Tidlig
Tidsskrift for Lærerutdanning og grunnopplæring er et flerfaglig vitenskapelig tidsskrift som fremmer aktuell forskning for utvikling av skole og lærerutdanning, skolens samfunnsmandat og kunnskap til barns beste.
Bergen Language and Linguistic Studies (BeLLS) er en fagfellevurdert open access-bokserie i lingvistikk. BeLLS tar sikte på å publisere original forskning innefor fagområdet språk og lingvistikk. Tidsskriftet tar imot bidrag innenfor språk- og språkvitenskaplig forskning, først og fremst fra forfattere med en tilknytning til institusjonene for høyere utdanning og og forskning i Bergen.
BeLLS publiseres av Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen, i samarbeid med fagmiljø fra Norges Handelshøyskole og Høyskolen i Bergen.
The Bryggen Papers book series is a flexible peer reviewed publication channel for research on the Middle Ages in Norway and its international context. The series is multi-disciplinary as well as cross-disciplinary and addresses the Middle Ages in a broad sense temporally and geographically. The editorial board warmly welcomes proposals for full presentations of basic studies as well as general and interdisciplinary analysis, both in the format of monographs and anthologies.
Early Modern Culture Online (EMCO) is an open-access, peer reviewed electronic journal. EMCO aims at publishing original research on Renaissance and Early Modern Literature, broadly construed, through a wide variety of interdisciplinary approaches, including art history, architecture, philosophy, religion and musical research.
The themes and cultural expressions discussed, and the wider relevance of Early Modern art forms and cultural statements in contemporary society, turn the series into a valuable resource for specialists as well as for the general reader.
EMCO was initially published by the Early Modern Research Group and The Bergen Shakespeare and Drama Network, the latter currently known as the Bergen-Volda Shakespeare Network.
Journal of Anthropological Films (JAF) is a peer-reviewed journal that publishes films that stand alone as original, empirical contributions based on social anthropological research.
JAF warmly invites anthropological filmmakers to submit your film for review and consideration for publishing in a future volume. Hereby, you potentially reach a worldwide audience for your film, and the achievement of academic credential points, on a par with written articles, however subject to your national academic credential system. Please go to 'Submission' to read how to proceed.
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education (NORIL) is a peer reviewed open access journal. Information literacy is a multidisciplinary field as it is the subject of both academic research, as well as of library pedagogical practice. The development of knowledge in the field is nourished by perspectives from different academic disciplines, such as pedagogy, sociology, media studies, library and information science and psychology.
We would like to invite article authors and book reviewers who can contribute to a better understanding of the relationship between research-based knowledge and learning processes in Higher Education, and teaching practices within the field of information literacy.
Et felles talerør for veiledningspedagogiske aktører
Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk har som formål å bidra til å utvikle kompetanse i veiledningspedagogikk på tvers av profesjonsgrupper. Vi ønsker også å gi veiledningspedagogiske aktører et felles talerør som styrker tilhørighet og forskningsaktivitet på feltet.
Tidsskriftet skal styrke fagfeltets akademiske kvalitet gjennom å publisere forsknings- og fagartikler. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk skal ha en uavhengig kritisk rolle.
Tidsskriftets målgruppe er forskere, utdanningsinstitusjoner på alle nivåer, praktikere og andre med interesse for veiledning. NORDVEI skal publisere artikler på norsk, dansk, svensk og engelsk.
Alt innhold i tidsskriftet har åpen tilgang (open access). Tidsskriftet publiserer vitenskapelige artikler etter fagfellevurdering.
Tidsskriftet er godkjent på nivå 1 i Register over vitenskapelige publiseringskanaler.
Praxeologi – et kritisk refleksivt blikk på sosiale praktikker er et åpent tilgjengelig vitenskapelig tidsskrift i skjæringspunktet mellom helsevitenskap, utdanningsforskning, samfunnsvitenskap og humaniora. Tidsskriftet publiserer fagfellevurderte artikler og essays, og dessuten bokessays, bokmeldinger og kronikker.
Navnet Praxeologi og undertittelen et kritisk refleksivt blikk refererer til historisk epistemologi, som er tidsskriftets vitenskapsteoretiske fundament. Pierre Bourdieu og tradisjonen som er utviklet med opphav i hans teorier og metoder i Skandinavia er særlig sentral, men tidsskriftet publiserer også arbeider som ikke direkte står i denne tradisjonen, men som er beslektet med den teoretisk og metodologisk.
Tidsskriftets publiserer arbeider med et kritisk refleksivt blikk på praktikker og praksis innen for helse og/eller utdanning. Et tematisk fokus på områdene helse og utdanning svarer til relevante fagmiljøer sentrale i utvikling og bruk av Bourdieu i Skandinavia. Samtidig søker tidsskriftet bidrag fra andre miljøer og forskere med lignende tematiske interesser.
Tidsskriftet samarbeider internasjonalt, og tar imot manuskripter skrevet på skandinaviske språk, engelsk og fransk.
Ornis Norvegica er et ornitologisk fagtidsskrift med bredt fokus på fuglenes biologi. Tidsskriftet er basert på en åpen og nettbasert tilgang uten abonnement, og publisering er kostnadsfritt.
Tidligere Cinclus (Vol. 1, 1978) og Fauna Norv. ser. C., Cinclus (Vol. 2-21, 1979-1999)
Spiss er en læringsarena i naturfag og de naturfaglige programfagene i grunnopplæringen. Elever publiserer egne forskningsartikler, med kollegavurdering fra elever ved andre skoler.
Teatervitenskapelige studier (TVS) er et Open Access, fagfellevurdert elektronisk tidsskrift. TVS publiserer forskning innenfor teaterhistorie og -teori, med fokus på nordisk teatervitenskapelig forskning.
Voices is an Open Access peer reviewed journal that invites interdisciplinary dialogue and discussion about music, health, and social change. The journal nurtures a critical edge that refines the focus on inclusiveness, socio-cultural awareness, and social justice. We publish three issues per year, typically at the beginning of March, July and November.