Veiledning i bevegelse

Strømninger og brytninger i utdanning og profesjon

Forfattere

  • Bente Ulla Høgskolen i Østfold
  • Ann Sofi Larsen Høgskolen i Østfold
  • Ingrid Femdal Høgskolen i Østfold

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4721

Sammendrag

Redaksjonelt

Forfatterbiografier

Bente Ulla, Høgskolen i Østfold

Bente Ulla er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Østfold, Fakultet for lærerutdanninger og språk, der hun leder Forskningsgruppen Barn, barnehage og barndom. Ulla har bakgrunn som barnehagelærer og underviser ved barnehagelærerutdanningen og i veiledningsstudier. Hun har mastergrad i barnehagepedagogikk og doktorgrad i utdanningsvitenskap fra UiO. Ulla har synliggjort en særlig interesse for maktforhold i og rundt utdanningsfeltet. Profesjonsutøvelse og pedagogikkens estetiske og etiske dimensjoner er sentrale element i Ullas forsknings- og forfatterskap.

Ann Sofi Larsen, Høgskolen i Østfold

Ann Sofi Larsen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Østfold, Fakultet for lærerutdanninger og språk, der hun har fagansvar for Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap og Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen. Larsen har hovedfag i barnehagepedagogikk og doktorgrad i tverrfaglig barneforskning fra NTNU. Hennes faglige interesser er blant annet profesjonsutøvelse, profesjonsetikk og kollektive læringsprosesser. Estetikk og etikk i det utdanningsvitenskaplige feltet er sentrale grunnproblematikker i Larsens forskningsarbeid.

Ingrid Femdal, Høgskolen i Østfold

Ingrid Femdal er førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold, Fakultet for helse, velferd og organisasjon. Hun har bakgrunn som psykiatrisk sykepleier, har hovedfag i sykepleievitenskap (fagdidaktisk studieretning), og doktorgrad i helsevitenskap. Femdal leder den tverrprofesjonelle og fakultetsovergripende forskningsgruppa Veiledning i utdanning og profesjon. Hun underviser ved bachelor i sykepleie, veiledningsstudier, videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, i tillegg til master i allmennsykepleie. Psykisk helse, skikkethetsvurdering, veiledning og dramapedagogikk er sentral tematikk i Femdals forskningsarbeid.

Nedlastinger

Publisert

2025-09-12

Hvordan referere

Ulla, B., Larsen, A. S., & Femdal, I. (2025). Veiledning i bevegelse : Strømninger og brytninger i utdanning og profesjon. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 10(2). https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4721