Kollegaveiledning i “Teacher support teams”
En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning?
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3041Emneord (Nøkkelord):
kollegaveiledning, intervensjon, kompetanseutvikling, samarbeid, universitetSammendrag
Studien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TST) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos lærere i høyere utdanning. Forskningsspørsmålene er:
- Hvilke utfordringer og temaer blir tatt opp i teamene?
- Hvilket læringsutbytte rapporterer universitetslærerne fra sin deltakelse?
Studien har et kvalitativt og utforskende design og bygger på fire fokusgruppeintervjuer med 16 deltakere fra to ulike fakulteter. Resultatene viser at arbeid i TST fører til kollektiv læring og mindre faglig isolasjon. Lærerne gir uttrykk for stort læringsutbytte. Deltakere i grupper på tvers av fakultetene er mest fornøyd. Studien konkluderer med at kollegial veiledning kan være en egnet metode for læreres profesjonskvalifisering og for kvalitetsutvikling i høyere utdanning og skape motvekt til den individuelle kulturen som ofte preger undervisningsarbeidet.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2020 Liv Torunn Eik, Anne Lyberg, Anne Line Wittek
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.