Profesjonsveiledning i studiegrupper hvor enkeltstudenter har psykiske plager eller lidelser
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4404Emneord (Nøkkelord):
profesjonsveiledning, studenter, psykisk plage, psykisk lidelse, barnehagelærerutdanning, studiegrupperSammendrag
Målet med studien er å undersøke hvilken rolleforståelse profesjonsveiledere har i møte med studenter med psykiske plager eller lidelser, samt hvilke etiske dilemmaer de opplever å stå i. Datamaterialet består av fire dybdeintervjuer med profesjonsveiledere på en barnehagelærerutdanning. Funnene viser at profesjonsveiledere har et anerkjennende menneskesyn, og ønsker å veilede studenter som sliter med psykiske helseutfordringer. Imidlertid er det vanskelig å vite hvor langt mandatet strekker seg i veiledningen, og når studenten har behov for terapi. Profesjonsveiledere er ikke terapeuter, og har verken tid eller kompetanse til å følge opp studenter med psykiske plager eller lidelser. Profesjonsveiledning foregår i studiegrupper, og det er utfordrende å ivareta enkeltstudent og studiegruppens behov samtidig. Det er også krevende å balansere enkeltstudentens behov opp mot profesjonsveileders egne. Funnene er diskutert med utgangspunkt i den etiske fordring som analytisk begrep.
Referanser
Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning – fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm Akademisk
Birkeland, Å. & Carson, N. (2022). Veiledning for barnehagelærere. Cappelen Damm Akademisk
Boge, M., Markhus, G., Moe, R. & Ødegaard, E. E. (2005). Læring gjennom veiledning – meningsskaping i grupper. Fagbokforlaget.
Christoffersen, S. A. (1999). Etikk, eksistens og modernitet – innføring i Løgstrups tenking. Tano Aschehoug
Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling og etikk. Gyldendal
Eide, S. B. (2020). Mellom engasjement og varsomhet – om veiledningens grenseproblematikk. I: S. B. Eide, H. H. Grelland, A. Kristiansen, H. I. Sævareid & D. G. Aasland. Til den andres beste – en bok om veiledningens etikk. (s. 73-95). Gyldendal
Firing, K.; Klomsten, A. T. & Moen, F. (2013). Masterstudenters opplevelse av møte med veileder: «Det er veiledningen som gjør at en føler at en mestrer.» Uniped, 36(2), 81-92. https://doi.org/10.3402/uniped.v36i2.21515
Fjellanger, L. I.; Halland, A. A.; Nordlie, R. E. & Winje, A. K. (2020). Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 5(1) 1-11 https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2760
Handal, G. & Lauvås, P. (2006). Forskningsveilederen. Cappelen Akademisk forlag
Handal, G. & Lauvås, P. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm Akademisk.
Helleve, M., Lintorp, T. & Martiniussen, L. S. (2019). Å utvikle seg i rollen som veileder – om den emosjonelle dimensjonen ved veiledning. Pedlex.
Johannessen, A.; Tufte, P. A. & Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Abstrakt forlag
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal. Landrø, K. & Rønning, W. M. (2018). Studieveiledning i høyere utdanning – en kompleks og utfordrende oppgave. Uniped, 41(3), 331-346 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-12
Lervåg, M-L., Engvik, M. & Dalen, H. B. (2022). Studenters levekår 2021 – en levekårsundersøkelse blant studenter i høyere utdanning. (SSB- rapport 2022/ 34). Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/artikler/studenters-levekar-2021.en-levekarsundersokelse-blant-studenter-i-hoyere-utdanning/_/attachment/inline/f4a4b2a5-ffc5-4d85-88db-09b7055774d1:27db3ac59750f6f3f9482c9d8aba00b09500c71b/RAPP2022-34.pdf
Likestillings, - og diskrimineringsloven (2018). Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (LOV-2017-06-16-51). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51
Løgstrup, K. E. (1956). Den etiske fordring. Gyldendal
Madsen, O. J. (2018). Generasjon prestasjon – hva er det som feiler oss? Universitetsforlaget
Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. Universitetsforlaget
Mathisen, P. & Kristiansen, A. (2005). Etiske retningslinjer for profesjonelle veiledningsforhold. Norsk pedagogisk tidsskrift. S. 221.230
Midtlyng, G. & Leseth, A. B. (2024). «Men dette vet jo du» – å forske i egen profesjon. I: M. Mangset; H. M. Ihlbæk; T. Nordberg & A. B. Leseth (red.) Tett på profesjon, arbeid og politikk – kvalitative metodeutfordringer og verktøy for å løse dem (s. 129-147). Cappelen Damm Akademisk
Moustakas, C. (1994).. Phenomenological research methods. SAFE Publications.
Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (2018). Bjørke, S. & Melberg, J. https://www.uhr.no/_f/p1/i8dd41933-bff1-433c-a82c-2110165de29d/blu-nasjonale-retningslinjer-ferdig-godkjent.pdf
Nordtømme, S. (2013). Om læringsteorier – hva kjennetegner de vanligste læringssynene, og hvordan kan de se ut i praksis? Barnehagefolk, 1(2013) 23-27
Sagbakken, M. & Konow-Lund, M. T. (2014). Å bære lykten eller være følgesvenn? Uniped, 37(4), 32-45 https://doi.org/10.3402/uniped.v37.24521
Sando, O. J.; Pehrson, M. & Heldal, M. (2018). Veileders rolleforståelse i møte med studentgrupper. Uniped, 41(2), 120-132 https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2018-02-04
SHoT- undersøkelser, 2023 (studenthelse.no). https://studenthelse.no/
Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap – innføring i veiledning og rådgivning. Cappelen Damm Akademisk
Skau, G. M. (2012). Personlig kompetanse – en dobbel utfordring i veiledning. I: A. K. Ulvestad & F. U. Kärki (2012). Flerstemt veiledning, 53-70. Gyldendal Akademisk
Sletten, B. O. & Juritsen, L. (2022). Profesjonsveilederens rolle i møte med studenten – en «sokratisk klegg» I: A. R. Moxnes; T. Wilhelmsen; S. Øverås; M. O. Santana & T. K. Aslanian (red) Barnehagelærerutdanning i endring – å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning (146-160). Universitetsforlaget
Steinnes, G. S. & Longva, K. P. (2024). Praksisrettleiing i møte med sårbare studentar. Norsk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 9(1), 1-14 https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i1.3969
Tholin, K. R. (2022). Barnehagelærer og pedagogisk leder – verdibasert ledelse av barna, innholdet og personalet. Fagbokforlaget
Tveiten, S. (2013). Veiledning – mer enn ord … Fagbokforlaget
Ulland, D. (1996). Veiledning og etikk – noen perspektiver på veiledningsrelasjonen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 80(1), 14-20
Vaksdal, T & Røkke, C. M. (2012). «Hold min hånd, men slipp den i tide.» Studenter og hjelpeapparatets erfaringer, om utfordringer psykiske lidelser medfører i studiehverdagen. [Mastergradsavhandling] Universitetet i Agder
Østmoen, J. P.; Juritsen, L.; Wilhelmsen, T. & Sletten, B. O. (2020). Profesjonsveileder og barnehagelærerutdanner – et profesjonsdannede og etisk anliggende. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 1-19 https://doi.org/10.23865/up.v14.1990
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Camilla Midtbøen Røkke

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.