Profesjonsveiledning i studiegrupper hvor enkeltstudenter har psykiske plager eller lidelser

Forfattere

  • Camilla Midtbøen Røkke OsloMet – Storbyuniversitetet

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4404

Emneord (Nøkkelord):

profesjonsveiledning, studenter, psykisk plage, psykisk lidelse, barnehagelærerutdanning, studiegrupper

Sammendrag

Målet med studien er å undersøke hvilken rolleforståelse profesjonsveiledere har i møte med studenter med psykiske plager eller lidelser, samt hvilke etiske dilemmaer de opplever å stå i. Datamaterialet består av fire dybdeintervjuer med profesjonsveiledere på en barnehagelærerutdanning. Funnene viser at profesjonsveiledere har et anerkjennende menneskesyn, og ønsker å veilede studenter som sliter med psykiske helseutfordringer. Imidlertid er det vanskelig å vite hvor langt mandatet strekker seg i veiledningen, og når studenten har behov for terapi. Profesjonsveiledere er ikke terapeuter, og har verken tid eller kompetanse til å følge opp studenter med psykiske plager eller lidelser. Profesjonsveiledning foregår i studiegrupper, og det er utfordrende å ivareta enkeltstudent og studiegruppens behov samtidig. Det er også krevende å balansere enkeltstudentens behov opp mot profesjonsveileders egne. Funnene er diskutert med utgangspunkt i den etiske fordring som analytisk begrep.

Forfatterbiografi

Camilla Midtbøen Røkke, OsloMet – Storbyuniversitetet

Camilla Midtbøen Røkke er universitetslektor i barnehagepedagogikk ved institutt for barnehagelærerutdanning på OsloMet. Hennes forskningsinteresser er koblingen mellom veiledningspedagogikk og utdanningssosiologi innenfor høyere utdanning. Hun er spesielt opptatt av hvordan veiledning kan bidra til at sårbare studentgrupper mestrer sine utdanningsforløp.

Referanser

Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning – fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm Akademisk

Birkeland, Å. & Carson, N. (2022). Veiledning for barnehagelærere. Cappelen Damm Akademisk

Boge, M., Markhus, G., Moe, R. & Ødegaard, E. E. (2005). Læring gjennom veiledning – meningsskaping i grupper. Fagbokforlaget.

Christoffersen, S. A. (1999). Etikk, eksistens og modernitet – innføring i Løgstrups tenking. Tano Aschehoug

Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling og etikk. Gyldendal

Eide, S. B. (2020). Mellom engasjement og varsomhet – om veiledningens grenseproblematikk. I: S. B. Eide, H. H. Grelland, A. Kristiansen, H. I. Sævareid & D. G. Aasland. Til den andres beste – en bok om veiledningens etikk. (s. 73-95). Gyldendal

Firing, K.; Klomsten, A. T. & Moen, F. (2013). Masterstudenters opplevelse av møte med veileder: «Det er veiledningen som gjør at en føler at en mestrer.» Uniped, 36(2), 81-92. https://doi.org/10.3402/uniped.v36i2.21515

Fjellanger, L. I.; Halland, A. A.; Nordlie, R. E. & Winje, A. K. (2020). Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 5(1) 1-11 https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2760

Handal, G. & Lauvås, P. (2006). Forskningsveilederen. Cappelen Akademisk forlag

Handal, G. & Lauvås, P. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm Akademisk.

Helleve, M., Lintorp, T. & Martiniussen, L. S. (2019). Å utvikle seg i rollen som veileder – om den emosjonelle dimensjonen ved veiledning. Pedlex.

Johannessen, A.; Tufte, P. A. & Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Abstrakt forlag

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal. Landrø, K. & Rønning, W. M. (2018). Studieveiledning i høyere utdanning – en kompleks og utfordrende oppgave. Uniped, 41(3), 331-346 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-12

Lervåg, M-L., Engvik, M. & Dalen, H. B. (2022). Studenters levekår 2021 – en levekårsundersøkelse blant studenter i høyere utdanning. (SSB- rapport 2022/ 34). Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/artikler/studenters-levekar-2021.en-levekarsundersokelse-blant-studenter-i-hoyere-utdanning/_/attachment/inline/f4a4b2a5-ffc5-4d85-88db-09b7055774d1:27db3ac59750f6f3f9482c9d8aba00b09500c71b/RAPP2022-34.pdf

Likestillings, - og diskrimineringsloven (2018). Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (LOV-2017-06-16-51). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51

Løgstrup, K. E. (1956). Den etiske fordring. Gyldendal

Madsen, O. J. (2018). Generasjon prestasjon – hva er det som feiler oss? Universitetsforlaget

Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. Universitetsforlaget

Mathisen, P. & Kristiansen, A. (2005). Etiske retningslinjer for profesjonelle veiledningsforhold. Norsk pedagogisk tidsskrift. S. 221.230

Midtlyng, G. & Leseth, A. B. (2024). «Men dette vet jo du» – å forske i egen profesjon. I: M. Mangset; H. M. Ihlbæk; T. Nordberg & A. B. Leseth (red.) Tett på profesjon, arbeid og politikk – kvalitative metodeutfordringer og verktøy for å løse dem (s. 129-147). Cappelen Damm Akademisk

Moustakas, C. (1994).. Phenomenological research methods. SAFE Publications.

Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (2018). Bjørke, S. & Melberg, J. https://www.uhr.no/_f/p1/i8dd41933-bff1-433c-a82c-2110165de29d/blu-nasjonale-retningslinjer-ferdig-godkjent.pdf

Nordtømme, S. (2013). Om læringsteorier – hva kjennetegner de vanligste læringssynene, og hvordan kan de se ut i praksis? Barnehagefolk, 1(2013) 23-27

Sagbakken, M. & Konow-Lund, M. T. (2014). Å bære lykten eller være følgesvenn? Uniped, 37(4), 32-45 https://doi.org/10.3402/uniped.v37.24521

Sando, O. J.; Pehrson, M. & Heldal, M. (2018). Veileders rolleforståelse i møte med studentgrupper. Uniped, 41(2), 120-132 https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2018-02-04

SHoT- undersøkelser, 2023 (studenthelse.no). https://studenthelse.no/

Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap – innføring i veiledning og rådgivning. Cappelen Damm Akademisk

Skau, G. M. (2012). Personlig kompetanse – en dobbel utfordring i veiledning. I: A. K. Ulvestad & F. U. Kärki (2012). Flerstemt veiledning, 53-70. Gyldendal Akademisk

Sletten, B. O. & Juritsen, L. (2022). Profesjonsveilederens rolle i møte med studenten – en «sokratisk klegg» I: A. R. Moxnes; T. Wilhelmsen; S. Øverås; M. O. Santana & T. K. Aslanian (red) Barnehagelærerutdanning i endring – å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning (146-160). Universitetsforlaget

Steinnes, G. S. & Longva, K. P. (2024). Praksisrettleiing i møte med sårbare studentar. Norsk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 9(1), 1-14 https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i1.3969

Tholin, K. R. (2022). Barnehagelærer og pedagogisk leder – verdibasert ledelse av barna, innholdet og personalet. Fagbokforlaget

Tveiten, S. (2013). Veiledning – mer enn ord … Fagbokforlaget

Ulland, D. (1996). Veiledning og etikk – noen perspektiver på veiledningsrelasjonen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 80(1), 14-20

Vaksdal, T & Røkke, C. M. (2012). «Hold min hånd, men slipp den i tide.» Studenter og hjelpeapparatets erfaringer, om utfordringer psykiske lidelser medfører i studiehverdagen. [Mastergradsavhandling] Universitetet i Agder

Østmoen, J. P.; Juritsen, L.; Wilhelmsen, T. & Sletten, B. O. (2020). Profesjonsveileder og barnehagelærerutdanner – et profesjonsdannede og etisk anliggende. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 1-19 https://doi.org/10.23865/up.v14.1990

Nedlastinger

Publisert

2025-09-12

Hvordan referere

Røkke, C. M. (2025). Profesjonsveiledning i studiegrupper hvor enkeltstudenter har psykiske plager eller lidelser. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 10(2). https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4404