About the Journal

A collective mouthpiece for pedagogical supervisors

Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk [The Nordic Journal of Pedagogical Supervision] aims to develop pedagogical supervision competency across professions. We also wish to provide pedagogical supervisors with a collective mouthpiece for the purpose of promoting a sense of community and strengthening research activities in the field.

The intent of the journal is to strengthen the academic quality of the professional field through the publication of research and scientific articles. The Nordic Journal of Pedagogical Supervision shall have an independent and critical role.

The journal’s target audience includes researchers, educational institutions at all levels, practitioners, as well as others with an interest in supervision. NORDVEI will publish articles in Norwegian, Danish, Swedish and English.

There will be open access to all content of the journal. The journal will publish scientific articles following a peer review.

The journal has been approved as a level 1 journal by the Norwegian Register for Scientific Journals.

Announcements

Call for Papers: Profesjonsveiledning i ulike kontekster: tilpasninger, perspektiver og muligheter

2025-08-31

Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) har som formål å bidra til å utvikle kompetanse i veiledningspedagogikk på tvers av profesjonsgrupper, og medvirke til å gi veiledningspedagogiske aktører et felles talerør som styrker tilhørighet og forskningsaktivitet på feltet.

NORDVEI inviterer alle som har deltatt med presentasjoner på Veiledningskonferansen 2026 - Profesjonsveiledning i ulike kontekster: tilpasninger, perspektiver og muligheter, til å sende inn bidrag til et temanummer som blir publisert i september 2027.

Gjesteredaktører for temanummeret er Inger Benny Espedal Tungland, førstelektor i pedagogikk ved Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitetet i Stavanger, Mette Hvalby, førstelektor i pedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger og Tone Knutsen Brandeggen, førstelektor i sykepleie ved Avdeling for kvalitet og helseteknologi, Universitetet i Stavanger.

Abstrakt (inntil 500 ord) sendes inn senest 15.mars 2026 via nettskjema

Temanummerets bakgrunn
Temanummeret har som mål å utforske hvordan veiledning kan tilpasses ulike kontekster og bidra til profesjonell utvikling gjennom teoretiske perspektiver og praktiske erfaringer.

Mulige teksttyper
Vitenskapelige artikler og essay (empiriske og teoretiske) vil bli prioriterte.
I tillegg vil ikke-vitenskapelige essay/fortellinger og gode eksempler fra praksis være aktuelle bidrag.

Viktige tidsfrister

Frist for innsendelse av abstrakt (inntil 500 ord): 15.mars 2026
Tilbakemelding på abstrakt kan forventes innen: 15.april 2026
Frist for innsendelse av full artikkel: 01.november 2026
Publisering av temanummer: 15.september 2027

 

Praktisk informasjon

NORDVEI publiserer artikler på norsk, dansk, svensk og engelsk. Alt innhold i tidsskriftet har åpen tilgang (Open Access). Tidsskriftet kvalitetssikrer tekster ved bruk av dobbel blind fagfellevurdering. Andre tekster vurderes redaksjonelt. Tidsskriftet er godkjent på nivå 1, og krever ingen publiseringsavgift. Mer informasjon for forfattere finnes her

 

Kontaktinformasjon til gjesteredaktørene

Mette Hvalby, mette.hvalby@uis.no 

Tone Knutsen Brandeggen,  tone.brandeggen@uis.no

Inger Benny Espeland Tungland, inger.b.tungland@uis.no

 

Read more about Call for Papers: Profesjonsveiledning i ulike kontekster: tilpasninger, perspektiver og muligheter

Current Issue

Vol. 10 No. 2 (2025): Veiledning i bevegelse – strømninger og brytninger i utdanning og profesjon
Published: 2025-09-12

Articles

View All Issues