Bjørndal, B. Lieberg, S. (1978). Nye veier i didaktikken?: en innføring i didaktiske emner og begreper. Aschehoug.
Bogsti, W. B. Solvik, E., Engelien, R. I., Moen, Ø. L., Nordhagen, S. S., Struksnes, S., & Arvidsson, B. (2013). Styrket veiledning i sykepleier utdanningens praksisperioder. Vård i Norden. 107(33), 56-60. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/010740831303300112
Desavis, L. & Salkjelsvik, S. R. (2020). Gruppeveiledning - Læreres kompetanseutvikling og lederes tilrettelegging for profesjonsutvikling. Masteroppgave, Universitetet i Oslo. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-82243
Dysthe, O. (2001). Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag
Egge, H., Nordhagen, L., Aabø, L. S. & Glavin, K. (2021). Praksisveilederes erfaring med «tospannmodellen» i helsesykepleiertjenesten. Nordisk sygeplejeforskning, 11(1), 86-95. https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2021-01-07
Eik, L. T, Lyberg, A. & Wittek, A. L. (2020). Kollegaveiledning i “Teacher support teams”: En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? Nordisk tidsskrift for veiledningspedagogikk, 5 (1), 1-15. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3041
Eik, L. T., Moxnes, A. R. & Vala, H. Ø. (2021). Spenning mellom ulike stemmer – læringsmuligheter i veiledning. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 6 (1), 1-17. https://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/3131/3140
Ekman, S., Fladeby, N., Johansen, I. & Hardeland, C. (2019.) Hvordan kan sykepleierstudenter få det bedre når de er praksis? Sykepleien, 107(74902). https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2019.74902
Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. (2017). Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. (FOR-2017-09-06-1353). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-09-06-1353
Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. (2019). Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. (FOR-2019-03-15-412). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-412
Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. (2006). Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. (FOR-2006-06-30-859). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859
Foss, J. E., Steinseth, E. B., Steffenak, A. K. M. & Hov, R. (2021). Praksisveilederutdanning for sykepleiere og tannpleiere – hvordan oppleves veilederrollen før og etter gjennomført utdanning? Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk.Uniped. 44 (1) 31-42. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-01-04
Fukkink, R. G., Trienekens, N. & Kramer, L. J. C. (2011). Video Feedback in Education and Training: Putting Learning in the Picture. Educ Psychol Rev., 23, 45–63. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10648-010-9144-5.pdf
Haugan, G., Aigeltinger, E. & Sørli, V. (2012). Relasjonen til veilederen betyr mye for sykepleiestudenter i sykehuspraksis. Sykepleien Forskning, 7(2), 152-158.
Hauge, K., Maasø, A. G., Barsted, J., Eide, H., Karlsholm, G., Stamnes, A., Skjong, G., Skår, J. & Thingnes, E. (2015). Kvalitet og kompetanse i praksisveiledning av studenter i helse- og sosialfag i spesialisthelsetjenesten. (Rapport nr. 1514). Møreforskning Molde AS. https://www.moreforsk.no/publikasjoner/rapporter/samfunn/kvalitet-og-kompetanse-i-praksisveiledning-av-studenter-i-helse--og-sosialfag-i-spesialisthelsetjenesten/1075/2972/
Haukland, M., Gjerlaug, A. K., Skommesvik, S., Uppsata, S. E., Onstad, R. F., Tveiten, S. & Iversen, A. (2018).» Å jenke det til». Vitenskapelig ansattes forståelse av veiledning i praksisstudier. I S. Tveiten & A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi (s. 105-119). Fagbokforlaget.
Hegerstrøm, T. (2018). Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning. NOKUT’s utredninger og analyser, Rapport 3. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2018/hegerstrom_turid_til_glede_og_besvar_praksis_i_hoyere_utdanning_3-2018.pdf
Helseth, I. A., Lid, S. E., Kristiansen, E., Fetscher, E., Karlsen, H. J., Skeidsvoll, K. J. & Wiggen, K. S. (2019). Kvalitet i praksis – utfordringer og muligheter. (Samlerapport NOKUT: NOKUT’s utredninger og analyser. Rapport nr. 16.). Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/kvalitet-i-praksis-utfordringer-og-muligheter_16-2019.pdf
Holmsen, T.L., (2010). Hva påvirker studentenes trygghet og læring i klinisk praksis? Vård i Norden, 30(1), 24-28. https://doi.org/10.1177/010740831003000106
Haara, F. O, Taraldsen, L. H. & Jenssen, E.S. (2020). Utvikling av veiledningskompetanse i et læringsfellesskap. Nordisk tidsskrift for veiledningspedagogikk. 5(1), 1-10. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3157
Jensen, C. B. & Bjørndal, C. P. R. (2018). Diskusjonsforum: digital veiledning av studenter i praksisstudier. I Tveiten, S. & Iversen, A. (Red.), Veiledning i høyere utdanning (s. 139- 151). Fagbokforlaget.
Johnson, A. V. S., La Paro, K. M. & Crosby, D. A. (2017). Early Practicum Experiences: Preservice Early Childhood Students’ Perceptions and Sense of Efficacy. Early Childhood Educ J. 45(2), 229-236. https://doi.org/10.1007/s10643-016-0771-4
Lauvås, P. & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3.utg.) Cappelen Damm Akademisk.
Levett- Jones, T. & Lathlean, J., (2008). Belongingness: A prerequist for nursing students’ clinical learning. Nurse Education in Practice 8(2), 103-111. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471595307000364
Løvlie Schibbye, A. L. (2009). Relasjoner. Universitetsforlaget.
Mahoney, P., Macfarlane, S. & Ajjawi, R. A. (2018). Qualitative synthesis of video feedback in higher education. Teaching in Higher Education. Critical Perspectives, 24 (2), 157-179. https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1471457
Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag (4.utg.). Universitetsforlaget.
Martinsen, M., Reinnel, A. K. L., Grøndahl, V. A. & Leonardsen, A.-C. L. (2020). «Østfoldmodellen» kan forbedre kvaliteten på praksisstudier. Sykepleien, 108(79917) https://sykepleien.no/forskning/2019/12/ostfoldmodellen-praksis
Meld. St. 13 (2011–2012). Utdanning for velferd. Oslo: Kunnskapsdepartementet; 2012. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/
Meld. St.16 (2016-2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 16 (2016–2017) - regjeringen.no
Maasø, A.G. (2016). Kvalitet og kompetanse i praksisveiledning av vernepleier og sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten i Nord-Trøndelag. (Rapport nr. 8). Senter for omsorgsforskning og Nord Universitet. https://omsorgsforskning-midt.no/2016/11/21/kvalitet-og-kompetanse-i-praksisveiledning-av-vernepleier-og-sykepleierstudenter-i-kommunehelsetjenesten-i-nord-trondelag/
NOKUT (2019). Kvalitet i praksis- utfordringer og muligheter. Samlerapport basert på kartleggingsfasen av prosjektet Operasjon praksis 2018-2020. https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/kvalitet-i-praksis-utfordringer-og-muligheter_16-2019.pdf
Nordtvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B. & Gundersen, M. W. (2021). Jobb kunnskapsbasert. Cappelen Damm akademiske.
Norsk Sykepleierforbund (NSF). (2018). Stor vilje- lite ressurser. En kartlegging av rammebetingelser for veiledning av sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten. NSF https://www.nsf.no/sites/default/files/inline-images/k5RnUEWLa6n7iKaRs8ok6b15GzcvAPG9ZQXKcyCcQKmTWtZIuA.pdf
Onstad, R. F., Nordhaug, M., Iversen, A., Skommesvik, S., Haukland, M., Uppsata, S. E.& Tveiten, S. (2018). Kvalitet i praksisveiledning – en vedvarende utfordring? Erfaringer fra praksisveiledere. I S. Tveiten & A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi (s. 86-102). Fagbokforlaget.
Oslo Metropolitan University - OsloMet- Storbyuniversitetet. (2021). Veiledning av studenter i praksisstudier. https://www.oslomet.no/studier/hv/evu-hv/veiledning-studenter-praksisstudier
Pettersen, R. C. (2005). Kvalitetslæring i høgere utdanning. Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. Universitetsforlaget.
Røkholt, G., Davidsen, L. S., Johnsen, H. N. & Dihle, A. (2020). Studenterfaringer med veiledning og læring knyttet til deltagelse i et kvalitetsforbedringsprosjekt på sykehus med kunnskapsbasert praksis som arbeidsform, en beskrivende og utforskende studie. Nordisk Tidsskrift for helseforskning, 16(1). https://doi.org/10.7557/14.5171
Schunk, D. H. (2008). Learning Theories: An educational perspective. (5th ed). Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
Skagen, K. (2015). I veiledningens landskap. (2.utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Stray, J. H. & Wittek, L. (2014). (Red.). Pedagogikk- en grunnbok. Cappelen Damm Akademiske.
Studietilsynsforskriften. (2017). Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning. (FOR-2017-02-07-137). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-02-07-137
Sønsteby, S. N., Engelien, R. I. & Arvidsson, B. (2013). Mellom idealer og realiteter – Integrering av gruppeveiledningsmodellen SVIP i sykehjem. Nordisk sygeplejeforskning, 3(02), 130–8. https://doi.org/10.18261/ISSN1892-2686-2013-02-06
Tveiten, S. (2006). The Public Health Nurses’ Client Supervision. Doktorgradsavhandling, Det medisinske fakultet, Universitet i Oslo.
Tveiten, S. (2019). Veiledning, mer enn ord… (5.utg.). Fagbokforlaget.
Tveiten, S. & Igland, O. (2020). Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning, 15(83026). https://sykepleien.no/forskning/2020/12/erfaringer-med-utproving-av-en-modell-praksisveiledning-pa-masterniva
Ulvik, M. & Smith, K. (2016). Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv. Uniped, 39(1), 61-77. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-01-06
Universitets- og høgskolerådet (UHR). (2016). Kvalitet i praksisstudiene i helse- og sosialfaglig høyere utdanning. Praksisprosjektet. Sluttrapport fra et nasjonalt utviklingsprosjekt gjennomført på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet i perioden 2014 – 2015. https://www.regjeringen.no/contentassets/86921ebe6f4c45d9a2f67fda3e6eae08/praksisprosjektet-sluttrapport.pdf
Universitets- og høgskolerådet (UHR). (2018). Veiledende retningslinjer for utdanning og kompetansevurdering av praksisveiledere i helse- og velferdstjenesten. https://www.uhr.no/_f/p1/i6d7c80b4-ff82-4c28-a7b2-47d2ea3d438d/ny_nettversjon_veiledende_nasjonale_retningslinjer_for_praksisveilederutdanning_krav_til_praksisveilederes_kompetanse.pdf
Uppsata, S. E., Iversen, A., Skommesvik, S., Nordhaug, M., Onstad, R. F., Haukland, M. & Tveiten, S. (2018). I en akseptert skvis mellom systemkrav og kvalitetskrav? Lederes perspektiv på kvalitet i praksisveiledning. I S. Tveiten & A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi (s. 121-135). Fagbokforlaget.
Vågan, A., Raaen, F. D., Ødegaard, N. B., Rajka, L.- G. K, Tveiten, S. (2019). Helsepedagogikk i læreplaner: en didaktisk analyse. Uniped, 42(04), 68–80. https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/issn.1893-8981-2019-04-04
Worum, K.S. & Bjørndal, C. R. P. (2018). Studenters oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelærerutdanning. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 3(1), 1-17. https://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/1578
Zlatanovic, T. (2018). Nurse teachers at the interface of emerging challenges. Doktorgradsavhandling, Senter for profesjonsstudier, OsloMet – storbyuniversitetet.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Sidsel Tveiten, Gro Røkholt
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.