Studenters uttrykk for motstand i veiledningssamtaler
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3636Emneord (Nøkkelord):
praksis, sosionomutdanning, agens, veiledningsrelasjon, student, maktSammendrag
Artikkelen handler om praksisstudenters uttrykk for motstand i veiledningssamtaler mellom sosionomstudenter og sosionomer som var praksisveiledere for studentene. Data ble innhentet gjennom delvis deltakende observasjon av femten veiledningssamtaler, og det ble foretatt etterfølgende intervjuer med studentene for å kvalitetssikre inntrykkene fra observasjonene. Artikkelen bidrar med ny kunnskap om hvordan studenter kan uttrykke motstand i veiledningssamtaler. Funnene fra den kvalitative innholdsanalysen viser at motstand i veiledningssamtaler forekom sjeldent. De eksemplene på motstand som er identifisert ble uttrykt både åpent, skjult og uvitende. I artikkelen argumenteres det for at studenters uttrykk for motstand kan ha en sammenheng med asymmetri og resonans i veiledningsrelasjoner, samt forekomst av agens hos studenter. Det å gjenkjenne og forstå motstand vil være en forutsetning for å oppnå hensiktsmessig veiledning i praksis.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Heidi Lie Eriksen, Mikhail Gradovski
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.