Spenning mellom ulike stemmer
læringsmuligheter i veiledning
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3131Emneord (Nøkkelord):
Dialog, heteroglossia, veilederutdanning, gruppeveiledning, veiledningsrollerSammendrag
I denne artikkelen diskuterer vi veiledningsstudenters opplevelser fra gruppeveiledning. I forskningsprosjektet artikkelen bygger på undersøker vi hvordan studentenes læringsprosesser kan bidra til å videreutvikle gruppeveiledning som veiledningsform. Vi fikk tillatelse til å undersøke studentenes fagtekster fra en gruppeveiledningsøvelse. Analysen av fagtekstene ga tre kategorier for videre diskusjon; redskaper, vendepunkter og roller. Disse kategoriene diskuteres i lys Bakhtins begreper, dialog, heteroglossia, splittelser og samklang. Drøftingene viser at uenighet, spenninger og ulike forståelser av redskaper og roller i veiledning ofte underkommuniseres. Ulike stemmer kommer lite til uttrykk og disse stemmene kan i større grad benyttes som ressurs for læring. Videre viser diskusjonen at metakommunikasjon har potensial til å styrke læringsprosessene i gruppeveiledningen og i veilederutdanningen.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Liv Torunn Eik, Anna Rigmor Moxnes, Heidi Østland Vala
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.