Emosjonell kompetanse i gruppeveiledning
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3049Emneord (Nøkkelord):
Gruppeveiledning, emosjoner i veiledning, emosjonell kompetanse, veilederutdanningSammendrag
Emosjonell kompetanse hos gruppeveiledere er viktig for å kunne håndtere egne følelser og samtidig evne å forstå andres følelser på en konstruktiv måte. Hensikten med denne studien er å utforske hvordan gruppeveiledere opplever og intensjonelt anvender sin emosjonelle kompetanse i veiledning av grupper. Datamaterialet er basert på dybdeintervjuer med tre gruppeveiledere og analysert ved bruk av den konstant komparative metode. Tre hovedtema ble identifisert: (1) emosjonelle responser, (2) empatisk tilstedeværelse, og (3) fasilitering av emosjonell kompetanse hos veisøkere. Resultatene understreker betydningen av selvbevissthet og empatisk tilstedeværelse hos veilederen som danner grunnlag for konstruktiv kommunikasjon med og mellom gruppemedlemmene.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2020 Johan Kristian Andreasen, Eva Mari Andreasen, Velibor Bobo Kovac
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.