Flipped classroom as speech genre in mentor education

Students’ perspective on conditions that have an impact on learning processes

Authors

  • Kirsten Sivertsen Worum UiT The Arctic University of Norway – Department of Education
  • Inger Merethe Hansen UiT The Arctic University of Norway – Department of Education
  • Rigmor Olsen UiT The Arctic University of Norway – Department of Education

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3792

Keywords:

Higher education, student evaluation, digital technology, learning, meaning-making

Abstract

The purpose of this study is to gain insight into factors that are important for the students’ learning processes when the mentor education is designed as a flipped classroom. Research on flipped classrooms in mentor education for teachers in kindergartens and schools is given little attention. With a qualitative approach, we ask: How can we promote good learning processes when flipped classrooms are used in mentor education? The data consist of 138 evaluations by students on four courses. A thematic analysis has been used. The theoretical framework is Bakhtin’s concept of speech genre, multivocality and view of knowledge. Significant for the learning processes are plain and early information, connections between the different parts of the education, interaction and exchange of opinions through concrete support from the teacher and adapted working methods beyond the traditional. Flexibility can both promote and inhibit learning. The study is a contribution that highlights important aspects of the learning process when flipped classrooms are used in mentor education, and it can contribute to increased understanding of use of flipped classrooms in higher education.

Author Biographies

Kirsten Sivertsen Worum, UiT The Arctic University of Norway – Department of Education

Kirsten Sivertsen Worum, førstelektor ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet. Hun har lang erfaring med veiledning i praksisfeltet og med undervisning ved veilederutdanninger for lærere i barnehage og skole. Forskningsinteresser er veilederutdanningene, bruk av digital teknologi, veiledning av studenter og nyutdannede lærere i barnehage og skole. Medlem i forskergruppen FIVE – Forskergruppe i veiledning, UiT, og Nasjonalt nettverk for veiledning av nyutdannede.

Inger Merethe Hansen, UiT The Arctic University of Norway – Department of Education

Inger Merethe Hansen, universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet. Lang erfaring fra grunnskolen. Hun underviser ved veilederutdanning for lærere i barnehage og skole og er prosjektleder for Ny i nord – veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole, Troms og Finnmark. Sitter i arbeidsutvalget for Nasjonalt nettverk for veiledning av nyutdannede lærere. Nestleder i forskergruppen FIVE – Forskergruppen i veiledning, UiT, med forskningsinteresse rettet mot kvalitet i veilederutdanningene og bruk av digital teknologi.

Rigmor Olsen, UiT The Arctic University of Norway – Department of Education

Rigmor Olsen, universitetslektor og Ph.d.-stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet. Hun underviser ved veilederutdanning for lærere i barnehage og skole, og har bakgrunn som lærer i grunnskolen og som praksislærer for lærerstudenter. Forskningsinteresser er veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere i skole og barnehage. Er medlem i forskergruppen FIVE – Forskergruppe i veiledning, UiT.

References

Abeysekera, L. & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher education research and development, 34(1), 1-14. https://doi.org/10.1080/07294360.2014.934336

Bakhtin, M. (2005). Spørsmålet om talegenrane. (Oversatt og med etterord av R. T. Slaattelid). Pensumtjeneste A/S. https://www.nb.no/items/URN:NBN:nonb_digibok_2015071008058?page=0

Bakhtin, M. M. (2010). Speech genres and other late essays. University of Texas press.

Biggs, J. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Higher education, 32(3), 347-364.

Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning : fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm akademisk.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Dysthe, O. (2001). Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag

Dysthe, O., Bernhardt, N., Esbjørn, L. & Strømsnes, H. (2012). Dialogbasert undervisning: kunstmuseet som læringsrom (Bd. nr. 189). Fagbokforlaget

Forskrift om NKR og EQF. (2017). Forskrift om Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring og om henvisningen til Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring (FOR-2017-11-08-1846). Lovdata. https://lovdata.no/lov/1998-07-17-61/%C2%A73-4

Fossland, T. & Tømte, C. (2019). Deltaker eller tilskuer? En casestudie om vilkår for og samarbeidslæring i et nettbasert masterprogram i økonomi og ledelse (MBA). Uniped 42 (1), 41-59 . https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2019-01-04

Fossland, T. M. (2015). Digitale læringsformer i høyere utdanning. Universitetsforlaget.

Gynnild, V. (2002). Studentevaluering av undervisning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 86(1), 25-38. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2002-01-04

Hattie, J. (2011). Which Strategies Best Enhance Teaching and Learning in Higher Education? I D. Mashek & E. Yost Hammer (Red.), Empirical Research in Teaching and Learning (s. 130-142). American Psychological Association https://doi.org/10.1002/9781444395341.ch8

Haug, P. (2010). Kvalifisering til læraryrket. I P. Haug (red.), Kvalifisering til læraryrket (s. 9–28). Abstrakt forlag.

Helgevold, N. & Moen, V. (2015). The use of flipped classrooms to stimulate students’ participation in an academic course in Initial Teacher Education. Nordic journal of digital literacy, 9(1), 29-42. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2015-01-03

Jensen, A. R. (2016). Veiledningsritualet : En dialektisk studie av formaliserte veiledningssamtaler i lærerutdanningens praksisperiode [Doktorgradsavhandling, Universitet i Agder / University of Agder]. https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2404613/Andreas%20Reier%20Jensen_ny%20(2).pdf?sequence=1

Korseberg, L., Svartefoss, S. M., Bergene, A. C. & Hovdhaugen, E. (2022). Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.

Krumsvik, R. J. (2016). Digital læring i skole og lærerutdanning (2. utg. ). Universitetsforlaget.

Kunnskapsdepartementet. (2021). Strategi for digital omstilling i universitets- og høyskolesektoren https://www.regjeringen.no/contentassets/c151afba427f446b8aa44aa1a673e6d6/no/pdfs/kd-strategi-digital-omstilling.pdf

Linell, P. (2009). Rethinking language, mind, and world dialogically. IAP. https://books.google.no/books?hl=no&lr=&id=nPcnDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR17&dq=Linell,+P.+(2009).+Rethinking+language,+mind,+and+world+dialogically.+IAP

Låg, T. & Sæle, R. G. (2019). Does the flipped classroom improve student learning and

satisfaction? A systematic review and meta-analysis. AERA open, 5(3). https://doi.org/10.1177/2332858419870489

Merlin‐Knoblich, C. & Camp, A. (2018). A Case Study Exploring Students’ Experiences in a Flipped Counseling Course. Counselor education and supervision, 57(4), 301-316. https://doi.org/10.1002/ceas.12118

Merlin, C. (2016). Flipping the Counseling Classroom to Enhance Application-Based

Learning Activities. The journal of counselor preparation and supervision, 8(3) Article 5. https://doi.org/10.7729/83.1127

Moran, K. & Milsom, A. (2015). The Flipped Classroom in Counselor Education. Counselor education and supervision, 54(1), 32-43. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2015.00068.x

NESH (2021) Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora . ISBN 978-82-7682-101-7 https://www.forskningsetikk.no/retningslinjer/hum-sam/forskningsetiske-retningslinjer-for samfunnsvitenskap-og-humaniora/

Nilssen, V. L. (2012). Analyse i kvalitative studier: den skrivende forskeren. Universitetsforlaget.

Norton, L. (2007). Pedagogical research in higher education: Ethical issues facing the practitioner–researcher. I A. Campbell & S. Groundwater-Smith, (Red.), An ethical approach to practitioner research (s. 178-187). Routledge.

Paulgaard, G. (1997).Feltarbeid i egen kultur - innenfra, utenfra eller begge deler? I E. Fossåskaret, O. L. Fuglestad & T.H. Aase (Red.), Metodisk feltarbeid. Produksjon og tolkning av kvalitative data. (s. 70-93) Universitetsforlaget.

Pesch, A. M. (2017). Å skape rom for flerspråklighet : en studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige praksis med flerspråklige barn. Doktorgradsavhandling, UiT Norges arktiske universitet. https://hdl.handle.net/10037/12202

Sekkingstad, D. & Fossøy, I. K. (2019). "It Partly Breaks Up the Class Environment" - Experiences with Flipped Classroom as a Teaching Model in Higher Education. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215034393-2019-19

Skagen, K. (2021). Levende tradisjoner i profesjonsveiledning. Kolofon forlag. Solberg, M. & Breivik, J. (2020). Digitale verktøy og læring i høyere utdanning. I H.I Strømsø, K.H Lycke & P. Lavås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning (s. 231-246). Cappelen Damm Akademisk.

Steen-Utheim, A. T. & Foldnes, N. (2018). A qualitative investigation of student engagement in a flipped classroom. Teaching in higher education, 23(3), 307-324. https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1379481

Stålsett, U. (2009). Veiledning i en lærende organisasjon. Fagbokforlaget.

Søndenå, K. (2007). Refleksjonen, dialogen og demokratiet. I T. Kroksmark & K. Åberg (Red.), Veiledning i pedagogisk arbeid (s. 210-222). Fagbokforlaget.

Wang, X., Su, Y., Cheung, S., Wong, E. & Kwong, T. (2013). An exploration of Biggs’ constructive alignment in course design and its impact on students’ learning approaches. Assessment & Evaluation in Higher Education, 38(4), 477-491. https://doi.org/10.1080/02602938.2012.658018

Worum. (2014). Veiledning, kunnskapssyn og danning. Norsk pedagogisk tidskrift, 98(1), 26–35. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2014-01-09

Worum. (2016). Spor av sammenhenger og brudd i kunnskapssyn i veiledning ved lærerutdanningen. Norsk pedagogisk tidskrift, 100(2), 103–114. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-02-04

Ødegaard, E. E. & Worum, K. S. (2016). Vilkår for kvalitet og forskningsbasering av praksisveiledning i barnehagelærerutdanningen BLU – Følgeforskning.

Published

2022-11-15

How to Cite

Worum, K. S., Hansen, I. M., & Olsen, R. (2022). Flipped classroom as speech genre in mentor education: Students’ perspective on conditions that have an impact on learning processes. The Nordic Journal of Pedagogical Supervision, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3792

Issue

Section

Articles