«Det er fascinerende hvor mye en enkel tegning kan få frem av følelser og tanker»

Om bruk av tegning i profesjonsveiledning og utvikling av barnehagelæreres indre personlige suverenitet

Forfattere

  • Magritt Lundestad OsloMet – Storbyuniversitetet

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4396

Emneord (Nøkkelord):

profesjonsveiledning, profesjonslæring, barnehagelærere, veiledningsmetoder, tegning

Sammendrag

Dialog og verbale fremgangsmåter tas ofte i bruk i profesjonsveiledning for å fremme refleksjon over egen praksis. Kan det være slik at kreative metoder som tegning sammen med dialog kan bidra til en annen form for profesjonslæring? Med bakgrunn i teoretiske begreper hentet fra integrativ veiledningstradisjon, presenteres en studie der det undersøkes om tegning kan bidra til profesjonsutvikling. Begrepet «indre personlig suverenitet» setter søkelyset på en psykologisk tilstand der en som profesjonsutøver opplever indre balanse i situasjoner med ytre press. Deltagerne i studien er erfarne veiledere av nyutdannede barnehagelærere. I en veiledningsøvelse tegnet deltagerne en situasjon der de hadde opplevd indre personlig suverenitet. Tegningen ble deretter delt i mindre grupper. Analyse av refleksjonsnotater fra deltagerne viser at det å fordype seg i en situasjon fra praksis gjennom tegning førte til økt oppmerksomhet og dybde i refleksjonene, en aktivering av affektive og personlige sider ved profesjonsutøvelsen, og styrket bevissthet om forutsetninger for personlig suverenitet som barnehagelærer.

Forfatterbiografi

Magritt Lundestad, OsloMet – Storbyuniversitetet

Dosent, OsloMet – Storbyuniversitetet. Faglig interesser og forskningsområder er innen ledelse, veiledning og organisasjonsutvikling på barnehagefeltet. Lundestad har gitt ut tre monografier med temaene konflikter i personalgrupper, å vare over tid som pedagog og leder og en samling av veiledningsfortellinger om ledelse og personalsamarbeid. I tillegg har Lundestad deltatt i flere antologier med temaer som profesjonsveiledning og organisering og arbeidsdeling i barnehagen. Lundestad er i tillegg til utdanning innen barnehagefeltet integrativ terapeut, og er interessert i bruk av kreative medier i profesjonsveiledning.

Referanser

Bernard, J., & Goodyear, R. (2019). Fundamentals of Clinical Supervision. Pearson.

Birkeland, J., Fimreite, H., & Sønsthagen, A. (2022). Den kompetente barnehagen: Tre tilnærminger til leiing og kunnskapsutvikling. Cappelen Damm Akademisk.

Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning: Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Cappelen Damm Akademisk.

Carson, N., & Hjelle, K. (2015). Tegning som metode i studentenes profesjonsutvikling. Første steg(3).

Ebert, W. &.-E. (2007). Einführung in die Integrative Beratung und Therapie mit Suchtkranken. In H. Petzold, P. Schay, & W. Ebert, Integratie Suchtterapie. Verlag für Sozialwissenschaften.

Fimreite, H. (2022). Kollegarettleeing i gruppe som læringsaktivitet i barnehagen. In J. Birkeland, H. Fimreite, & A. Sønsthagen, Den kompetente barnehagen: Tre tilnærmingar til leiing og kunskapsutvikling (s. 113 - 134). Cappelen Damm Akademisk.

Hannevig, L., Lundestad, M., & Skogen, E. (2020). Pedagogisk leder i barnehagen: Samhandling, organisering og dialog. Fagbokforlaget.

Heggen, K. (2008). Profesjon og identitet. I A. Molander & L.I. Terum (red.) Profesjonsstudier (s.321-332). Universitetsforlaget.

Kessels, J., & Korthagen, F. (1996). The Relationship Between Theory and Practice: Back to the Classics. Educational Researcher(25-3), s. 17 - 22.

Kunnskapsdepartementet. (2018). Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv -et kunnskapsgrunnlag. Ekspergruppen om barnehagelærerollen.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3.utg.). Gyldendal Akademisk.

Lauvås, P., & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm Akademisk.

Lauvås, P., Hofgaard Lycke, K., & Handal, G. (2016). Kollegaveiledning med kritiske venner. Cappelen Damm Akademisk.

Løw, O. (2021). Pædagogisk vejledning: Facilitering af læring i pædagogiske kontekster. Akademisk forlag.

Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag (4. utg.). Akademisk forlag.

Molander, A.& Terum, L.I. (2008). Profesjonsstudier - en introduksjon. I A.Molander & Terum, L.I. (red). Profesjonsstudier (s.13 -26). Universitetsforlaget

Petzold, H. (2003). Interative Therapie, 1-3. Junferman Verlag.

Petzold, H. (2008). Integrativ supervisjon og organisasjonsutvikling - filosofiske og sosialvitenskapelige perspektiver. Conflux.

Schigl, B. H. (2020). Supervision auf dem Prüfstand - Wirksamheti, Forschung, Anwendungfelder, Innovation. Springer.

Sjøberg, J., Mathias-Wiedermann, U., & Petzold, H. (2023). Tripleksrefleksjon fra integrativ terapi og supervisjon: en modell for kompetanseutvikling og praksis. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, (7) s.1-9.

Skau, G. (2024). Gode fagfolk vokser (6 utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Sollesnes, B., Aasen, W., & Carson, N. (2023). Kan systemisk veiledning bidra til bærekraftig samhandling i barnehagen? Nordisk barnehageforskning (20)3).

Thaagard, T. (2018). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitative metoder (5 utg. ). Fagbokforlaget.

Tveiten, S. (2024). Veiledning: Mer enn ord... (6 utg.). Fagbokforlaget.

Ulleberg, I., & Jensen, P. (2025). Systemtisk veiledning i profesjonell praksis (2 utg.). Fagbokforlaget.

Utdanningsdirektoratet (2017). Rammeplan for barnehagen: Oppgaver og innhold. Utdanningsdirektoratet

Nedlastinger

Publisert

2025-09-12

Hvordan referere

Lundestad, M. (2025). «Det er fascinerende hvor mye en enkel tegning kan få frem av følelser og tanker»: Om bruk av tegning i profesjonsveiledning og utvikling av barnehagelæreres indre personlige suverenitet. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 10(2). https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4396