Profesjonsveiledning i barnehagelærerutdanningen

Et meningsfullt ansvar med uklare retningslinjer

Forfattere

  • Henna Naustheller OsloMet
  • Linda Geelmuyden Ringen OsloMet

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4400

Emneord (Nøkkelord):

høyere utdanning, veiledning, profesjon

Sammendrag

Denne artikkelen handler om profesjonsveiledning ved barnehagelærerutdanningen, og belyser erfaringer og opplevelser til faglærere i pedagogikk med ansvar for å følge opp studenter under bachelorutdanningen. Ved barnehagelærerutdanningen er det uttrykt et ønske om at profesjonsveiledere selv har formell barnehagelærerutdanning eller annen kjennskap til barnehagen som arbeidsplass. Men hvordan orienterer faglærerne seg i rollen som profesjonsveileder? Gjennom et spørreskjema har vi fått tilgang til profesjonsveiledernes skriftlige beskrivelser av erfaringer og opplevelser i rollen som profesjonsveileder. Samlet gir beskrivelsene tilgang til å drøfte følgende forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer og opplevelser har faglærere på barnehagelærerutdanningen i rollen som profesjonsveiledere? Studien viser at kunnskap om både veiledning og barnehagelærerrollen er sentralt for betydningen av profesjonsveiledning. Samtidig synliggjør studien at faglærere har behov for å drøfte og utvikle den komplekse rollen.

Forfatterbiografier

Henna Naustheller, OsloMet

Henna Naustheller er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Naustheller har lang erfaring fra barnehagefeltet, og underviser i pedagogikk og pedagogisk veiledning. Hun har fokus på praksisopplæring og veiledningspraksiser som forskningsområder.

Linda Geelmuyden Ringen, OsloMet

Linda Geelmuyden Ringen er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Geelmuyden Ringen underviser i pedagogikk og pedagogisk veiledning. Hun har lang og bred erfaring fra barnehagefeltet og er opptatt av veiledning og etikk.

Referanser

Bjerkholt, E. (2017) Profesjonsveiledning. Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm Akademisk.

Bjørndal, C (2011a) Hva er kvalitet i veiledning? I T. J. Karlsen (Red.), Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. (s. 33-49). Gyldendal.

Bjørndal, C (2011b) Hva slags kompetanse trenger veilederen? I T. J. Karlsen (Red.),Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. (s. 140 - 156). Gyldendal.

Det nasjonale forskningsetiske komite for samfunnsvitenskap og humaniora. (2023). https://www.forskningsetikk.no/retningslinjer/hum-sam/forskningsetiske-retningslinjer-for-samfunnsvitenskap-og-humaniora/

Fjellanger, L.I., Halland, S.A. & Nordlie, R. og Winje, A. (2020). Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen. Nordvei. Nordisk tidsskrift for veiledningspedagogikk, 5. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2760

Følgegruppe (2017) Barnehagelærerutdanninga. Styrker, svakheiter og gjenstridige utfordringar. Sluttrapport frå Føljegruppa for barnehagelærerutdanning til Kunnskapsdepartementet. Rapport nr.5. https://www.regjeringen.no/contentassets/0efc6554255647b1b138e4a2507f0c17/sluttrapport-fra-folgjegruppa-for-barnehagelararutdanning.pdf

Grønmo, S. (2016). Samfunnsvitenskapelige metoder (2. utgave). Fagbokforlaget.

Heggen, K. (2008). Profesjon og identitet. I A. Molander & L.I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 321- 332). Universitetsforlaget.

Johannessen, A., Tufte, P.A Y & Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Abstract forlag.

Karlsen, T.J. (2011) Forhold av betydning for veileders delaktighet i veiledning. I T. J. Karlsen (Red.), Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker (s. 19- 32). Gyldendal.

Karlsson, B.E. & Oterholt F. (2021). Fenomener i faglig veiledning. I B.E. Karlsson & F. Oterholt (Red.), Fenomener i faglig veiledning (2. Utgave, s.15 - 28). Universitetsforlaget.

Lauvås, P. og Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3. Utgave). Cappelen Damm Akademisk.

Oterholt, F. (2021). Fenomenet mot og modige møter i faglig veiledning. I B.E. Karlsson & F. Oterholt (Red.), Fenomener i faglig veiledning (2. Utgave, s. 70 - 83). Universitetsforlaget.

Sikt, (2025. 25.6.). https://sikt.no/

Skagen, K. (2011a) Veiledningsbegrepet og veiledningstradisjonene.

I K. Skagen (Red), Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning (2. Utg., s.11-22). Fagbokforlaget.

Skagen, K. (2011b) Veiledningssamtalen - en egen talesjanger. I K. Skagen (Red.), Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning (2. Utg., s.231-244). Fagbokforlaget.

Skagen, K. (2021) Levende tradisjoner i profesjonsveiledning. Kolofon Forlag.

Skau G,M. (2012). Personlig kompetanse - en dobbel utfordring i veiledning. I A.K. Ulvestad & F.U Kärki (Red.), Flerstemt veiledning (s. 53-70). Gyldendal.

Sletten, B.O. & Juritsen, L. (2022) Profesjonsveilederens rolle i møte med studenten – et "sokratisk klegg". I A. Moxnes, T. Wilhelmsen, S. Øvreås, M. Olsen Santana & T. Aslanian (Red.), Barnehagelærerutdanning i endring - å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning (s. 146- 160). Universitetsforlaget.

Vevatne, K. (2021). Fenomenet makt i faglig veiledning. I B.E. Karlsson & F. Oterholt (Red.), Fenomener i faglig veiledning (2. Utg., s.153-166). Universitetsforlaget

Østmoen, J.P., Juritsen, L., Wilhelmsen, T. & Sletten, B.O. (2020)

Profesjonsveileder og barnehagelærerutdanner. Et profesjonsdannende og etisk anliggende. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 1-19. https://doi.org/10.23865/up.v14.1990

Østrem, S. (2015) Veiledning som redskap i profesjonell utvikling. Om yrkesfaglig veiledning for lærere. Cappelen Damm Akademisk.

Aasland, D.G. (2008). Veiledningens etiske forutsetninger. I S. Botnen Eide, H.H. Grelland, A. Kristiansen, H.I. Sævareid & D.G. Aasland. Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk (2. Utg., s. 11-23). Gyldendal Akademisk.

Nedlastinger

Publisert

2025-09-12

Hvordan referere

Naustheller, H., & Ringen, L. G. (2025). Profesjonsveiledning i barnehagelærerutdanningen: Et meningsfullt ansvar med uklare retningslinjer. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 10(2). https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4400