Utvikling av veiledningskompetanse i et læringsfellesskap

Authors

  • Frode Olav Haara Western Norway University of Applied Sciences http://orcid.org/0000-0002-0825-1897
  • Lene Hayden Taraldsen Western Norway University of Applied Sciences
  • Eirik Sørnes Jenssen Western Norway University of Applied Sciences

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3157

Keywords:

veiledning, veilederforum, narrativ

Abstract

I artikkelen ser vi på hvordan et fagmiljø kan videreutvikle kompetanse til å veilede gjennom erfaringsdeling og refleksjon rundt egen veilederrolle. Utvikling av veiledningskompetanse kobler vi til deltakelse i et læringsfellesskap og faktisk veiledning, knyttet til et veilederforum. Gjennom en innovativ bruk av narrativer som metodisk tilnærming eksemplifiserer vi ulike perspektiver ved veiledningsarbeid og utvikling av veiledningskompetanse i høyere utdanning.

Author Biographies

Frode Olav Haara, Western Norway University of Applied Sciences

Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking. Han har siden 2001 arbeidet med matematikkdidaktiske problemstillinger knyttet til utdanning av grunnskolelærere, og er veileder for grunnskolelærerstudenter, masterstudenter og PhD-kandidater.

Lene Hayden Taraldsen, Western Norway University of Applied Sciences

Høgskolelektor i matematikkdidaktikk ved Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking. Hun har siden 2017 arbeidet med matematikkdidaktiske problemstillinger knyttet til utdanning av grunnskolelærere, og er veileder for grunnskolelærerstudenter og masterstudenter.

Eirik Sørnes Jenssen, Western Norway University of Applied Sciences

Førsteamanuensis i pedagogikk ved ved Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag. Han har siden 2002 arbeidet med profesjonsfaglige problemstillinger knyttet til utdanning av grunnskolelærere, og er veileder for grunnskolelærerstudenter, masterstudenter og PhD-kandidater.  Han har også lang erfaring med veiledning av utviklingsprosesser og organisasjonslæring i skoler.

Published

2020-11-20

How to Cite

Haara, F. O., Taraldsen, L. H., & Jenssen, E. S. (2020). Utvikling av veiledningskompetanse i et læringsfellesskap. The Nordic Journal of Pedagogical Supervision, 5(1), e3157. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3157

Issue

Section

Essays