Kompetent praksisveileder – mer enn en sykepleier som «har student» i praksis

En kvalitativ studie om praksisveilederes erfaringer med å gjennomføre videreutdanning i praksisveiledning

Forfattere

  • Kristin Hartveit Hansen NTNU
  • Solveig Struksnes NTNU

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i1.3924

Emneord (Nøkkelord):

kvalitativt design, praksisveilederutdanning, sykepleieutdanning, veilederkompetanse

Sammendrag

Hensikt. Studien belyser praksisveilederes erfaringer med å gjennomføre en praksisveilederutdanning, og deres tanker om hva slags betydninger en slik utdanning kan ha.

Metode. Kvalitativt design. Deltakere var ti praksisveiledere som hadde veilederansvar for sykepleiestudenter parallelt med gjennomføring av praksisveilederutdanningen. Datainnsamlingen var todelt. Først ble det innhentet individuelle skriftlige data via spørreskjemaer. Ti deltakere svarte, og deretter gjennomførte ni av disse en fokusgruppediskusjon. Begge datasettene ble analysert ved induktiv innholdsanalyse. Representative sitater ble benyttet for å underbygge funn fra spørreskjemaene.

Funn. Analysen resulterte i to generiske kategorier for spørreskjemaene: Trygghet på egen veilednings- og vurderingskompetanse og Opplevelse av positiv veilederidentitet. Analysen av notatene fra fokusgruppediskusjonen resulterte i tre generiske kategorier: Meningsfullhet for praksisveileder, Utviklende læringsmiljø og Ringvirkninger for kollegaer og arbeidsplassen.

Funnene viste at praksisveilederne oppfatter at veilederkompetansen kan få betydning for deres yrkesutøvelse. Praksisveilederne gikk fra å være sykepleier som «har student i praksis» til å bli kompetent praksisveileder.

Konklusjon. Praksisveilederne erfarte at utdanningen hadde bidratt til økt faglig og personlig kompetanse i å veilede og vurdere sykepleiestudenter, og at veiledningskompetansen også kan ha overføringsverdi til andre arbeidsoppgaver.

Forfatterbiografier

Kristin Hartveit Hansen, NTNU

Kristin Hartveit Hansen er universitetslektor ved NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige  universitet, Medisinsk Fakultet, Institutt for Helsevitenskap, Gjøvik. Fagområdene er innen kommunikasjon, etikk og relasjon i profesjonell kontekst, veiledning innen helsefagene og praksisstudier med særlig fokus på kompetanseutvikling innen veiledning.

Solveig Struksnes , NTNU

Solveig Kristin Struksnes er RN, Cand.San, Dosent emerita ved NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige  universitet, Medisinsk Fakultet, Institutt for Helsevitenskap, Gjøvik. Fagområdene til Solveig Kristin Struksnes er sykepleievitenskap, etikk, fallproblematikk blant personer med demens, sykepleie til eldre, utdanningssykehjem, praksisstudier i sykepleie, simulering i helsefag.  

Referanser

Aigeltinger, E., Haugan, G. & Sørlie, V. (2012). Utfordringer med å veilede sykepleierstudenter i praksisstudier. Sykepleien forskning 2(7), 16-166. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2012.0084

Alhassan, A., Duke, M., & Phillips, N. N. M. (2024). Nursing students' satisfaction with the quality of clinical placement and their perceptions of preceptors competence: A prospective longitudinal study. Nurse Education Today, 133, 106081. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2023.106081

Amin, M. R., Vanaki, Z. & Memariean, R. (2022). Environmental Challenges to the Clinical Supervision of Nursing Instructors. Medical-Surgical Nursing Journal, 11(2), 1-8. https://doi.org/10.5812/msnj-134143

Andreasen, E. M., Høigaard, R. & Haraldstad, K. (2020). Sykepleiestudentenes kliniske praksis–om klinisk læringsmiljø og studenttilfredshet. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 16(2), 1-18. https://doi.org/10.7557/14.5414

Antonsen, T., Stenberg, C., Hansen, K. H., André, B., & Bogsti, W. B. (2023). Nursing students' experience of an alternative model for supervision during practical studies in the municipal health service: A qualitative study. Heliyon, 9(11).https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e21719

Austenå, M., Høybakk, J., Nyhagen, R., Sjöberg, M., Sørensen, A. L., & Heggdal, K. (2019). Styrking av veileders kompetanse i utdanning av intensivsykepleiere. Nordisk sygeplejeforskning, 9(4), 299-312. https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2019-04-07

Baldwin, A., Mills, J., Birks, M. & Budden, L. (2014). Role modeling in undergraduate nursing education: An integrative literature review. Nurse Education Today, 34(6), e18-e26. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.12.007

Berge, H. & Eilertsen, G. (2020). Beholde og rekruttere sykepleiere til sykehjem, en kvalitativ studie av avdelingssykepleieres erfaringer. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 16(1), 21-21. https://doi.org/10.7557/14.4648

Bjerknes, M. S. (2021). Relasjonens betydning i veiledning. I M.-S. Bjerknes & B. Christiansen (red.), Praksisveiledning med helsefagstudenter (2. utg. s. 57-69). Gyldendal.

Bloor, M., Frankland, J., Thomas, M., Stewart, K. & Robson, K. (2001). Focus Groups in Social Research. SAGE Publications, Ltd.https://doi.org/10.4135/9781849209175

Dysthe, O. (2001). Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag

Declaration of Helsinki. (2008, 2022). WMA Declaration of Helsinki – Ethical pinsiples for medical research involving human subjects. World Medical Association (WMA). https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects/

Eide, S. B., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I. & Aasland, D. G. (2020). Til den andres beste: En bok om veiledningens etikk (2. utgave. ed.). Gyldendal.

Eide, S. B., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., Aasland, D. G. & Eide, S. B. (2022). Fordi vi er mennesker: En bok om samarbeidets etikk (3. utgave. ed.). Fagbokforlaget.

Elo, S. & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x

Fillingsnes, A. B. & Thylén, I. (2012). Praksissykepleieres pedagogiske utfordringer i klinisk veiledning av sykepleierstudenter. Nordisk sygeplejeforskning, 2(4), 249-262. https://doi.org/10.18261/ISSN1892-2686-2012-04-02

Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger, (2017). (FOR-2017-09-06-1353). Lovdata. https://lovdata.no/forskrift/2017-09-06-1353

Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning, (2019).( LOV-2005-04-01-15-§3-2) Lovdata. https://lovdata.no/forskrift/2019-03-15-412

Foss, J. E., Steinseth, E. B., Steffenak, A. K. M. & Hov, R. (2021). Praksisveilederutdanning for sykepleiere og tannpleiere – hvordan oppleves veilederrollen før og etter gjennomført utdanning? Uniped, 44(1), 31-42. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-01-04

Fossum, L. W., Bergene, A. C. & Hovdhaugen, E. (2022). Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie (NIFU-rapport 2022:17). https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3020068

Gulbrandsen, T., Myhre, K., Asmyhr, M. & Bjørknes, G. (2018). Seksjonslederes vurdering av praksisstudier for bachelor- og videreutdanningsstudenter i sykepleie. Nordisk sygeplejeforskning, 8(1), 75-84. https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2018-01-07

Griffiths, M., Creedy, D., Carter, A., & Donnellan-Fernandez, R. (2022). Systematic review of interventions to enhance preceptors' role in undergraduate health student clinical learning. Nurse education in practice, 62, 103349. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103349

Haddeland, K. & Söderhamn, U. (2013). Sykepleierstudenters opplevelse av veiledningssituasjoner med sykepleiere i sykehuspraksis – En fenomenologisk studie. Nordisk sygeplejeforskning, 3(1), 18-32. https://doi.org/10.18261/ISSN1892-2686-2013-01-03

Haugan, G., Aigeltinger, E. & Sørlie, V. (2012). Relasjonen til veileder betyr mye for sykepleierstudenter i sykehuspraksis. Sykepleien forskning, 7(2), 152-158. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2012.0083

Henry, G. T. (1990). Practical sampling (Vol. v. 21). Newbury Park: Sage Publications.

Hermansen, M. (2006). Læringens univers (F. Larsen, overs.). Gyldendal akademisk.

Hermansen, M., Løw, O. & Petersen, V. (2013) Kommunikation og samarbejde i professionelle relationer. (3. utgave). Akademisk Forlag.

Ivarjord, L. & Kitzmüller, G. (2019). Veiledning av sykepleiestudenter i klinisk praksis – hva anser sykepleiere som viktig i utøvelsen av veilederrollen? Nordisk sygeplejeforskning, 9(1), 6-19. https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2019-01-02

Jacobsen, D. I. (2021). Forståelse, beskrivelse og forklaring : innføring i metode for helse- og sosialfagene (3. utgave. ed.). Cappelen Damm akademisk.

Jacobsen, T. I., Onshuus, K., Frisnes, H. & Gonzalez, M. T. (2020). Nursing students’ experiences with clinical placement in a marginal Norwegian nursing home learning environment. International practice development journal, 10, 1-14. https://doi.org/10.19043/ipdj.101.007

Jentoft, N., Gundersen, E. D. & Hellang, Ø. (2021). Hvordan rekruttere nyutdannede sykepleiere? -praksis i studiet viser vei (14-2021 NORCE) Samfunnsforskning. https://www.ks.no/globalassets/regioner/ks-agder/Rapport-Hvordan-rekruttere-nyutdannede-sykepleiere-NORCE-UiA-KS-Agder.pdf

Knott, G. J., Mylrea, M. F., & Glass, B. D. (2024). Pharmacist and student evaluation of a preceptor training program in a regional Australian University: a multi-method study. BMC Medical Education, 24(1), 49. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04979-7

Koch, T. B., Øgård-Repål, A., Knutson De Presno, Å., & Gundersen, E. D. (2023). Erfaringer med modeller for veiledet praksis i sykepleierutdanningen i Skandinavia: en scoping review. Nordisk sygeplejeforskning, 13(2), 1-15. https://doi.org/10.18261/nsf.13.2.1

Lauvås, P. & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Lejonberg, E. (2016). Hva kan bidra til god veiledning?-En problematisering basert på veilederes og veisøkeres perspektiver på veiledning av begynnende lærere [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Oslo]. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-56457

Lejonberg, E. (2019). Hvordan påvirker veilederutdanningene utøvelse av veilederrollen? En analyse av forventninger uttrykt i styringsdokumenter, forskning og faglitteratur. Nordvei, 4(1). https://doi.org/10.15845/ntvp.v4i1.1383

Malterud, K. (2011). Kvalitative metoder i medisinsk forskning : en innføring (3. utg., p. 238). Universitetsforl.

Mlambo, M., Silén, C. & McGrath, C. (2021). Lifelong learning and nurses’ continuing professional development, a metasynthesis of the literature. BMC nursing, 20, 1-13. https://doi.org/10.1186/s12912-021-00579-2

Maasø, A.-G. (2016). Kvalitet og kompetanse i praksisveiledning av vernepleier- og sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten i Nord-Trøndelag (Senter for omsorgsforskning, rapportserie nr 8/2016). http://hdl.handle.net/11250/2428304

Nordhaug, M. (2018). Veileders dobbeltrolle: etiske aspekter i praksisveiledning, I S.

Tveiten & A. Iversen, (red.) Veiledning i høyere utdanning: En vitenskapelig antologi (s. 202-214). Fagbokforlaget.

Phillippi, J. & Lauderdale, J. (2018). A Guide to Field Notes for Qualitative Research: Context and Conversation. Qualitative Health Research, 28(3), 381-388. https://doi.org/10.1177/1049732317697102

Robinson, O. C. (2014). Sampling in Interview-Based Qualitative Research: A Theoretical and Practical Guide. Qualitative Research in Psychology, 11(1), 25–41. https://doi.org/10.1080/14780887.2013.801543

Tuomikoski, A. M., Ruotsalainen, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2020). Nurses' experiences of their competence at mentoring nursing students during clinical practice: A systematic review of qualitative studies. Nurse Education Today, 85, 104258. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104258

Tveiten, S. (2019). Veiledning : - mer enn ord (5. utgave. ed.). Fagbokforlaget.

Tveiten S.& Igland O. (2020). Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning, 15, 83026. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026

Tveiten, S. & Røkholt, G. (2023). Å være veileder i «praksisvinden»–utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 8(1), 1-16. https://doi.org/10.15845/ntvp.v8i1.3498

Universitets- og høyskoleloven– uhl.(2005). Lov om universiteter og høyskoler (LOV-2005-04-01-15) Lovdata. https://lovdata.no/lov/2005-04-01-15

Universitets- og Høgskolerådet. (2016). Kvalitet i praksisstudiene i helse-og sosialfaglig høyere utdanning: Praksisprosjektet (Sluttrapport). Regjeringen.no. https://www.regjeringen.no/contentassets/86921ebe6f4c45d9a2f67fda3e6eae08/praksisprosjektet-sluttrapport.pdf

Universitets- og høgskolerådet. (2018). Veiledende retningslinjer for utdanning og kompetansevurdering av praksisveiledere i helse- og velferdstjenestene. https://www.uhr.no/_f/p1/i6d7c80b4-ff82-4c28-a7b2-47d2ea3d438d/ny_nettversjon_veiledende_nasjonale_retningslinjer_for_praksisveilederutdanning_krav_til_praksisveilederes_kompetanse.pdf

Vråle, G. B. & Drangsholt, E. (2020). Er faglig veiledning nyttig for sykepleiere. Sykepleien, 108(82535), 82535. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2020.82535

Westad, K. H., Brask, O. D., Bachmann, L., Bergum, I. E., Heggdal, W. M., Inderhaug, H., Utheim, C. K. G. & Julnes, S. G. (2016). Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 12(1). https://doi.org/10.7557/14.3772

Zhou, J., Dawson, P., Tai, J. H. M. & Bearman, M. (2021). How conceptualising respect can inform feedback pedagogies. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(1), 68-79. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1733490

Aase, E. L. (2019). Avdelingslederes betydning for læringsmiljøet til sykepleierstudenter i sykehjem. Sykepleien forskning (Oslo)(77617), e-77617. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2019.77617

Nedlastinger

Publisert

2025-03-06

Hvordan referere

Hansen, K. H., & Struksnes , S. (2025). Kompetent praksisveileder – mer enn en sykepleier som «har student» i praksis: En kvalitativ studie om praksisveilederes erfaringer med å gjennomføre videreutdanning i praksisveiledning. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 10(1), 1–17. https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i1.3924

Utgave

Seksjon

Artikler