“It is fascinating how much a simple drawing can evoke feelings and thought”
On the use of drawing in professional mentoring and the development of early year teachers’ inner personal sovereignty
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4396Keywords:
professional mentoring, continuing professional development (CPD), early year teachers, methods for mentoring, drawingAbstract
Dialogue and verbal approaches are often used in professional mentoring to promote reflection on one's own practice. Could it be that creative methods such as drawing together with dialogue can contribute to a different form of professional learning? Based on theoretical concepts taken from the integrative supervision tradition, a study is presented where it is investigated whether drawing can contribute to development and professional learning. The concept of "inner personal sovereignty" focuses on a psychological state in which one as a professional experiences inner balance in situations with external pressure. The participants in the survey are experienced mentors for newly qualified early year teachers. In a mentoring exercise, the participants drew a situation in which they had experienced inner personal sovereignty. The drawing was then shared in smaller groups. Analysis of reflection notes from the participants shows that immersing oneself in a situation from practice through drawing led to increased attention and depth in reflections, an activation of affective and personal aspects of professional practice, and strengthened awareness of the prerequisites for personal sovereignty as an early year teacher.
References
Bernard, J., & Goodyear, R. (2019). Fundamentals of Clinical Supervision. Pearson.
Birkeland, J., Fimreite, H., & Sønsthagen, A. (2022). Den kompetente barnehagen: Tre tilnærminger til leiing og kunnskapsutvikling. Cappelen Damm Akademisk.
Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning: Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm Akademisk.
Carson, N., & Hjelle, K. (2015). Tegning som metode i studentenes profesjonsutvikling. Første steg(3).
Ebert, W. &.-E. (2007). Einführung in die Integrative Beratung und Therapie mit Suchtkranken. In H. Petzold, P. Schay, & W. Ebert, Integratie Suchtterapie. Verlag für Sozialwissenschaften.
Fimreite, H. (2022). Kollegarettleeing i gruppe som læringsaktivitet i barnehagen. In J. Birkeland, H. Fimreite, & A. Sønsthagen, Den kompetente barnehagen: Tre tilnærmingar til leiing og kunskapsutvikling (s. 113 - 134). Cappelen Damm Akademisk.
Hannevig, L., Lundestad, M., & Skogen, E. (2020). Pedagogisk leder i barnehagen: Samhandling, organisering og dialog. Fagbokforlaget.
Heggen, K. (2008). Profesjon og identitet. I A. Molander & L.I. Terum (red.) Profesjonsstudier (s.321-332). Universitetsforlaget.
Kessels, J., & Korthagen, F. (1996). The Relationship Between Theory and Practice: Back to the Classics. Educational Researcher(25-3), s. 17 - 22.
Kunnskapsdepartementet. (2018). Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv -et kunnskapsgrunnlag. Ekspergruppen om barnehagelærerollen.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3.utg.). Gyldendal Akademisk.
Lauvås, P., & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm Akademisk.
Lauvås, P., Hofgaard Lycke, K., & Handal, G. (2016). Kollegaveiledning med kritiske venner. Cappelen Damm Akademisk.
Løw, O. (2021). Pædagogisk vejledning: Facilitering af læring i pædagogiske kontekster. Akademisk forlag.
Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag (4. utg.). Akademisk forlag.
Molander, A.& Terum, L.I. (2008). Profesjonsstudier - en introduksjon. I A.Molander & Terum, L.I. (red). Profesjonsstudier (s.13 -26). Universitetsforlaget
Petzold, H. (2003). Interative Therapie, 1-3. Junferman Verlag.
Petzold, H. (2008). Integrativ supervisjon og organisasjonsutvikling - filosofiske og sosialvitenskapelige perspektiver. Conflux.
Schigl, B. H. (2020). Supervision auf dem Prüfstand - Wirksamheti, Forschung, Anwendungfelder, Innovation. Springer.
Sjøberg, J., Mathias-Wiedermann, U., & Petzold, H. (2023). Tripleksrefleksjon fra integrativ terapi og supervisjon: en modell for kompetanseutvikling og praksis. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, (7) s.1-9.
Skau, G. (2024). Gode fagfolk vokser (6 utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Sollesnes, B., Aasen, W., & Carson, N. (2023). Kan systemisk veiledning bidra til bærekraftig samhandling i barnehagen? Nordisk barnehageforskning (20)3).
Thaagard, T. (2018). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitative metoder (5 utg. ). Fagbokforlaget.
Tveiten, S. (2024). Veiledning: Mer enn ord... (6 utg.). Fagbokforlaget.
Ulleberg, I., & Jensen, P. (2025). Systemtisk veiledning i profesjonell praksis (2 utg.). Fagbokforlaget.
Utdanningsdirektoratet (2017). Rammeplan for barnehagen: Oppgaver og innhold. Utdanningsdirektoratet
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Magritt Lundestad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.