«Veien har blitt litt kortere»
Å være lærende sammen i mentorordning for veiledere
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4412Emneord (Nøkkelord):
likeverd, læring, kollektiv læring, grensekryssing, partnerskapSammendrag
Denne artikkelen utforsker og drøfter hvordan praksislærere opplever å være mentorer og delta i en ressursgruppe knyttet til veiledning av barnehagelærerstudenter i praksis. Studien tar utgangspunkt i etableringen av en mentorordning for nye praksislærere og en ressursgruppe, hvor også pedagogikklærere deltar aktivt. Gjennom en kvalitativ tilnærming basert på data fra et nettbasert spørreskjema, undersøker vi mentorenes svar i lys av verdier og læring som kan oppstå i partnerskap og fellesskap når studentveiledning tematiseres.
Referanser
Akkerman, S. F., og Bakker, A. (2011). Boundary Crossing and Boundary Objects. Review of Educational Research, 81 (2), s.132–169. https://doi.org/10.3102/0034654311404435
Akkerman, S. og Bruining, T. (2016). Multilevel Boundary Crossing in a Professional Developement Partneship. Journal of Learning Sciences, 25(2), s. 240–284. https://doi.org/10.1080/10508406.2016.1147448
Anker, T. (2020). Analyse i praksis. En håndbok for masterstudenter. Cappelen Damm Akademisk
Bjerga, G.H. (2021). Møtet mellom mennesker som grunnlag for veiledning- etikk og betydningsfulle fenomener. IB.E. Karlsson & F. Oterholt (red.). Fenomener i faglig veiledning. Universitetsforlaget.
Botnen Eide, S. (2014). Ulikhet og likeverd. I H.H. Grelland, S. B. Eide, A. Kristiansen, Aslaug, H.I. Sævareid og D.G. Aasland (red.). Samarbeidets Filosofi (s.185–203). Gyldendal.
Coburn, C. E., og Penuel, W. R. (2016). Research–practice partnerships in education: Outcomes, dynamics, and open questions. Educational Researcher, 45 (1), s. 48–54. https://doi.org/10.3102/0013189X16631750
Dysthe, O. (2001). Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring. I O. Dysthe (red.) Dialog samspel og læring. (s. 33-73) Abstrakt forlag.
Edmondson, A. C. (1999). Psychological Safety and Learning Behavior in Work Teams. Administrative Science Quarterly, 44 (2), s. 350-383 URL: http://www.jstor.org/stable/2666999
Ekeland, J. (2024). Mentoring; lærende allianser. Universitetsforlaget.
Eurèn, H. & Wien, E. (2009). Perspektiv på kunskap och lärande. Göteborgs universitet, Sociologiska Institutionen.
Femdal, I., Jensen, M., Larsen, A.S., Lund, B., Luthen, G. S. & Sträng, D.R (2021). Kunnskapsmegling i tverrprofesjonelle veiledningsmøter – å bevege seg «på tynn is». Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 105(5), s. 455–466. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-05-04
Fjeld, H. S., Staal, S. & Ødegård, M. (red.). (2024). Å lære i fellesskap: muligheter og spenninger i partnerskap mellom barnehage, skole og høgskole. Universitetsforlaget.
Grimen, H. (2008). Profesjon og tillit. I A. Molander & L.I. Terum (Red.), Profesjonstudier (s.197-215). Universitetsforlaget.
Hatlevik, I. K. R. & Havenes, A. (2017). Perspektiver på læring i profesjonsutdanninger- fruktbare spenninger og meningsfulle sammenhenger. I S. Mausethagen & J.-C. Smeby (red.) Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse (s. 191- 203). Universitetsforlaget.
Kristiansen, A. (2014). Tillit og kommunikasjon i ulike samarbeidsprosesser. I H.H. Grelland, S. B. Eide, A. Kristiansen, H.I. Sævareid og D.G. Aasland (red.). Samarbeidets Filosofi (s.137–156). Gyldendal.
Jensen, P. & Ulleberg, I. (2019). Mellom ordene. Gyldendal.
Kunnskapsdepartementet (2017). Lærerutdanningene 2025. Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/d0c1da83bce94e2da21d5f631bbae817/kd_nasjonal-strategi-for-larerutdanningene_nett_11.10.pdf
Larsen, A.S. (2013). Mentorvirksomhet og kollektive læringsprosesser. I T.J. Karlsen (red.). Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. (s. 179-194). Gyldendal.
Larsen, A.S., Luthen, G. S. og Ulla, B. (red.). (2021). Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Gyldendal.
Lederman, R. (2006). The perils at working at home: IRB “mission creep” as context and content for an ethnography of disiplinary knowledge. American Ethnologist, 33(4), 482-491. https://doi.org/10.1525/ae.2006.33.4.482
Lund, B., & Lunde, M. E. (2024). Maktutjevning, likeverd og kollektiv læring i samarbeid mellom partnerbarnehage og høgskole. (s. 38-56). I H. S. Fjeld, S. Staal & M. Ødegård (red.). Å lære i fellesskap: muligheter og spenninger i partnerskap mellom barnehage, skole og høgskole. Universitetsforlaget.
NESH. (2016). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora.
Nilssen, V. (2016). The first-year as a mentor in Norwegian teacher education – asking for the authoritative word. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.15845/ntvp.v1i1.997
Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode: en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. Universitetsforlaget.
Raaen, F. D. (2017). Organisering og utbytte av praksisopplæringen. I S. Mausethagen & J.-C. Smeby (red.). Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse (s. 106-116). Universitetsforlaget.
Sennerud, H.C., Rieck, H. A., Sekkouri, S. E. & Berg Tveitan, C. (2022). Det lyttende i dialogen i et partnerskap mellom barnehagen og UH-sektor. Nordisk barnehageforskning, 19 (4), s.125-142
Smeby, J-C. & Mausethagen, S. (2017). Profesjonskvalifisering. I S. Mausethagen & J-C. Smeby (red.). Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Universitetsforlaget.
Sträng, D.R. (2021). Om samspel och lärande i handledningssamtalet. I A.S. Larsen, G. Luthen & B. Ulla (red.) Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning (s. 281- 294). Gyldendal.
Tveiten, S. (2019). Veiledning i høyere utdanning: en vitenskapelig antologi. Fagbokforlaget.
Ulla, B. & Larsen, A.S. (2021). Misforståelser og trøbbel- en utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker. I A.S. Larsen, G. Luthen & B. Ulla (red.) Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning (s. 13–24). Gyldendal.
Ulleberg I. og Jensen, P. (2017). Systematisk veiledning i profesjonell praksis.Fagbokforlaget.
Vygotsky, L.S. (1986). Thought and Language. The MIT Press.
Øen, K. og Mjøs M. (2023). Partnerskap mellom forskere og praktikere som innovasjonsstrategi- et utfordrende mulighetsrom. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen, S. E. Ohna, C. Holtar Arnholt, M. Stava Bjørgan, P. Haug, L. Hedegaard-Sørensen, S. Jonassen, A. Martens Meyer og K. Øen. Kompetanse for inkluderende praksis: et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten. Cappelen Damm Akademisk.
Øye, C. (2024). Forskningsetikk i praksis. Om det som står på spill i kvalitativ samarbeidsforskning. I M. Mangset, H.M. Ihlebæk, T. Nordberg & A. B. Leseth (red). Tett på profesjon, arbeid og politikk. Kvalitative metodeutfordringer og verktøy for å løse dem. (s. 205-219). Cappelen Damm Akademisk.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Beate Lund, Merete Ellen Lunde

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.