Challenges in clinical placement supervision and possible didactic changes in the educational program.
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v8i1.3498Keywords:
competence in supervision, didactical challenges, qualitative text analysis, supervisory role, supervisory functionAbstract
The study explores challenges in clinical placement supervision. The study is a qualitative text analysis. Data is 72 exam assignments delivered from students in the supervision educational program. The results show challenges in varying areas categorized in three main themes; Intrapersonal-, interpersonal- and structural challenges. The main themes are abstracted from sub themes; insufficient supervision competence, insecurity regarding the supervision role and function, self- delimitation, leading processes and group dynamic, relevant supervision methods, special challenges, assessment, collaboration, frames and system for supervision. Based on the results, possible didactic changes in the educational program are discussed.
References
Andreasen, J. K., Andreasen, E. M., Velibor, B. (2020). Emosjonell kompetanse i gruppeveiledning. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 5(1), 1-14. https://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/3049
Antonsen, T., Paulsen, P. & Hynne, A. B. (2021). Praksisveiledning i team kan styrke sykepleieres veiledningskompetanse. Sykepleien, 109 (83666): (e-83666). https://sykepleien.no/fag/2021/02/praksisveiledning-i-team-kan-styrke-sykepleieres-veiledningskompetanse
Bartle, E. K. & McGowan, K. M. (2021). Clinical supervisors’ reflections on their role, training needs and overall experience as dental educators. Eur J Dent Educ. 25: 282-290. https://doi.org/10.1111/eje.12602
Benner, P. (1995). Fra novise til ekspert. Dyktighet og styrke i klinisk sykepleiepraksis. TANO. https://www.nb.no/nbsok/nb/d57b7ded37e0140923d0d7acecbb734e?lang=no#0
Bjerknes, M.S. & Christiansen, B. (2021). (Red). Praksisveiledning med helsefagstudenter. (2. utg.). Gyldendal.
Bjørndal, C. R. P. (2011). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning (2. utg.). Gyldendal Akademiske.
Bjørndal, B. Lieberg, S. (1978). Nye veier i didaktikken?: en innføring i didaktiske emner og begreper. Aschehoug.
Bogsti, W. B. Solvik, E., Engelien, R. I., Moen, Ø. L., Nordhagen, S. S., Struksnes, S., & Arvidsson, B. (2013). Styrket veiledning i sykepleier utdanningens praksisperioder. Vård i Norden. 107(33), 56-60. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/010740831303300112
Desavis, L. & Salkjelsvik, S. R. (2020). Gruppeveiledning - Læreres kompetanseutvikling og lederes tilrettelegging for profesjonsutvikling. Masteroppgave, Universitetet i Oslo. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-82243
Dysthe, O. (2001). Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag
Egge, H., Nordhagen, L., Aabø, L. S. & Glavin, K. (2021). Praksisveilederes erfaring med «tospannmodellen» i helsesykepleiertjenesten. Nordisk sygeplejeforskning, 11(1), 86-95. https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2021-01-07
Eik, L. T, Lyberg, A. & Wittek, A. L. (2020). Kollegaveiledning i “Teacher support teams”: En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? Nordisk tidsskrift for veiledningspedagogikk, 5 (1), 1-15. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3041
Eik, L. T., Moxnes, A. R. & Vala, H. Ø. (2021). Spenning mellom ulike stemmer – læringsmuligheter i veiledning. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 6 (1), 1-17. https://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/3131/3140
Ekman, S., Fladeby, N., Johansen, I. & Hardeland, C. (2019.) Hvordan kan sykepleierstudenter få det bedre når de er praksis? Sykepleien, 107(74902). https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2019.74902
Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. (2017). Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. (FOR-2017-09-06-1353). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-09-06-1353
Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. (2019). Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. (FOR-2019-03-15-412). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-412
Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. (2006). Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. (FOR-2006-06-30-859). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859
Foss, J. E., Steinseth, E. B., Steffenak, A. K. M. & Hov, R. (2021). Praksisveilederutdanning for sykepleiere og tannpleiere – hvordan oppleves veilederrollen før og etter gjennomført utdanning? Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk.Uniped. 44 (1) 31-42. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-01-04
Fukkink, R. G., Trienekens, N. & Kramer, L. J. C. (2011). Video Feedback in Education and Training: Putting Learning in the Picture. Educ Psychol Rev., 23, 45–63. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10648-010-9144-5.pdf
Haugan, G., Aigeltinger, E. & Sørli, V. (2012). Relasjonen til veilederen betyr mye for sykepleiestudenter i sykehuspraksis. Sykepleien Forskning, 7(2), 152-158.
Hauge, K., Maasø, A. G., Barsted, J., Eide, H., Karlsholm, G., Stamnes, A., Skjong, G., Skår, J. & Thingnes, E. (2015). Kvalitet og kompetanse i praksisveiledning av studenter i helse- og sosialfag i spesialisthelsetjenesten. (Rapport nr. 1514). Møreforskning Molde AS. https://www.moreforsk.no/publikasjoner/rapporter/samfunn/kvalitet-og-kompetanse-i-praksisveiledning-av-studenter-i-helse--og-sosialfag-i-spesialisthelsetjenesten/1075/2972/
Haukland, M., Gjerlaug, A. K., Skommesvik, S., Uppsata, S. E., Onstad, R. F., Tveiten, S. & Iversen, A. (2018).» Å jenke det til». Vitenskapelig ansattes forståelse av veiledning i praksisstudier. I S. Tveiten & A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi (s. 105-119). Fagbokforlaget.
Hegerstrøm, T. (2018). Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning. NOKUT’s utredninger og analyser, Rapport 3. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2018/hegerstrom_turid_til_glede_og_besvar_praksis_i_hoyere_utdanning_3-2018.pdf
Helseth, I. A., Lid, S. E., Kristiansen, E., Fetscher, E., Karlsen, H. J., Skeidsvoll, K. J. & Wiggen, K. S. (2019). Kvalitet i praksis – utfordringer og muligheter. (Samlerapport NOKUT: NOKUT’s utredninger og analyser. Rapport nr. 16.). Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/kvalitet-i-praksis-utfordringer-og-muligheter_16-2019.pdf
Holmsen, T.L., (2010). Hva påvirker studentenes trygghet og læring i klinisk praksis? Vård i Norden, 30(1), 24-28. https://doi.org/10.1177/010740831003000106
Haara, F. O, Taraldsen, L. H. & Jenssen, E.S. (2020). Utvikling av veiledningskompetanse i et læringsfellesskap. Nordisk tidsskrift for veiledningspedagogikk. 5(1), 1-10. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3157
Jensen, C. B. & Bjørndal, C. P. R. (2018). Diskusjonsforum: digital veiledning av studenter i praksisstudier. I Tveiten, S. & Iversen, A. (Red.), Veiledning i høyere utdanning (s. 139- 151). Fagbokforlaget.
Johnson, A. V. S., La Paro, K. M. & Crosby, D. A. (2017). Early Practicum Experiences: Preservice Early Childhood Students’ Perceptions and Sense of Efficacy. Early Childhood Educ J. 45(2), 229-236. https://doi.org/10.1007/s10643-016-0771-4
Lauvås, P. & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3.utg.) Cappelen Damm Akademisk.
Levett- Jones, T. & Lathlean, J., (2008). Belongingness: A prerequist for nursing students’ clinical learning. Nurse Education in Practice 8(2), 103-111. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471595307000364
Løvlie Schibbye, A. L. (2009). Relasjoner. Universitetsforlaget.
Mahoney, P., Macfarlane, S. & Ajjawi, R. A. (2018). Qualitative synthesis of video feedback in higher education. Teaching in Higher Education. Critical Perspectives, 24 (2), 157-179. https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1471457
Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag (4.utg.). Universitetsforlaget.
Martinsen, M., Reinnel, A. K. L., Grøndahl, V. A. & Leonardsen, A.-C. L. (2020). «Østfoldmodellen» kan forbedre kvaliteten på praksisstudier. Sykepleien, 108(79917) https://sykepleien.no/forskning/2019/12/ostfoldmodellen-praksis
Meld. St. 13 (2011–2012). Utdanning for velferd. Oslo: Kunnskapsdepartementet; 2012. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/
Meld. St.16 (2016-2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 16 (2016–2017) - regjeringen.no
Maasø, A.G. (2016). Kvalitet og kompetanse i praksisveiledning av vernepleier og sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten i Nord-Trøndelag. (Rapport nr. 8). Senter for omsorgsforskning og Nord Universitet. https://omsorgsforskning-midt.no/2016/11/21/kvalitet-og-kompetanse-i-praksisveiledning-av-vernepleier-og-sykepleierstudenter-i-kommunehelsetjenesten-i-nord-trondelag/
NOKUT (2019). Kvalitet i praksis- utfordringer og muligheter. Samlerapport basert på kartleggingsfasen av prosjektet Operasjon praksis 2018-2020. https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/kvalitet-i-praksis-utfordringer-og-muligheter_16-2019.pdf
Nordtvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B. & Gundersen, M. W. (2021). Jobb kunnskapsbasert. Cappelen Damm akademiske.
Norsk Sykepleierforbund (NSF). (2018). Stor vilje- lite ressurser. En kartlegging av rammebetingelser for veiledning av sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten. NSF https://www.nsf.no/sites/default/files/inline-images/k5RnUEWLa6n7iKaRs8ok6b15GzcvAPG9ZQXKcyCcQKmTWtZIuA.pdf
Onstad, R. F., Nordhaug, M., Iversen, A., Skommesvik, S., Haukland, M., Uppsata, S. E.& Tveiten, S. (2018). Kvalitet i praksisveiledning – en vedvarende utfordring? Erfaringer fra praksisveiledere. I S. Tveiten & A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi (s. 86-102). Fagbokforlaget.
Oslo Metropolitan University - OsloMet- Storbyuniversitetet. (2021). Veiledning av studenter i praksisstudier. https://www.oslomet.no/studier/hv/evu-hv/veiledning-studenter-praksisstudier
Pettersen, R. C. (2005). Kvalitetslæring i høgere utdanning. Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. Universitetsforlaget.
Røkholt, G., Davidsen, L. S., Johnsen, H. N. & Dihle, A. (2020). Studenterfaringer med veiledning og læring knyttet til deltagelse i et kvalitetsforbedringsprosjekt på sykehus med kunnskapsbasert praksis som arbeidsform, en beskrivende og utforskende studie. Nordisk Tidsskrift for helseforskning, 16(1). https://doi.org/10.7557/14.5171
Schunk, D. H. (2008). Learning Theories: An educational perspective. (5th ed). Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
Skagen, K. (2015). I veiledningens landskap. (2.utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Stray, J. H. & Wittek, L. (2014). (Red.). Pedagogikk- en grunnbok. Cappelen Damm Akademiske.
Studietilsynsforskriften. (2017). Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning. (FOR-2017-02-07-137). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-02-07-137
Sønsteby, S. N., Engelien, R. I. & Arvidsson, B. (2013). Mellom idealer og realiteter – Integrering av gruppeveiledningsmodellen SVIP i sykehjem. Nordisk sygeplejeforskning, 3(02), 130–8. https://doi.org/10.18261/ISSN1892-2686-2013-02-06
Tveiten, S. (2006). The Public Health Nurses’ Client Supervision. Doktorgradsavhandling, Det medisinske fakultet, Universitet i Oslo.
Tveiten, S. (2019). Veiledning, mer enn ord… (5.utg.). Fagbokforlaget.
Tveiten, S. & Igland, O. (2020). Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning, 15(83026). https://sykepleien.no/forskning/2020/12/erfaringer-med-utproving-av-en-modell-praksisveiledning-pa-masterniva
Ulvik, M. & Smith, K. (2016). Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv. Uniped, 39(1), 61-77. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-01-06
Universitets- og høgskolerådet (UHR). (2016). Kvalitet i praksisstudiene i helse- og sosialfaglig høyere utdanning. Praksisprosjektet. Sluttrapport fra et nasjonalt utviklingsprosjekt gjennomført på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet i perioden 2014 – 2015. https://www.regjeringen.no/contentassets/86921ebe6f4c45d9a2f67fda3e6eae08/praksisprosjektet-sluttrapport.pdf
Universitets- og høgskolerådet (UHR). (2018). Veiledende retningslinjer for utdanning og kompetansevurdering av praksisveiledere i helse- og velferdstjenesten. https://www.uhr.no/_f/p1/i6d7c80b4-ff82-4c28-a7b2-47d2ea3d438d/ny_nettversjon_veiledende_nasjonale_retningslinjer_for_praksisveilederutdanning_krav_til_praksisveilederes_kompetanse.pdf
Uppsata, S. E., Iversen, A., Skommesvik, S., Nordhaug, M., Onstad, R. F., Haukland, M. & Tveiten, S. (2018). I en akseptert skvis mellom systemkrav og kvalitetskrav? Lederes perspektiv på kvalitet i praksisveiledning. I S. Tveiten & A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi (s. 121-135). Fagbokforlaget.
Vågan, A., Raaen, F. D., Ødegaard, N. B., Rajka, L.- G. K, Tveiten, S. (2019). Helsepedagogikk i læreplaner: en didaktisk analyse. Uniped, 42(04), 68–80. https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/issn.1893-8981-2019-04-04
Worum, K.S. & Bjørndal, C. R. P. (2018). Studenters oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelærerutdanning. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 3(1), 1-17. https://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/1578
Zlatanovic, T. (2018). Nurse teachers at the interface of emerging challenges. Doktorgradsavhandling, Senter for profesjonsstudier, OsloMet – storbyuniversitetet.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sidsel Tveiten, Gro Røkholt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.