«… fordi skolen skal jo hjelpe deg i fremtiden.»
Elevperspektiver på betydninger av utplassering i faget utdanningsvalg
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i1.3925Emneord (Nøkkelord):
karrierelæring, utdanningsvalg, kritisk pedagogikk, kritisk psykologi, karriereundervisning, utplasseringSammendrag
Formålet med artikkelen er å gi innsikt i hvilken betydning ungdomsskoleelever tillegger utplasseringsaktiviteter, og hvordan dette er forbundet med betingelser knyttet til utplassering. Artiklens empiri består av fire fokusgrupper med totalt 24 ungdomsskoleelever som har deltatt i utplasseringsaktiviteter. Det teoretiske fundament er kritisk psykologi og kritisk pedagogikk. Med dette rammeverket analyseres frem fem temaer, nemlig: 1) at elever har ulike begrunnelser for hva de tillegger betydning ved utplassering; 2) refleksive og relasjonelle dimensjoner kan styrke betydningen av utplassering; 3) elevenes forventninger til arbeid og betingelser for å kunne utføre arbeidet; 4) hvis utplassering skal bidra til utdanningsvalg, ønsker elevene innsikt i hele yrke; og til slutt, 5) at mange elever ønsker mer utplassering, men ikke under alle betingelser. Det diskuteres hvordan studiens funn kan bidra til utvikling av karriereundervisning og didaktisk forståelse i faget utdanningsvalg i Norge, med særlig fokus på utplasseringsaktiviteter.
Referanser
Andrews, D. & Hooley, T. (2018). The Careers Leader Handbook. Crimson Publishing Ltd.
Buland, T., Mathiesen, I. H., Mordal, S., Austnes-Underhaug, R. & Tønseth, C. (2014). «Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag og vil bli nå nytt æ». Skolens rådgivning i Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag NTNU. http://hdl.handle.net/11250/2429527
Eriksen, J., Thomsen, R. & Reimer, D. (2021). Udsyn i Udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning. DPU, Aarhus Universitet. https://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/E-boeger/Ebog_-_Kvantitativ_evaluering_af_Udsyn_i_udskolingen.pdf
Folkeskoleloven (2024). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen (LBK nr 989 af 27/08/2024). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989
Freire, P. (1974). De undertryktes pedagogikk. Hvordan gi analfabeter og kuede selvtillit og politisk forståelse? Gyldendal Norsk Forlag.
Freire, P. (1998). Pedagogy of Freedom – Ethics, Democracy and Civic Courage. Rowman & Littlefield Publishers Inc.
Gatsby Charitable Foundation. (2014). Good Career Guidance. http://www.gatsby.org.uk/uploads/education/reports/pdf/gatsby-sir-john-holman-good-career-guidance-2014.pdf
Halkier, B. (2010). Fokusgrupper. Gyldendal Akademisk.
Haug, E. H. (2016). Kvalitet i norske skolers karriereveiledning: I spennet mellom storsamfunnets behov og elevenes autonomi [Doktorgradsavhandling]. Høgskolen i Innlandet.
Haug, E. H. & Plant, P. (2016). Research-based knowledge: researchers’ contribution to evidence-based practice and policy making in career guidance. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 16(1), 137–152. https://doi.org/10.1007/s10775-015-9294-6
Hooley, T. (2014). The Evidence Base on Lifelong Guidance (ELGPN Tools No. 3). European Lifelong Guidance Policy Network. https://www.elgpn.eu/publications/browse-by-language/english/elgpn-tools-no-3.-the-evidence-base-on-lifelong-guidance/
Hughes, D., Mann, A., Barnes, S.-A., Baldauf, B. & McKeown, R. (2016). Careers education: International literature review. Warwick Institute for Employment Research/Education and Employers Research. https://www.educationandemployers.org/wp-content/uploads/2016/07/Careers-review.pdf
Højholt, C. (Red.). (2005). Forældresamarbejde. Forskning i fællesskab. Dansk Psykologisk Forlag.
Højholt, C. & Kousholt, D. (2019). Developing knowledge through participation and collaboration: Research as mutual learning processes. Annual Review of Critical Psychology, 16, 575–604.
Højholt, C. & Røn Larsen, M. (2014). Læring som et aspekt ved børns engagementer i hverdagslivet. I A. Ahrenkiehl (Red.), Læring i daginstitutioner – et erobringsforsøg (s. 64–-83). Dafolo.
Juhl, P. (2009). At tage stilling som en del af sociale læreprocesser. Nordiske udkast, 1/2, 19–33.
Kettunen, J., Skovhus, R., Røise, P., Rosvall, P.-A., Einarsdóttir, A. & Eshaghbeigi Hosseini, M. (2023). Work Experience Placements in Lower Secondary Education in Nordic Countries. Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance, 4(1), 29–42 https://doi.org/10.16993/njtcg.60
Klindt Poulsen, B. (2020). Insights and Outlooks: career learning in the final years of compulsory school. Education Inquiry, 1–15. https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1713691
Klindt Poulsen, B., Thomsen, R., Buhl, R. & Hagmayer, I. A. (2016). Udsyn i udskolingen. Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening. http://vpt.dk/udsyn-i-udskolingen
Lødding, B. & Holen, S. (2012). Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet: Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. NIFU. https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/rapporter/2012/nifu_utdanningsvalg.pdf
Mann, A. (2012). Work Experience: impact and delivery – insights from evidence. Education and Employers Taskforce. https://www.educationandemployers.org/wp-content/uploads/2014/06/work_experience_report__april_2012_.pdf
Mann, A. & Dawkins, J. (2014). Employer engagement in education: literature review. CfBT Education Trust. https://www.educationandemployers.org/wp-content/uploads/2014/06/r-employer-engagement-literature-review-2014.pdf
Markard, M. & Holzkamp, K. (1989). Praxis-Portrait. Forum Kritische Psychologie, 23, 5–49.
Markard, M., Holzkamp, K. & Dreier, O. (2004). Praksisportræt: en guide til analyse af psykologpraksis. Nordiske Udkast, 32(2), 5–22.
Mathiesen, I. H. (2022). Da går jeg hjem og googler det i stedet. Nordvei, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3361
Mørck, L. L. & Huniche, L. (2006). Critical Psychology in a Danish Context. Annual review of critical psychology, 5.
Parker, A. & Tritter, J. (2006). Focus group method and methodology: current practice and recent debate. International journal of research & method in education, 29(1), 23–37. https://doi.org/ 10.1080/01406720500537304
Plant, P. (2020). Arbejdets spejl. I R. Buhl & P. Plant (Red.), Vejledningsdidaktik (2. utg., s. 51–68). Frydenlund.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti. (2024). Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/mar/240320-aftale-om-folkeskolens-kvalitetsprogram-%E2%80%93-frihed-og-fordybelse.pdf
Røise, P. (2022a). Faget Utdanningsvalg - intensjoner og operasjonalisering. En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole [Doktorgradsavhandling Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Sørøst-Norge]. https://hdl.handle.net/11250/3019007
Røise, P. (2022b). Students' critical reflections on learning across contexts in career education in Norway. International Journal of Educational and Vocational Guidance. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09563-x
Schraube, E. (2010). Første-persons perspektivet i psykologisk teori og forskningspraksis. Nordiske Udkast, (1 & 2).
Schraube, E. & Osterkamp, U. (Red.) (2013). Psychology from the Standpoint of the Subject. Selected Writings of Klaus Holzkamp. Palgrave Macmillan.
Skovhus, R.B. (2018). Vejledning - Valg og læring. Trykværket https://www.ucviden.dk/files/107142479/Skovhus_Randi_2018_Vejledning_valg_og_l_ring.pdf
Skovhus, R. B. & Thomsen, R. (2022). Using critical psychology in analysis of career guidance and counselling. British Journal of Guidance & Counselling. https://doi.org/10.1080/03069885.2022.2050672
Thomsen, R. (2009). Vejledning i fællesskaber. Karrierevejledning fra et deltagerperspektiv. Schultz.
Utdanningsdirektoratet. (2015). Utdanningsvalg – veiledning til læreplanen. Utdanningsdirektoratet.
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan for utdanningsvalg på ungdomstrinnet (UTV01-03). Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/lk20/utv01-03
Watts, A. G. (1996). Experience-based learning about work. I A. G. Watts, B. Law, J. Killeen, J. M. Kidd & R. Hawthorn (Red.), Rethinking Careers Education and Guidance: Theory, Policy and Practice (s. 233–246). Routledge.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Petra Røise, Randi Boelskifte Skovhus
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.