Sykepleierstudenters erfaringer med utprøving av digitalt veiledningsverktøy i praksis på bo- og omsorgssenter

Forfattere

  • Ellen Dahl Gundersen Universitetet i Agder
  • Elise Floberg-Haugen Universitetet i Agder

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i2.4107

Emneord (Nøkkelord):

Teknologi, MOSO, sykepleiepraksis, tospann, kommunale helse- og omsorgstjenester

Sammendrag

Bakgrunn: Et digitalt veiledningsverktøy, MOSO, ble utprøvd som et av fire tiltak i et regionalt rekrutteringsprosjekt som hadde fokus på tilrettelegging for positive praksiserfaringer i kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner for sykepleierstudenter i første studieår. Artikkelen presenterer studentenes erfaringer med utprøvingen av MOSO.

Metode: Det ble gjennomført åtte fokusgruppeintervjuer med totalt 40 studenter, fem i hvert intervju. Datamaterialet ble analysert tematisk, etter inspirasjon fra Braun og Clarke.

Resultater: Studentene opplevde at MOSO ikke var tilpasset sykepleiepraksis og hadde manglende nytteverdi sammen med de andre tiltakene i prosjektet. Samtidig verdsatte de å ha en digital plattform til informasjon, kommunikasjon og refleksjon i praksisstudiene.

Konklusjon: Utprøvingen av digitalt veiledningsverktøy understøttet i liten grad formålet om gode praksiserfaringer for sykepleierstudentene. Samtidig indikerer resultatene at studenter kan dra nytte av en digital samhandlingsplattform i praksisstudiene. Studien belyste også viktigheten av grundige forberedelser og opplæring i digitale verktøy, samt tilpasning av programvare til målgruppe og kontekst.

Forfatterbiografier

Ellen Dahl Gundersen, Universitetet i Agder

Ellen Dahl Gundersen er sykepleier og dosent. Hun jobber som studieprogramleder for masterprogrammet i avansert klinisk allmennsykepleie ved Universitetet i Agder (UiA) og har 20% av stillingen knyttet opp mot Senter for omsorgsforskning, sør. Hennes fagområde er helsefremmende arbeid i utdanning og kommunehelsetjeneste. I 2018-2020 ledet hun prosjektet Jobbvinner Agder.

Elise Floberg-Haugen, Universitetet i Agder

Elise Floberg-Haugen ble utdannet sykepleier i 2019 ved UiA. Hun var studentrepresentant og forskningsassistent i prosjektet Jobbvinner Agder. Som sykepleier har hun arbeidserfaring fra kommunehelsetjenesten og DPS. Hun er også student ved masterutdanningen i psykososial helse ved UiA.

Referanser

Antonovsky, A. (2012). Helsens mysterium: Den salutogene modellen. Gyldendal akademisk.

Anvik, C. H., Bliksvær, T., & Olesen, E. S. B. (2021). «Gruppen mener»? Tidsskrift for velferdsforskning, 24(1), 21-34. https://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2021-01-03

Beauregard, P., Arnaert, A., & Ponzoni, N. (2017). Nursing students' perceptions of using smartphones in the community practicum: A qualitative study. Nurse Education Today, 53, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.03.002

Bjørndal, C. R. P., Mathisen, P., Wennergren, A.-C., & Thornberg, F. (2023). Exploring the use of technology designed to support the supervision process in teacher training placements. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 8(1). https://doi.org/10.15845/ntvp.v8i1.3745

Braun, V., & Clarke, V. (2022). Thematic analysis: a practical guide. SAGE.

Chen, B., Wang, Y., Xiao, L., Xu, C., Shen, Y., Qin, Q., Li, C., Chen, F., Leng, Y., Yang, T., & Sun, Z. (2021). Effects of mobile learning for nursing students in clinical education: A meta-analysis. Nurse Education Today, 97, 104706. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104706

Dahle, A. O. (2019, 10.12.). Praksis på sykehjem. Den nye favoritten blant sykepleierstudenter i Agder? [Internett] [hentet 28. august 2024] Tilgjengelig fra: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/helse-og-idrettsvitenskap/studentintervju/andreas-oddnes-dahle.html

De Presno, Å. K., Gundersen, E. D., & Sætra, M. K. R. (2023). Klare retningslinjer er vesentlig ved fare for ikke bestått praksis. Tidsskriftet sykepleien. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2023.91388

Floberg, E. (2019, 11.12.). Hvordan gi kommunen bedre rykte. [Internett] [hentet 28. august 2024] Tilgjengelig fra: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/helse-og-idrettsvitenskap/studentintervju/elise-floberg.html

Forber, J., DiGiacomo, M., Carter, B., Davidson, P., Phillips, J., & Jackson, D. (2016). In pursuit of an optimal model of undergraduate nurse clinical education: An integrative review. Nurse Education in Practice, 21, 83-92. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.09.007

Fossum, M., Opsal, A., & Ehrenberg, A. (2022). Nurses' sources of information to inform clinical practice: An integrative review to guide evidence‐based practice. Worldviews on Evidence‐Based Nursing, 19(5), 372-379. https://doi.org/10.1111/wvn.12569

Gautun, H. (2020). En utvikling som må snus. Bemanning og kompetanse i sykehjem og hjemmesykepleien (Rapport 2020/14). [Internett] Velferdsforskningsinstituttet NOVA. [hentet 18. august 2024] Tilgjengelig fra: http://hdl.handle.net/20.500.12199/6417

Gundersen, E. D. (2021). Sluttrapport JOBBVINNER AGDER Tilrettelegge for gode praksiserfaringer i kommunehelsetjenesten for første års sykepleierstudenter. [Internett] KS Agder. [hentet 18. august 2024] Tilgjengelig fra: https://www.ks.no/globalassets/jobbvinner/rapporter/Sluttrapport-Jobbvinner-Agder-2017-2020.pdf

Gundersen, E. D., Jentoft, N., Svensson, O. J., & Hellang, Ø. (2023). Arbeidsmiljøets betydning for sykepleierstudenters valg av arbeidsgiver En kvalitativ studie med søkelys på rekruttering av sykepleiere til kommunale helse- og omsorgstjenester. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 19(1), 14. https://doi.org/10.7557/14.6751

Haddeland, K. (2023). Digitalisering kan løse praksisutfordringer. Sykepleien, e-91590. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2023.91590

Hegerstrøm, T. (2018). Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning. Analyse av studentenes kommentarer i Stuidebarometeret 2016 [Internett]. NOKUT [hentet 18. august 2024] Tilgjengelig fra: https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2018/hegerstrom_turid_til_glede_og_besvar_praksis_i_hoyere_utdanning_3-2018.pdf

Heinonen, A.-T., Kääriäinen, M., Juntunen, J., & Mikkonen, K. (2019). Nursing students’ experiences of nurse teacher mentoring and beneficial digital technologies in a clinical practice setting. Nurse Education in Practice, 40, 102631. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.102631

KD, HOD, & KS. (2022). Avtale mellom regjeringen og KS om kvalitets- og kapasitetsøkning i praksis for helse- og sosialfagstudenter 2022-2025. [Internett] [hentet 18. august 2024] Tilgjengelig fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/5c5380ee35c1449fb61ad681668425d0/nr.-7-signert-avtale-om-kvalitet-og-kapasitetsokning-i-praksis-for-helse-og-sosialfagstudenter.pdf

Koch, T. B., Øgård-Repål, A., De Presno, Å. K., & Gundersen, E. D. (2023). Erfaringer med modeller for veiledet praksis i sykepleierutdanningen i Skandinavia: en scoping review. Nordisk Sygeplejeforskning. https://doi.org/10.18261/nsf.13.2.1

KS. (2021). Kommunesektorens arbeidsgivermonitor 2021. [Internett] [hentet 18. august 2024] Tilgjengelig fra: https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/arbeidsgiverpolitikk/nyskapende-arbeidsgivere/Kommunesektorens-arbeidsgivermonitor-2021.pdf

Laugaland, K. A., Gonzalez, M. T., McCormack, B., Skovdahl, K.-I., Slettebø, Å., Billett, S., & Akerjordet, K. (2020). Improving quality in clinical placement studies in nursing homes (QUALinCLINstud): the study protocol of a participatory mixed-methods multiple case study design. BMJ Open, 10(10), e040491. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-040491

Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag (4. utg.). Universitetsforlaget.

Moi, T. (2013, 10.08). «Å skrive er å tenke». Dagens Næringsliv.

MOSO. (n.d.). [Internett] [hentet 18. august 2024] Tilgjengelig fra: https://moso.as/

Nes, A. A. G., Zlamal, J., Linnerud, S. C. W., Steindal, S. A., & Solberg, M. T. (2023). A Technology-Supported Guidance Model to Increase the Flexibility, Quality, and Efficiency of Nursing Education in Clinical Practice in Norway: Development Study of the TOPP-N Application Prototype. JMIR Hum Factors, 10, e44101. https://doi.org/10.2196/44101

NOU 2023:4. Tid for handling. Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste [Internett] [hentet 18. august 2024] Tilgjengelig fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/337fef958f2148bebd326f0749a1213d/no/pdfs/nou202320230004000dddpdfs.pdf

O'Connor, S., & Andrews, T. (2015). Mobile technology and its use in clinical nursing education: a literature review. Journal of Nursing Education, 54(3), 137-144. https://doi.org/10.3928/01484834-20150218-01

O'Connor, S., & Andrews, T. (2018). Smartphones and mobile applications (apps) in clinical nursing education: A student perspective. Nurse Education Today, 69, 172-178. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.07.013

Polit, D., & Beck, C. (2018). Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice (9th eds.). Philadelphia: PA, Lippincott Williams & Wilkins.

Stone, R., Cooper, S., & Cant, R. (2013). The value of peer learning in undergraduate nursing education: a systematic review. ISRN Nursing, 2013, 930901. https://doi.org/10.1155/2013/930901

Trondsen, M., & Sandaunet, A. G. (2009). The dual role of the action researcher. Evaluation and Program Planning, 32(1), 13-20. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2008.09.005

Universitetet i Agder. (n.d.-a). MOSO i sykepleierutdanningen. [Internett] [hentet 28. august 2024] Tilgjengelig fra: https://www.uia.no/forskning/prosjekter/helse-idrett/moso-sykepleie.html

Universitetet i Agder. (n.d.-b). MOSO Praksisverktøy. [Internett] [hentet 28. august 2024] Tilgjengelig fra: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/lererutdanningene/praksis-lu/moso.html

Nedlastinger

Publisert

2024-11-21

Hvordan referere

Gundersen, E. D., & Floberg-Haugen, E. (2024). Sykepleierstudenters erfaringer med utprøving av digitalt veiledningsverktøy i praksis på bo- og omsorgssenter. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 9(2), 1–13. https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i2.4107