Opportunities and challenges with guidance on digital platforms

Authors

  • Anne-Kari Johnsen UiT The Arctic University of Norway
  • Camilla Lauritzen UiT The Arctic University of Norway

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i2.4084

Keywords:

Digital guidance, possibilities, challenges, methods in guidance

Abstract

Due to the COVID-19 pandemic and increased digitalization in society, digital guidance has gained more attention. However, there is limited research on the advantages and challenges that become apparent when moving guidance to digital platforms. The study examines supervisors' experiences with digital guidance through a survey. The advantages of guidance on digital platforms were mainly related to practical factors such as use of time and the possibility of providing guidance despite geographical distance between the advisor and the advisee. Limitations of guidance on digital platforms were mainly about challenging the establishment of trust, and limitations in the use of various guidance methods. The results showed that supervisors preferred face-to-face over digital guidance, although several had positive experiences with providing guidance on digital platforms. The oldest and most experienced supervisors were the most positive about digital guidance. The study shows that several guidance methods work well on digital platforms. Digital guidance has both advantages and disadvantages and can be a good alternative to face-to-face guidance.

Author Biographies

Anne-Kari Johnsen, UiT The Arctic University of Norway

Anne-Kari Johnsen er universitetslektor ved UiT - Norges arktiske universitet, Det helsevitenskapelige fakultet, Regionalt kunnskapssenter om barn og unge, psykisk helse og barnevern (RKBU Nord). Faglig bakgrunn: Master i pedagogikk. Forskningsinteresser: veiledning, barn og unges psykiske helse, barn som pårørende og selvmordsforebygging.

Camilla Lauritzen, UiT The Arctic University of Norway

Camilla Lauritzen er professor ved UiT - Norges arktiske universitet, Det helsevitenskapelige fakultet, Regionalt kunnskapssenter om barn og unge, psykisk helse og barnevern (RKBU Nord). Faglig bakgrunn: Master i pedagogikk og doktorgrad i helsevitenskap. Forskningsinteresser: barn og unges psykiske helse, barn som pårørende, veiledning og barnevern.

References

Andreassen, S. & Vangbæk, S.M. (2014). Konsekvensen av å hjelpe. Utbrenthet i barnevernet: En kvantita-tiv studie av norske forhold. [Masteroppgave]. Universitetet i Oslo. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-44582

Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal overload: A theoretical argument for the causes of Zoom fatigue. Tech-nology, Mind, and Behavior, 2(1). https://doi.org/10.1037/tmb0000030

Bie, T. (2020, 10. april). Her er Microsofts Norges-tall. ITavisen. https://itavisen.no/2020/04/10/her-er-microsofts-norges-tall/

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. (2022). Turnover blant ansatte i barnevernet – hvorfor slutter så mange? En nasjonal omfangsundersøkelse av årsaker og kjennetegn ved tjenester og institusjoner med høy turnover. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Demerouti, E., Bakker, A., Nachreiner, F. & Schaufeli, W. (2001). The Job Demands-Resources Model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499–512. https://doi.org/10.1037//0021-9010.86.3.499

Eide, T. & Eide, Hilde. (2017). Kommunikasjon i praksis: Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Gyldendal akademisk.

Fauville, G., Luo, M., Queiroz, A. C. M., Bailenson, J. N. & Hancock, J. (2021). Zoom Exhaustion & Fatigue Scale. Computers in Human Behavior Reports, 4, 100119. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2021.100119

Forsberg, B.N. (2023, 22. November). Digitala möten påverkar prestation och mående. https://www.mdu.se/artiklar/arkiv/2023-11-22-digitala-moten-paverkar-prestation-och-maende

Grondin, F., Lomanowska, A. M. & Jackson, P. L. (2019). Empathy in computer‐mediated interactions: A conceptual framework for research and clinical practice. Clinical Psychology, 26(4), 17–n/a. https://doi.org/10.1111/cpsp.12298

Hair, H. J. (2014). Power Relations in Supervision: Preferred Practices According to Social Workers. Fami-lies in Society, 95(2), 107–114. https://doi.org/10.1606/1044-3894.2014.95.14

Isdal, P. (2017). Smittet av vold: Om sekundærtraumatisering, compassion fatigue og utbrenthet i hjelper-yrkene. Fagbokforl.

Iqbal, M (2020, 18. juli). Zoom revenue and usage statistics. Business of Apps. https://www.businessofapps.com/data/zoom-statistics/

Jensen, P. & Ulleberg, I. (2021). Undertekst i veiledning. I Karlsson, B. & Oterholt, F. (red). Fenomener i faglig veiledning (2. utg., s. 97-110). Universitetsforlaget.

Johnsen, F. (2020, 27. april). Videotjenesten Zoom øker sterkt. Computerworld. https://www.cw.no/it-sikkerhet.videomoter-zoom/videotjenesten-zoom-oker-sterkt/441723

Killén, K. (2017). Profesjonell utvikling og faglig veiledning: Et fellesfaglig perspektiv for helse-, sosiale og pedagogiske profesjoner (5. utg.). Gyldendal akademisk.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2021). Digital hele livet. Nasjonal strategi for økt digital deltakelse og kompetanse i befolkningen. Kommunal- og moderniseringsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/8f8751780e9749bfa8946526b51f10f4/digital-hele-livet.pdf

Korseberg, L., Svartefoss, L.M., Bergene, A.C. & Hovdhaugen, E. (2022). Pedagogisk bruk av digital tekno-logi i høyere utdanning. (Rapport 2022:1) Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og ut-danning (NIFU). https://hdl.handle.net/11250/2838067

Kuhn, K. M. (2022). The constant mirror: Self-view and attitudes to virtual meetings. Computers in Human Behavior, 128, 107110. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107110

Mathisen, P. & Høigaard, R. (2021). Veiledningsmetodikk (2. utg.). Cappelen Damm Akademisk.

McQuail, D. (2005). Mcquails’s Mass Communication Theory. I Wergeland, B. & Mathisen, P. (2010). Web-basert bildelyd-mentoring – Pedagogiske muligheter og utfordringer. Nordic Journal of Digital Litera-cy, 4, 175–190. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2009-03-04-0

Monsen, R. (2020, 17. april). Kritikken hagler mot video-appen «Zoom». Hvor ille er den egentlig? Netta-visen. https://www.nettavisen.no/livsstil/kritikken-hagler-mot -video-appen-zoom-hvor-ille-er-den-egentlig/s/12-95-3423954326

Mor Barak, M., Travis, D., Pyun, H. & Xie, B. (2009). The impact of supervision on worker outcomes: A meta‐analysis. The Social Service Review, 83(1), 3–32. https://doi.org/10.1086/599028

Seierstad, Pedersen Trudvang, S. & Hagelin, S. (2021). Hva mener studenter om digital veiledning? Syke-pleien forskning, 109, e–87213. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2021.87213

Seitz, J., Benke, I., Heinzl, A. & Maedche, A. (2024). The impact of video meeting systems on psychological user states: A state-of-the-art review. International Journal of Human-Computer Studies, 182, 103178. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2023.103178

Skau, G. M. (2024). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (5. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Skau, G. M. (2012). Personlig kompetanse – en dobbel utfordring i veiledning. I Ulvestad, A. K. & Kärki, F. U. (red). Flerstemt veiledning (s. 53-70). Gyldendal.

Thagaard, T. (2018). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitative metoder (5. utg.). Fagbokforl.

Tham, P. & Meagher, G. (2009). Working in human services: How do experiences and working conditions in child welfare social work compare? The British Journal of Social Work, 39(5), 807–827. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcm170

Thompson, T. (2022). Digital veiledning. I Myra, S. M., Faugli, A. & Lauritzen, C. (red). Veiledning i profesjo-nell praksis - til fagfolk som jobber med barn, ungdom og familier (s. 63-78). Fagbokforl.

Torfelt, M. (2015). De emosjonelle belastningene i barnevernets arbeid. Hvordan oppleves det å jobbe som saksbehandler i barnevernet? [Masteroppgave]. Høgskolen i Oslo og Akershus. https://hdl.handle.net/10642/2772

Tveiten, S. (2024). Veiledning - mer enn ord … (6. utg.). Fagbokforl.

Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforl.

Wergeland, B. & Mathisen, P. (2010). Web-basert bilde-lyd-mentoring –– Pedagogiske muligheter og utfordringer. Nordic Journal of Digital Literacy, 4(3-4), 175–190. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2009-03-04-05

Published

2024-11-21

How to Cite

Johnsen, A.-K., & Lauritzen, C. (2024). Opportunities and challenges with guidance on digital platforms. The Nordic Journal of Pedagogical Supervision, 9(2), 1–17. https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i2.4084