Inngangen til læreryrket og behov for støtte - narrativer fra ulike nasjonale og lokale kontekster
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3316Emneord (Nøkkelord):
nyutdannede lærere, induksjon, veiledning, profesjonell utviklingSammendrag
Denne studien undersøker hvordan en gruppe nye lærere i ulike nasjonale og lokale sammenhenger erfarer inngangen til læreryrket. Studien er basert på narrativer fra nye lærere i Australia, England og Norge. Ved å lytte til deres fortellinger, er målet å utvikle en forståelse for denne spesifikke fasen i læreres profesjonelle liv og å lære mer om hvordan nyutdannede kan støttes. Funnene indikerer at det på tvers av de aktuelle nasjonene er flere likheter enn forskjeller knyttet til inngangen til lærerprofesjonen. Når det gjelder støtte, er behovene mye de samme, men rammene rundt veiledning og annen støtte er forskjellige. Studien impliserer at det er likheter som gjør det mulig å lære av hverandre når det gjelder rammeverket for støtte og veiledning og når det gjelder hva som bidrar til profesjonell utvikling på tvers av nasjonale kontekster.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Marit Ulvik, Ingrid Helleve, Kari Smith
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.