Studenters uttrykk for motstand i veiledningssamtaler

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3636

Emneord (Nøkkelord):

praksis, sosionomutdanning, agens, veiledningsrelasjon, student, makt

Sammendrag

Artikkelen handler om praksisstudenters uttrykk for motstand i veiledningssamtaler mellom sosionomstudenter og sosionomer som var praksisveiledere for studentene. Data ble innhentet gjennom delvis deltakende observasjon av femten veiledningssamtaler, og det ble foretatt etterfølgende intervjuer med studentene for å kvalitetssikre inntrykkene fra observasjonene. Artikkelen bidrar med ny kunnskap om hvordan studenter kan uttrykke motstand i veiledningssamtaler. Funnene fra den kvalitative innholdsanalysen viser at motstand i veiledningssamtaler forekom sjeldent. De eksemplene på motstand som er identifisert ble uttrykt både åpent, skjult og uvitende. I artikkelen argumenteres det for at studenters uttrykk for motstand kan ha en sammenheng med asymmetri og resonans i veiledningsrelasjoner, samt forekomst av agens hos studenter. Det å gjenkjenne og forstå motstand vil være en forutsetning for å oppnå hensiktsmessig veiledning i praksis.

Forfatterbiografier

Heidi Lie Eriksen, Universitetet i Stavanger

Hun ble utdannet sosionom ved Høgskolen i Bergen i 2002. I 2017 fullførte hun en master i sosialfag ved Universitetet i Stavanger. Hun har arbeidet i bofellesskap, sosialtjenesten, NAV og Statsforvalteren. Har siden 2018 vært ansatt som stipendiat / førsteamuensis i kvalifiseringsstilling ved Universitetet i Stavanger, hvor hun arbeider med en Ph.D.-studie om veiledningsrelasjoner i sosionomstudenters praksisperioder.

Mikhail Gradovski, Universitetet i Stavanger

Utdannet dr. polit. ved NTNU i 2008 og er ansatt ved Universitetet i Stavanger som professor i sosialpedagogikk. Gradovski har deltatt i både nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter om doktorgradsveiledning, profesjonsveiledning, dialogens plass i utdanning og utvikling av mentale ferdigheter. 

Referanser

Barlow, C. & Hall, B.L. (2007). ‘What about Feelings?’: A Study of Emotion and Tension in Social Work Field Education, Social Work Education, 26(4), 399-413. https://doi.org/10.1080/02615470601081712

Barretti, M.A. (2009). Ranking Desirable Field Instructor Characteristics: Viewing Student Preferences in Context with Field and Class Experience, The Clinical Supervisor, 28(1), 47-71. https://doi.org/10.1080/07325220902855128

Beddoe, L. (2010). Surveillance or Reflection: Professional Supervision in the “Risk Society”. The British Journal of Social Work, Volume 40, Issue 4, 1279–1296. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcq018

Bjerkholt, E. (2013). Åpning av lukkede rom. En kvalitativ studie av innholdet og dialogene i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere. Doktoravhandling. Det utdanningsfaglige fakultet. Universitetet i Oslo.

Bjørndal, C.R.P. (2008). Bak veiledningens dør. Symmetri og asymmetri i veiledningssamtaler. Doktoravhandling. Universitetet i Tromsø.

Bogo, M. (2010). Achieving competence in social work. University of Toronto Press

Bogo, M., Regehr, C., Power, R., & Regehr, G. (2007). When values collide: Field instructors’ experiences of providing feedback and evaluating competence. The Clinical Supervisor, 26(1/2), 99–117. https://doi.org/10.1300/J001v26n01_08

Eriksen, H. L. & Gradovski, M. (2020). Ethical dilemmas in field placements: The experiences of social work students in Norway and possible implications for social work education, Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, (2020)8, SA85-SA111. https://doi.org/10.5195/dpj.2020.322

Fangen, K. (2010). Deltagende observasjon (2. utg.). Fagbokforlaget.

Forskrift om nasjonal retningslinje for sosionomutdanning. (2019). Forskrift om nasjonal retningslinje for sosionomutdanning. (FOR-2019-03-15-409). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-409

Foucault, M. (1977). Discipline and punish: The birth of the prison. Allen Lane.

Gal, S. (1995). Language and the “Arts of Resistance”. Cultural Anthropology, 10, 407-424. https://doi.org/10.1525/can.1995.10.3.02a00060

Graneheim, U.H. & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: Concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24(2), 105-112. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001

Haraldsson, A.L. & Lilja, M. (2017) Resistance against material artefacts: university spaces, administrative online systems and emotions, Journal of Political Power, 10(2), 166- 183. https://doi.org/10.1080/2158379X.2017.1335836

Herberg, E.B. & Jóhannesdóttir, H. (2018). Kunnskap, læring og veiledning i praksis (2. utg.). Universitetsforlaget.

Hollander, J.A. & Einwohner, R.L. (2004). Conceptualizing Resistance. Sociological Forum 19(4), 533–554. https://doi.org/10.1007/s11206-004-0694-5

Itzhaky, H. & Aloni, R. (2008). The Use of Deductive Techniques for Developing Mechanisms of Coping with Resistance in Supervision, The Clinical Supervisor, 14(1), 65-76. https://doi.org/10.1300/J001v14n01_05

Killén, K. (2017). Profesjonell utvikling og faglig veiledning (5. utg.). Gyldendal Norsk Forlag.

Kjærgård, P.I. (2013). Veiledning som møte eller teknikk? -Et perspektiv fra Hans Skjervheim. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97(2), 84-96. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2013-02-02

Kunnskapsdepartementet (2012). Utdanning for velferd (Meld. St. 13 (2011–2012)). https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/?ch=1

Lilja, M. (2022). The definition of resistance. Journal of Political Power, 15(2), 202– 220. https://doi.org/10.1080/2158379X.2022.2061127

Luthen, G., & Kolstad, O. (2018). Veiledning i lærerstudenters praksisopplæring – et bidrag til læring og utvikling?. Nordisk Tidsskrift i Veiledningspedagogikk, 3(1), 30-43. https://doi.org/10.15845/ntvp.v3i1.2655

Matusov, E., Kayumova, S. & Duyke, K.V. (2015). Mapping Concepts of Agency in Educational Contexts, Integrative Psychological and Behavioural Science. https://doi.org/10.1007/s12124-015-9336-0

Miehls, D., Everett, J., Segal, C., & Du Bois, C. (2013). MSW students’ views of supervision: Factors contributing to satisfactory field experiences. The Clinical Supervisor, 32(1), 128–146. https://doi.org/10.1080/07325223.2013.782458

Nordstrand, M. (2017) Practice supervisors’ perceptions of social work students and their placements –an exploratory study in the Norwegian context, Social Work Education, 36(5), 481- 494. https://doi.org/10.1080/02615479.2017.1279137

Nordstrand, M. & Skjefstad, N.S. (2019). Veileder: Et kjærlig og trofast reisefølge? Om parallellveiledning av bachelorstudenter i praksis, Fontene forskning, 12(2), 46-58. https://fonteneforskning.no/pdf-15.85695.0.3.5f57e1fdd8

O’Donoghue, K., & Tsui, M. (2015). Social Work Supervision Research (1970-2010): The Way We Were and the Way Ahead. The British Journal of Social Work, 45(2), 616–633. https://doi.org/10.1093/bjsw/bct115

O´Neill, P. & Fariña, M.D.M. (2018). Constructing Critical Conversations in Social Work Supervision: Creating Change, Clinical Social Work Journal (46), 298-309. https://doi.org/10.1007/s10615-018-0681-6

Prasad, A. & Prasad, P. (1998). Stretching the Iron Cage: The constitution and Implications of Routine Workplace Resistance, Organization Science 11(4), 387-403. https://doi.org/10.1287/orsc.11.4.387.14597

Shlomo, S.B. Levy, D. & Itzhaky, H. (2012). Development of Professional Identity among Social Work Students: Contributing Factors. The Clinical Supervisor, 31(2), 240-255. https://doi.org/10.1080/07325223.2013.733305

Skjervheim, H. (1996). Deltakar og tilskodar og andre essays. Aschehoug & Co Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord… (5. utg.). Fagbokforlaget.

Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget

Vevatne, K. (2021). Fenomenet makt i faglig veiledning. I B.E. Karlsson & F. Oterholt (Red.), Fenomener i faglig veiledning (2. utg., s. 153-166). Universitetsforlaget.

Zlatanovic, T. (2018). Veiledning i læringsprosesser i helse- og sosialfaglige utdanninger – en litteraturoversikt. I S. Tveiten & A. Iversen (Red.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi (s. 21-35). Fagbokforlaget.

Nedlastinger

Publisert

2022-10-07

Hvordan referere

Eriksen, H. L., & Gradovski, M. (2022). Studenters uttrykk for motstand i veiledningssamtaler. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3636

Utgave

Seksjon

Artikler