Tensions between dissimilar voices

learning opportunities in mentoring

Authors

  • Liv Torunn Eik The University of South-Eastern Norway
  • Anna Rigmor Moxnes Universitetet i Sørøst-Norge http://orcid.org/0000-0003-0861-7286
  • Heidi Østland Vala The University of South-Eastern Norway

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3131

Keywords:

Dialogue, heteroglossia, mentor education, group mentoring, roles in mentoring

Abstract

In this article, we examine how mentoring students’ learning processes in groups can contribute to further develop group mentoring as a form of mentoring. We received permission to examine students’ assignments from a group mentoring exercise. The analysis of 46 students’ texts provided three categories for further discussion; tools, turning points and roles. These categories are discussed in light of Bakhtin’s concepts of dialogue, heteroglossia, twofold voices and harmony (polyphony). The discussion shows that tensions, disagreement and different understandings of tools and roles in mentoring are often under-communicated. The variety within these voices are lesser expressed and these differences can, to a greater extent, be used as resources for learning. Furthermore, the discussion shows that meta-communication has potential for strengthening the learning process in group mentoring.

Author Biographies

Liv Torunn Eik, The University of South-Eastern Norway

Liv Torunn Eik, Liv.T.Eik@usn.no

Universitetet i Sørøst-Norge, Campus Vestfold, Postboks 235, 3603 Kongsberg

Liv Torunn Eik er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge. Hennes forskningsfelt er profesjonskvalifisering i utdanning og på arbeidsplassen. Hun arbeider med videreutdanning i veiledning, master i pedagogikk og barnehagelærerutdanningen.

Anna Rigmor Moxnes, Universitetet i Sørøst-Norge

Anna Rigmor Moxnes, annamoxnes@usn.no

Universitetet i Sørøst-Norge, Campus Drammen, Postboks 235, 3603 Kongsberg

Anna R. Moxnes er førsteamanuensis ved institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge. Hennes forskningsfelt er veiledning, utdanning av barnehagelærere og barnehagepedagogikk. Hun underviser i videreutdanning i veiledning, master i pedagogikk og barnehagelærerutdanningen.

Heidi Østland Vala, The University of South-Eastern Norway

Heidi Østland Vala, heidi.o.vala@usn.no

Universitetet i Sørøst-Norge, Campus Notodden, Postboks 155, 3672 Notodden

Heidi Østland Vala er universitetslektor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge. Hennes forskning- og utviklingsarbeid er knyttet til profesjonsrettet pedagogikk og studentaktive læringsprosesser. Hun underviser i videreutdanning i veiledning og i barnehagelærerutdanningen.

Published

2021-03-04

How to Cite

Eik, L. T., Moxnes, A. R., & Vala, H. Østland. (2021). Tensions between dissimilar voices: learning opportunities in mentoring. The Nordic Journal of Pedagogical Supervision, 6(1). https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3131

Issue

Section

Articles