Profesjonsveiledning i barnehagelærerutdanningen
Et meningsfullt ansvar med uklare retningslinjer
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4400Emneord (Nøkkelord):
høyere utdanning, veiledning, profesjonSammendrag
Denne artikkelen handler om profesjonsveiledning ved barnehagelærerutdanningen, og belyser erfaringer og opplevelser til faglærere i pedagogikk med ansvar for å følge opp studenter under bachelorutdanningen. Ved barnehagelærerutdanningen er det uttrykt et ønske om at profesjonsveiledere selv har formell barnehagelærerutdanning eller annen kjennskap til barnehagen som arbeidsplass. Men hvordan orienterer faglærerne seg i rollen som profesjonsveileder? Gjennom et spørreskjema har vi fått tilgang til profesjonsveiledernes skriftlige beskrivelser av erfaringer og opplevelser i rollen som profesjonsveileder. Samlet gir beskrivelsene tilgang til å drøfte følgende forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer og opplevelser har faglærere på barnehagelærerutdanningen i rollen som profesjonsveiledere? Studien viser at kunnskap om både veiledning og barnehagelærerrollen er sentralt for betydningen av profesjonsveiledning. Samtidig synliggjør studien at faglærere har behov for å drøfte og utvikle den komplekse rollen.
Referanser
Bjerkholt, E. (2017) Profesjonsveiledning. Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm Akademisk.
Bjørndal, C (2011a) Hva er kvalitet i veiledning? I T. J. Karlsen (Red.), Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. (s. 33-49). Gyldendal.
Bjørndal, C (2011b) Hva slags kompetanse trenger veilederen? I T. J. Karlsen (Red.),Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. (s. 140 - 156). Gyldendal.
Det nasjonale forskningsetiske komite for samfunnsvitenskap og humaniora. (2023). https://www.forskningsetikk.no/retningslinjer/hum-sam/forskningsetiske-retningslinjer-for-samfunnsvitenskap-og-humaniora/
Fjellanger, L.I., Halland, S.A. & Nordlie, R. og Winje, A. (2020). Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen. Nordvei. Nordisk tidsskrift for veiledningspedagogikk, 5. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2760
Følgegruppe (2017) Barnehagelærerutdanninga. Styrker, svakheiter og gjenstridige utfordringar. Sluttrapport frå Føljegruppa for barnehagelærerutdanning til Kunnskapsdepartementet. Rapport nr.5. https://www.regjeringen.no/contentassets/0efc6554255647b1b138e4a2507f0c17/sluttrapport-fra-folgjegruppa-for-barnehagelararutdanning.pdf
Grønmo, S. (2016). Samfunnsvitenskapelige metoder (2. utgave). Fagbokforlaget.
Heggen, K. (2008). Profesjon og identitet. I A. Molander & L.I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 321- 332). Universitetsforlaget.
Johannessen, A., Tufte, P.A Y & Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Abstract forlag.
Karlsen, T.J. (2011) Forhold av betydning for veileders delaktighet i veiledning. I T. J. Karlsen (Red.), Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker (s. 19- 32). Gyldendal.
Karlsson, B.E. & Oterholt F. (2021). Fenomener i faglig veiledning. I B.E. Karlsson & F. Oterholt (Red.), Fenomener i faglig veiledning (2. Utgave, s.15 - 28). Universitetsforlaget.
Lauvås, P. og Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3. Utgave). Cappelen Damm Akademisk.
Oterholt, F. (2021). Fenomenet mot og modige møter i faglig veiledning. I B.E. Karlsson & F. Oterholt (Red.), Fenomener i faglig veiledning (2. Utgave, s. 70 - 83). Universitetsforlaget.
Sikt, (2025. 25.6.). https://sikt.no/
Skagen, K. (2011a) Veiledningsbegrepet og veiledningstradisjonene.
I K. Skagen (Red), Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning (2. Utg., s.11-22). Fagbokforlaget.
Skagen, K. (2011b) Veiledningssamtalen - en egen talesjanger. I K. Skagen (Red.), Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning (2. Utg., s.231-244). Fagbokforlaget.
Skagen, K. (2021) Levende tradisjoner i profesjonsveiledning. Kolofon Forlag.
Skau G,M. (2012). Personlig kompetanse - en dobbel utfordring i veiledning. I A.K. Ulvestad & F.U Kärki (Red.), Flerstemt veiledning (s. 53-70). Gyldendal.
Sletten, B.O. & Juritsen, L. (2022) Profesjonsveilederens rolle i møte med studenten – et "sokratisk klegg". I A. Moxnes, T. Wilhelmsen, S. Øvreås, M. Olsen Santana & T. Aslanian (Red.), Barnehagelærerutdanning i endring - å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning (s. 146- 160). Universitetsforlaget.
Vevatne, K. (2021). Fenomenet makt i faglig veiledning. I B.E. Karlsson & F. Oterholt (Red.), Fenomener i faglig veiledning (2. Utg., s.153-166). Universitetsforlaget
Østmoen, J.P., Juritsen, L., Wilhelmsen, T. & Sletten, B.O. (2020)
Profesjonsveileder og barnehagelærerutdanner. Et profesjonsdannende og etisk anliggende. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 1-19. https://doi.org/10.23865/up.v14.1990
Østrem, S. (2015) Veiledning som redskap i profesjonell utvikling. Om yrkesfaglig veiledning for lærere. Cappelen Damm Akademisk.
Aasland, D.G. (2008). Veiledningens etiske forutsetninger. I S. Botnen Eide, H.H. Grelland, A. Kristiansen, H.I. Sævareid & D.G. Aasland. Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk (2. Utg., s. 11-23). Gyldendal Akademisk.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Henna Naustheller, Linda Geelmuyden Ringen

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.