«Jeg kan anbefale lærerjobb i Lillestrøm kommune – der blir man godt ivaretatt»

Hvordan skape en gjensidig forpliktende veiledningsordning for nyutdannede lærere i barnehage og skole?

Forfattere

  • Tuva Støvland Holst Lillestrøm kommune
  • Tone Lintorp Lillestrøm kommune
  • An-Magritt Nysveen Lillestrøm kommune
  • Anne Linn Sagen Lillestrøm kommune

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4384

Emneord (Nøkkelord):

rammer, forankring, rekruttering, suksessfaktorer, profesjonsfaglig utvikling

Sammendrag

Lillestrøm kommune ser på nyutdannede lærerne som en viktig ressurs i profesjonsutviklingen i barnehage og skole. Kommunen har en solid, transparent og god modell for veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole. De nyutdannede har systematisk veiledning på egen arbeidsplass de to første årene i yrket og alle nyutdannede og veiledere deltar på regelmessige nettverk ledet av veiledere i Ressursteamet. Våre suksessfaktorer er basert på nasjonale prinsipper og forpliktende lokale rammer, et sterkt ressursteam og systematisk organisering av veiledning. Vi har gjensidig samarbeid med Universitets- og Høyskolesektoren og er avhengig av tilskuddsmidler fra Utdanningsdirektoratet og økonomisk vilje fra kommunen. Veiledningsordningen er utviklet i dialog med lærerutdanningen for barnehage og skole på OsloMet – Storbyuniversitetet.

Forfatterbiografier

Tuva Støvland Holst, Lillestrøm kommune

Adjunkt med tilleggsutdanning og veileder med 28 års erfaring som lærer, praksislærer og veileder i ungdomsskolen, tjenesteområde Oppvekst i Lillestrøm kommune. Hun er leder av Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere i Lillestrøm kommune. Siden 2015 har hun hatt ansvar for veiledning av nyutdannede lærere i flere kommuner.

Tone Lintorp, Lillestrøm kommune

Adjunkt med tilleggsutdanning og veileder med 30 års erfaring som lærer, praksislærer og veileder i grunnskolen, tjenesteområde Oppvekst i Lillestrøm kommune. Hun er en del av Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere i Lillestrøm kommune og er medforfatter av boka "Å utvikle seg i rollen som veileder" Helleve, M., Lintorp, T., & Martiniussen, L. (2018).

An-Magritt Nysveen, Lillestrøm kommune

Rådgiver i Pedagogisk Psykologisk Avdeling, tjenesteområde Oppvekst i Lillestrøm kommune. Der er hun tilknyttet hovedgruppen Fag- og kompetanseutvikling. Hun har veilederutdanning og er en del av Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere i Lillestrøm kommune. Hun har 18 års erfaring som styrer i barnehage og fra 2012 har hun utviklet og ledet nettverk for nyutdannede lærere og veiledere i barnehager i tidligere Skedsmo kommune.

Anne Linn Sagen, Lillestrøm kommune

Rådgiver i Pedagogisk Psykologisk Avdeling, tjenesteområde Oppvekst i Lillestrøm kommune. Hun er tilknyttet hovedgruppe Fag og kompetanseutvikling, har mange års erfaring som veileder og er en del av Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere i Lillestrøm kommune. Siden 2004 har hun ledet nettverk for veiledere og for nyutdannede lærere i flere kommuner. 

Nedlastinger

Publisert

2025-09-12

Hvordan referere

Holst, T. S., Lintorp, T., Nysveen, A.-M., & Sagen, A. L. (2025). «Jeg kan anbefale lærerjobb i Lillestrøm kommune – der blir man godt ivaretatt»: Hvordan skape en gjensidig forpliktende veiledningsordning for nyutdannede lærere i barnehage og skole?. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 10(2). https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4384