«Jeg kan anbefale lærerjobb i Lillestrøm kommune – der blir man godt ivaretatt»
Hvordan skape en gjensidig forpliktende veiledningsordning for nyutdannede lærere i barnehage og skole?
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4384Emneord (Nøkkelord):
rammer, forankring, rekruttering, suksessfaktorer, profesjonsfaglig utviklingSammendrag
Lillestrøm kommune ser på nyutdannede lærerne som en viktig ressurs i profesjonsutviklingen i barnehage og skole. Kommunen har en solid, transparent og god modell for veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole. De nyutdannede har systematisk veiledning på egen arbeidsplass de to første årene i yrket og alle nyutdannede og veiledere deltar på regelmessige nettverk ledet av veiledere i Ressursteamet. Våre suksessfaktorer er basert på nasjonale prinsipper og forpliktende lokale rammer, et sterkt ressursteam og systematisk organisering av veiledning. Vi har gjensidig samarbeid med Universitets- og Høyskolesektoren og er avhengig av tilskuddsmidler fra Utdanningsdirektoratet og økonomisk vilje fra kommunen. Veiledningsordningen er utviklet i dialog med lærerutdanningen for barnehage og skole på OsloMet – Storbyuniversitetet.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Tuva Støvland Holst, Tone Lintorp, An-Magritt Nysveen, Anne Linn Sagen

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.