Synkron videobasert praksisveiledning i profesjonsutdanning
en scoping oversiktsstudie
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3646Emneord (Nøkkelord):
Sykepleieutdanning, digital veiledning, pedagogisk innovasjon, sykepleiestudent, praksisveiledning, klinisk praksisSammendrag
Hensikten med denne scoping reviewen var å identifisere studier og erfaringer med rapportering med triadisk synkron videobasert praksisveiledning (TSVBS) i sykepleierutdanningen. Det er nødvendig at sykepleierstudenter får god veiledning og vurdering av både praksisveiledere og praksislærere i løpet av sin praksis. Det er en del utfordringer med å gjennomføre tradisjonelle fysiske praksismøter som involverer disse tre partene, som lange reiseavstander og begrensningene forårsaket av Covid-19-pandemien. TSVBS kan være en løsning. Det er imidlertid begrenset kunnskap om TSVBS i sykepleierutdanningen. Vi gjennomførte en scoping gjennomgang med fokus på TSVBS for å gi en oversikt over eksisterende publikasjoner om tilnærmingen. Bare seks publikasjoner ble funnet som beskriver bruken av TSVBS, alle knyttet til sykepleierutdanning. Vi fant ingen studier som evaluerte effekten av TSVBS. I stedet sammenlignet studiene kostnadseffektiviteten til TSVBS med personlig veiledning. Veiledningsrelasjonen mellom de tre partene ble heller ikke fremhevet som noe mer enn fra et generelt lærer-studentforhold.
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Nina Vahl Sletteland, Kari Røykenes, Irene Hunskår, Hans Lund
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.