Lektorutdanningen og striden mellom fakultetene

Forfattere

  • Kjersti Lea

DOI:

https://doi.org/10.15845/praxeologi.v6.4360

Sammendrag

Denne artikkelen handler om kulturen i og ledelsen og organiseringen av den femårige lektorutdanningen, 5LU, som kvalifiserer til lærerstilling på ungdomsskolen og på videregående skole, og som tilbys ved en del av landets universiteter. Denne utdanningen har siden den ble etablert for knapt 20 år siden stadig vært gjenstand for diskusjon.

Artikkelen ble opprinnelig publisert på sidene 253-291 i Lea, K., Horne, R. (red.)(2021). Praxeologiske perspektiver. Professorens habitus og kampen for sykepleievitenskap som autonomt fag. Forlaget Hexis 2021.

Nedlastinger

Publisert

2024-10-07

Hvordan referere

Lea, K. (2024) «Lektorutdanningen og striden mellom fakultetene», Praxeologi – Et kritisk refleksivt blikk på sosiale praktikker, 6, s. e4360. doi: 10.15845/praxeologi.v6.4360.

Utgave

Seksjon

Artikler