Professional mentoring in student groups where individual students have mental distress or disorders
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4404Keywords:
professional mentors, students, student groups, mental health distress, mental health disorder, early childhood care and educationAbstract
The aim of the study is to examine the role understanding that professional mentors have when working with students experiencing mental health issues or disorders, as well as the ethical dilemmas they face. The data material consists of four in-depth interviews with professional mentors in an early childhoold care and education program. The findings show that the mentors hold a respectful view of human beings and wish to support students struggling with mental health challenges. However, it is difficult to determine the limits of their mandate in the mentoring process, and to know when a student requires therapy. Professional mentors are not therapists and lack both the time and expertise to follow up students with mental health issues or disorders. Mentoring takes place in study groups, and it is challenging to meet the needs of both individual students and the group as a whole. It is also demanding to balance the needs of individual students with the need of the mentors. The findings are discussed using the ethical demand as an analytical concept.
References
Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning – fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm Akademisk
Birkeland, Å. & Carson, N. (2022). Veiledning for barnehagelærere. Cappelen Damm Akademisk
Boge, M., Markhus, G., Moe, R. & Ødegaard, E. E. (2005). Læring gjennom veiledning – meningsskaping i grupper. Fagbokforlaget.
Christoffersen, S. A. (1999). Etikk, eksistens og modernitet – innføring i Løgstrups tenking. Tano Aschehoug
Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling og etikk. Gyldendal
Eide, S. B. (2020). Mellom engasjement og varsomhet – om veiledningens grenseproblematikk. I: S. B. Eide, H. H. Grelland, A. Kristiansen, H. I. Sævareid & D. G. Aasland. Til den andres beste – en bok om veiledningens etikk. (s. 73-95). Gyldendal
Firing, K.; Klomsten, A. T. & Moen, F. (2013). Masterstudenters opplevelse av møte med veileder: «Det er veiledningen som gjør at en føler at en mestrer.» Uniped, 36(2), 81-92. https://doi.org/10.3402/uniped.v36i2.21515
Fjellanger, L. I.; Halland, A. A.; Nordlie, R. E. & Winje, A. K. (2020). Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 5(1) 1-11 https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2760
Handal, G. & Lauvås, P. (2006). Forskningsveilederen. Cappelen Akademisk forlag
Handal, G. & Lauvås, P. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm Akademisk.
Helleve, M., Lintorp, T. & Martiniussen, L. S. (2019). Å utvikle seg i rollen som veileder – om den emosjonelle dimensjonen ved veiledning. Pedlex.
Johannessen, A.; Tufte, P. A. & Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Abstrakt forlag
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal. Landrø, K. & Rønning, W. M. (2018). Studieveiledning i høyere utdanning – en kompleks og utfordrende oppgave. Uniped, 41(3), 331-346 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-12
Lervåg, M-L., Engvik, M. & Dalen, H. B. (2022). Studenters levekår 2021 – en levekårsundersøkelse blant studenter i høyere utdanning. (SSB- rapport 2022/ 34). Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/artikler/studenters-levekar-2021.en-levekarsundersokelse-blant-studenter-i-hoyere-utdanning/_/attachment/inline/f4a4b2a5-ffc5-4d85-88db-09b7055774d1:27db3ac59750f6f3f9482c9d8aba00b09500c71b/RAPP2022-34.pdf
Likestillings, - og diskrimineringsloven (2018). Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (LOV-2017-06-16-51). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51
Løgstrup, K. E. (1956). Den etiske fordring. Gyldendal
Madsen, O. J. (2018). Generasjon prestasjon – hva er det som feiler oss? Universitetsforlaget
Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. Universitetsforlaget
Mathisen, P. & Kristiansen, A. (2005). Etiske retningslinjer for profesjonelle veiledningsforhold. Norsk pedagogisk tidsskrift. S. 221.230
Midtlyng, G. & Leseth, A. B. (2024). «Men dette vet jo du» – å forske i egen profesjon. I: M. Mangset; H. M. Ihlbæk; T. Nordberg & A. B. Leseth (red.) Tett på profesjon, arbeid og politikk – kvalitative metodeutfordringer og verktøy for å løse dem (s. 129-147). Cappelen Damm Akademisk
Moustakas, C. (1994).. Phenomenological research methods. SAFE Publications.
Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (2018). Bjørke, S. & Melberg, J. https://www.uhr.no/_f/p1/i8dd41933-bff1-433c-a82c-2110165de29d/blu-nasjonale-retningslinjer-ferdig-godkjent.pdf
Nordtømme, S. (2013). Om læringsteorier – hva kjennetegner de vanligste læringssynene, og hvordan kan de se ut i praksis? Barnehagefolk, 1(2013) 23-27
Sagbakken, M. & Konow-Lund, M. T. (2014). Å bære lykten eller være følgesvenn? Uniped, 37(4), 32-45 https://doi.org/10.3402/uniped.v37.24521
Sando, O. J.; Pehrson, M. & Heldal, M. (2018). Veileders rolleforståelse i møte med studentgrupper. Uniped, 41(2), 120-132 https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2018-02-04
SHoT- undersøkelser, 2023 (studenthelse.no). https://studenthelse.no/
Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap – innføring i veiledning og rådgivning. Cappelen Damm Akademisk
Skau, G. M. (2012). Personlig kompetanse – en dobbel utfordring i veiledning. I: A. K. Ulvestad & F. U. Kärki (2012). Flerstemt veiledning, 53-70. Gyldendal Akademisk
Sletten, B. O. & Juritsen, L. (2022). Profesjonsveilederens rolle i møte med studenten – en «sokratisk klegg» I: A. R. Moxnes; T. Wilhelmsen; S. Øverås; M. O. Santana & T. K. Aslanian (red) Barnehagelærerutdanning i endring – å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning (146-160). Universitetsforlaget
Steinnes, G. S. & Longva, K. P. (2024). Praksisrettleiing i møte med sårbare studentar. Norsk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 9(1), 1-14 https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i1.3969
Tholin, K. R. (2022). Barnehagelærer og pedagogisk leder – verdibasert ledelse av barna, innholdet og personalet. Fagbokforlaget
Tveiten, S. (2013). Veiledning – mer enn ord … Fagbokforlaget
Ulland, D. (1996). Veiledning og etikk – noen perspektiver på veiledningsrelasjonen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 80(1), 14-20
Vaksdal, T & Røkke, C. M. (2012). «Hold min hånd, men slipp den i tide.» Studenter og hjelpeapparatets erfaringer, om utfordringer psykiske lidelser medfører i studiehverdagen. [Mastergradsavhandling] Universitetet i Agder
Østmoen, J. P.; Juritsen, L.; Wilhelmsen, T. & Sletten, B. O. (2020). Profesjonsveileder og barnehagelærerutdanner – et profesjonsdannede og etisk anliggende. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 1-19 https://doi.org/10.23865/up.v14.1990
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Camilla Midtbøen Røkke

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.