Professional mentoring in student groups where individual students have mental distress or disorders

Authors

  • Camilla Midtbøen Røkke OsloMet – Oslo Metropolitan University

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4404

Keywords:

professional mentors, students, student groups, mental health distress, mental health disorder, early childhood care and education

Abstract

The aim of the study is to examine the role understanding that professional mentors have when working with students experiencing mental health issues or disorders, as well as the ethical dilemmas they face. The data material consists of four in-depth interviews with professional mentors in an early childhoold care and education program. The findings show that the mentors hold a respectful view of human beings and wish to support students struggling with mental health challenges. However, it is difficult to determine the limits of their mandate in the mentoring process, and to know when a student requires therapy. Professional mentors are not therapists and lack both the time and expertise to follow up students with mental health issues or disorders. Mentoring takes place in study groups, and it is challenging to meet the needs of both individual students and the group as a whole. It is also demanding to balance the needs of individual students with the need of the mentors. The findings are discussed using the ethical demand as an analytical concept.

Author Biography

Camilla Midtbøen Røkke, OsloMet – Oslo Metropolitan University

Camilla Midtbøen Røkke er universitetslektor i barnehagepedagogikk ved institutt for barnehagelærerutdanning på OsloMet. Hennes forskningsinteresser er koblingen mellom veiledningspedagogikk og utdanningssosiologi innenfor høyere utdanning. Hun er spesielt opptatt av hvordan veiledning kan bidra til at sårbare studentgrupper mestrer sine utdanningsforløp.

References

Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning – fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm Akademisk

Birkeland, Å. & Carson, N. (2022). Veiledning for barnehagelærere. Cappelen Damm Akademisk

Boge, M., Markhus, G., Moe, R. & Ødegaard, E. E. (2005). Læring gjennom veiledning – meningsskaping i grupper. Fagbokforlaget.

Christoffersen, S. A. (1999). Etikk, eksistens og modernitet – innføring i Løgstrups tenking. Tano Aschehoug

Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling og etikk. Gyldendal

Eide, S. B. (2020). Mellom engasjement og varsomhet – om veiledningens grenseproblematikk. I: S. B. Eide, H. H. Grelland, A. Kristiansen, H. I. Sævareid & D. G. Aasland. Til den andres beste – en bok om veiledningens etikk. (s. 73-95). Gyldendal

Firing, K.; Klomsten, A. T. & Moen, F. (2013). Masterstudenters opplevelse av møte med veileder: «Det er veiledningen som gjør at en føler at en mestrer.» Uniped, 36(2), 81-92. https://doi.org/10.3402/uniped.v36i2.21515

Fjellanger, L. I.; Halland, A. A.; Nordlie, R. E. & Winje, A. K. (2020). Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 5(1) 1-11 https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2760

Handal, G. & Lauvås, P. (2006). Forskningsveilederen. Cappelen Akademisk forlag

Handal, G. & Lauvås, P. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm Akademisk.

Helleve, M., Lintorp, T. & Martiniussen, L. S. (2019). Å utvikle seg i rollen som veileder – om den emosjonelle dimensjonen ved veiledning. Pedlex.

Johannessen, A.; Tufte, P. A. & Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Abstrakt forlag

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal. Landrø, K. & Rønning, W. M. (2018). Studieveiledning i høyere utdanning – en kompleks og utfordrende oppgave. Uniped, 41(3), 331-346 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-12

Lervåg, M-L., Engvik, M. & Dalen, H. B. (2022). Studenters levekår 2021 – en levekårsundersøkelse blant studenter i høyere utdanning. (SSB- rapport 2022/ 34). Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/artikler/studenters-levekar-2021.en-levekarsundersokelse-blant-studenter-i-hoyere-utdanning/_/attachment/inline/f4a4b2a5-ffc5-4d85-88db-09b7055774d1:27db3ac59750f6f3f9482c9d8aba00b09500c71b/RAPP2022-34.pdf

Likestillings, - og diskrimineringsloven (2018). Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (LOV-2017-06-16-51). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51

Løgstrup, K. E. (1956). Den etiske fordring. Gyldendal

Madsen, O. J. (2018). Generasjon prestasjon – hva er det som feiler oss? Universitetsforlaget

Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. Universitetsforlaget

Mathisen, P. & Kristiansen, A. (2005). Etiske retningslinjer for profesjonelle veiledningsforhold. Norsk pedagogisk tidsskrift. S. 221.230

Midtlyng, G. & Leseth, A. B. (2024). «Men dette vet jo du» – å forske i egen profesjon. I: M. Mangset; H. M. Ihlbæk; T. Nordberg & A. B. Leseth (red.) Tett på profesjon, arbeid og politikk – kvalitative metodeutfordringer og verktøy for å løse dem (s. 129-147). Cappelen Damm Akademisk

Moustakas, C. (1994).. Phenomenological research methods. SAFE Publications.

Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (2018). Bjørke, S. & Melberg, J. https://www.uhr.no/_f/p1/i8dd41933-bff1-433c-a82c-2110165de29d/blu-nasjonale-retningslinjer-ferdig-godkjent.pdf

Nordtømme, S. (2013). Om læringsteorier – hva kjennetegner de vanligste læringssynene, og hvordan kan de se ut i praksis? Barnehagefolk, 1(2013) 23-27

Sagbakken, M. & Konow-Lund, M. T. (2014). Å bære lykten eller være følgesvenn? Uniped, 37(4), 32-45 https://doi.org/10.3402/uniped.v37.24521

Sando, O. J.; Pehrson, M. & Heldal, M. (2018). Veileders rolleforståelse i møte med studentgrupper. Uniped, 41(2), 120-132 https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2018-02-04

SHoT- undersøkelser, 2023 (studenthelse.no). https://studenthelse.no/

Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap – innføring i veiledning og rådgivning. Cappelen Damm Akademisk

Skau, G. M. (2012). Personlig kompetanse – en dobbel utfordring i veiledning. I: A. K. Ulvestad & F. U. Kärki (2012). Flerstemt veiledning, 53-70. Gyldendal Akademisk

Sletten, B. O. & Juritsen, L. (2022). Profesjonsveilederens rolle i møte med studenten – en «sokratisk klegg» I: A. R. Moxnes; T. Wilhelmsen; S. Øverås; M. O. Santana & T. K. Aslanian (red) Barnehagelærerutdanning i endring – å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning (146-160). Universitetsforlaget

Steinnes, G. S. & Longva, K. P. (2024). Praksisrettleiing i møte med sårbare studentar. Norsk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 9(1), 1-14 https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i1.3969

Tholin, K. R. (2022). Barnehagelærer og pedagogisk leder – verdibasert ledelse av barna, innholdet og personalet. Fagbokforlaget

Tveiten, S. (2013). Veiledning – mer enn ord … Fagbokforlaget

Ulland, D. (1996). Veiledning og etikk – noen perspektiver på veiledningsrelasjonen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 80(1), 14-20

Vaksdal, T & Røkke, C. M. (2012). «Hold min hånd, men slipp den i tide.» Studenter og hjelpeapparatets erfaringer, om utfordringer psykiske lidelser medfører i studiehverdagen. [Mastergradsavhandling] Universitetet i Agder

Østmoen, J. P.; Juritsen, L.; Wilhelmsen, T. & Sletten, B. O. (2020). Profesjonsveileder og barnehagelærerutdanner – et profesjonsdannede og etisk anliggende. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 1-19 https://doi.org/10.23865/up.v14.1990

Published

2025-09-12

How to Cite

Røkke, C. M. (2025). Professional mentoring in student groups where individual students have mental distress or disorders. The Nordic Journal of Pedagogical Supervision, 10(2). https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4404