Inngangen til læreryrket og behov for støtte - narrativer fra ulike nasjonale og lokale kontekster

Forfattere

  • Marit Ulvik Universitetet i Bergen
  • Ingrid Helleve Universitetet i Bergen
  • Kari Smith Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3316

Emneord (Nøkkelord):

nyutdannede lærere, induksjon, veiledning, profesjonell utvikling

Sammendrag

Denne studien undersøker hvordan en gruppe nye lærere i ulike nasjonale og lokale sammenhenger erfarer inngangen til læreryrket. Studien er basert på narrativer fra nye lærere i Australia, England og Norge. Ved å lytte til deres fortellinger, er målet å utvikle en forståelse for denne spesifikke fasen i læreres profesjonelle liv og å lære mer om hvordan nyutdannede kan støttes. Funnene indikerer at det på tvers av de aktuelle nasjonene er flere likheter enn forskjeller knyttet til inngangen til lærerprofesjonen. Når det gjelder støtte, er behovene mye de samme, men rammene rundt veiledning og annen støtte er forskjellige. Studien impliserer at det er likheter som gjør det mulig å lære av hverandre når det gjelder rammeverket for støtte og veiledning og når det gjelder hva som bidrar til profesjonell utvikling på tvers av nasjonale kontekster.

Forfatterbiografier

Marit Ulvik, Universitetet i Bergen

Marit Ulvik er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Hun har lang erfaring som lærer og lærerutdanner, og er nå leder for forskningsgruppen Undervisningsprofesjonalitet og pedagogikk. Hennes forskningsfelt er profesjonell utvikling som blant annet inkluderer veiledning av nye lærere.

Ingrid Helleve, Universitetet i Bergen

Ingrid Helleve er professor emerita ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Hun har lang erfaring som lærer og lærerutdanner. Hun forsker på profesjonell utvikling i utdanningsfeltet knyttet til profesjonell utvikling for lærerstudenter, lærere og lærerutdannere. Helleve har publisert mange artikler og bokkapitler om veiledning av lærere.

Kari Smith, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

Kari Smith er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes forskningsinteresser er lærerutdanning, profesjonell utvikling, veiledning og vurdering av og for læring. Smith har rik erfaring som lærer og lærerutdanner og er nå leder for den Nasjonale forskerskole i lærerutdanning, NAFOL.

Nedlastinger

Publisert

2021-10-15

Hvordan referere

Ulvik, M., Helleve, I., & Smith, K. (2021). Inngangen til læreryrket og behov for støtte - narrativer fra ulike nasjonale og lokale kontekster. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 6(1). https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3316

Utgave

Seksjon

Artikler