«… fordi skolen skal jo hjelpe deg i fremtiden.»

Elevperspektiver på betydninger av utplassering i faget utdanningsvalg

Forfattere

  • Petra Røise Universitetet i Sørøst-Norge
  • Randi Boelskifte Skovhus VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i1.3925

Emneord (Nøkkelord):

karrierelæring, utdanningsvalg, kritisk pedagogikk, kritisk psykologi, karriereundervisning, utplassering

Sammendrag

Formålet med artikkelen er å gi innsikt i hvilken betydning ungdomsskoleelever tillegger utplasseringsaktiviteter, og hvordan dette er forbundet med betingelser knyttet til utplassering. Artiklens empiri består av fire fokusgrupper med totalt 24 ungdomsskoleelever som har deltatt i utplasseringsaktiviteter. Det teoretiske fundament er kritisk psykologi og kritisk pedagogikk. Med dette rammeverket analyseres frem fem temaer, nemlig: 1) at elever har ulike begrunnelser for hva de tillegger betydning ved utplassering; 2) refleksive og relasjonelle dimensjoner kan styrke betydningen av utplassering; 3) elevenes forventninger til arbeid og betingelser for å kunne utføre arbeidet; 4) hvis utplassering skal bidra til utdanningsvalg, ønsker elevene innsikt i hele yrke; og til slutt, 5) at mange elever ønsker mer utplassering, men ikke under alle betingelser. Det diskuteres hvordan studiens funn kan bidra til utvikling av karriereundervisning og didaktisk forståelse i faget utdanningsvalg i Norge, med særlig fokus på utplasseringsaktiviteter.

Forfatterbiografier

Petra Røise, Universitetet i Sørøst-Norge

Petra Røise er førsteamanuensis i karriereveiledning ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hennes forskning omhandler bl.a. kritisk, frigjørende perspektiver på karriereundervisning i skole. Videre arbeider hun med utvikling av pedagogisk og didaktisk innsikt i faget utdanningsvalg i ungdomsskolen.

Randi Boelskifte Skovhus, VIA University College

Randi Skovhus er lektor i karriereveiledning ved VIA University College i Danmark. Forskningsmessig undersøker hun blant annet hvordan karriereundervisning og karriereveiledning utfolder seg i grunnskolen og hvordan det gir mening for elevene, og hvordan danske lærere og utdannelsesveiledere samarbeider. Hun underviser på den danske diplomutdannelse i ‘uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning’, og i valgfaget ‘Uddannelse og job’ i lærerutdannelsen.

Referanser

Andrews, D. & Hooley, T. (2018). The Careers Leader Handbook. Crimson Publishing Ltd.

Buland, T., Mathiesen, I. H., Mordal, S., Austnes-Underhaug, R. & Tønseth, C. (2014). «Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag og vil bli nå nytt æ». Skolens rådgivning i Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag NTNU. http://hdl.handle.net/11250/2429527

Eriksen, J., Thomsen, R. & Reimer, D. (2021). Udsyn i Udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning. DPU, Aarhus Universitet. https://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/E-boeger/Ebog_-_Kvantitativ_evaluering_af_Udsyn_i_udskolingen.pdf

Folkeskoleloven (2024). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen (LBK nr 989 af 27/08/2024). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989

Freire, P. (1974). De undertryktes pedagogikk. Hvordan gi analfabeter og kuede selvtillit og politisk forståelse? Gyldendal Norsk Forlag.

Freire, P. (1998). Pedagogy of Freedom – Ethics, Democracy and Civic Courage. Rowman & Littlefield Publishers Inc.

Gatsby Charitable Foundation. (2014). Good Career Guidance. http://www.gatsby.org.uk/uploads/education/reports/pdf/gatsby-sir-john-holman-good-career-guidance-2014.pdf

Halkier, B. (2010). Fokusgrupper. Gyldendal Akademisk.

Haug, E. H. (2016). Kvalitet i norske skolers karriereveiledning: I spennet mellom storsamfunnets behov og elevenes autonomi [Doktorgradsavhandling]. Høgskolen i Innlandet.

Haug, E. H. & Plant, P. (2016). Research-based knowledge: researchers’ contribution to evidence-based practice and policy making in career guidance. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 16(1), 137–152. https://doi.org/10.1007/s10775-015-9294-6

Hooley, T. (2014). The Evidence Base on Lifelong Guidance (ELGPN Tools No. 3). European Lifelong Guidance Policy Network. https://www.elgpn.eu/publications/browse-by-language/english/elgpn-tools-no-3.-the-evidence-base-on-lifelong-guidance/

Hughes, D., Mann, A., Barnes, S.-A., Baldauf, B. & McKeown, R. (2016). Careers education: International literature review. Warwick Institute for Employment Research/Education and Employers Research. https://www.educationandemployers.org/wp-content/uploads/2016/07/Careers-review.pdf

Højholt, C. (Red.). (2005). Forældresamarbejde. Forskning i fællesskab. Dansk Psykologisk Forlag.

Højholt, C. & Kousholt, D. (2019). Developing knowledge through participation and collaboration: Research as mutual learning processes. Annual Review of Critical Psychology, 16, 575–604.

Højholt, C. & Røn Larsen, M. (2014). Læring som et aspekt ved børns engagementer i hverdagslivet. I A. Ahrenkiehl (Red.), Læring i daginstitutioner – et erobringsforsøg (s. 64–-83). Dafolo.

Juhl, P. (2009). At tage stilling som en del af sociale læreprocesser. Nordiske udkast, 1/2, 19–33.

Kettunen, J., Skovhus, R., Røise, P., Rosvall, P.-A., Einarsdóttir, A. & Eshaghbeigi Hosseini, M. (2023). Work Experience Placements in Lower Secondary Education in Nordic Countries. Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance, 4(1), 29–42 https://doi.org/10.16993/njtcg.60

Klindt Poulsen, B. (2020). Insights and Outlooks: career learning in the final years of compulsory school. Education Inquiry, 1–15. https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1713691

Klindt Poulsen, B., Thomsen, R., Buhl, R. & Hagmayer, I. A. (2016). Udsyn i udskolingen. Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening. http://vpt.dk/udsyn-i-udskolingen

Lødding, B. & Holen, S. (2012). Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet: Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. NIFU. https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/rapporter/2012/nifu_utdanningsvalg.pdf

Mann, A. (2012). Work Experience: impact and delivery – insights from evidence. Education and Employers Taskforce. https://www.educationandemployers.org/wp-content/uploads/2014/06/work_experience_report__april_2012_.pdf

Mann, A. & Dawkins, J. (2014). Employer engagement in education: literature review. CfBT Education Trust. https://www.educationandemployers.org/wp-content/uploads/2014/06/r-employer-engagement-literature-review-2014.pdf

Markard, M. & Holzkamp, K. (1989). Praxis-Portrait. Forum Kritische Psychologie, 23, 5–49.

Markard, M., Holzkamp, K. & Dreier, O. (2004). Praksisportræt: en guide til analyse af psykologpraksis. Nordiske Udkast, 32(2), 5–22.

Mathiesen, I. H. (2022). Da går jeg hjem og googler det i stedet. Nordvei, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3361

Mørck, L. L. & Huniche, L. (2006). Critical Psychology in a Danish Context. Annual review of critical psychology, 5.

Parker, A. & Tritter, J. (2006). Focus group method and methodology: current practice and recent debate. International journal of research & method in education, 29(1), 23–37. https://doi.org/ 10.1080/01406720500537304

Plant, P. (2020). Arbejdets spejl. I R. Buhl & P. Plant (Red.), Vejledningsdidaktik (2. utg., s. 51–68). Frydenlund.

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti. (2024). Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/mar/240320-aftale-om-folkeskolens-kvalitetsprogram-%E2%80%93-frihed-og-fordybelse.pdf

Røise, P. (2022a). Faget Utdanningsvalg - intensjoner og operasjonalisering. En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole [Doktorgradsavhandling Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Sørøst-Norge]. https://hdl.handle.net/11250/3019007

Røise, P. (2022b). Students' critical reflections on learning across contexts in career education in Norway. International Journal of Educational and Vocational Guidance. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09563-x

Schraube, E. (2010). Første-persons perspektivet i psykologisk teori og forskningspraksis. Nordiske Udkast, (1 & 2).

Schraube, E. & Osterkamp, U. (Red.) (2013). Psychology from the Standpoint of the Subject. Selected Writings of Klaus Holzkamp. Palgrave Macmillan.

Skovhus, R.B. (2018). Vejledning - Valg og læring. Trykværket https://www.ucviden.dk/files/107142479/Skovhus_Randi_2018_Vejledning_valg_og_l_ring.pdf

Skovhus, R. B. & Thomsen, R. (2022). Using critical psychology in analysis of career guidance and counselling. British Journal of Guidance & Counselling. https://doi.org/10.1080/03069885.2022.2050672

Thomsen, R. (2009). Vejledning i fællesskaber. Karrierevejledning fra et deltagerperspektiv. Schultz.

Utdanningsdirektoratet. (2015). Utdanningsvalg – veiledning til læreplanen. Utdanningsdirektoratet.

Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan for utdanningsvalg på ungdomstrinnet (UTV01-03). Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/lk20/utv01-03

Watts, A. G. (1996). Experience-based learning about work. I A. G. Watts, B. Law, J. Killeen, J. M. Kidd & R. Hawthorn (Red.), Rethinking Careers Education and Guidance: Theory, Policy and Practice (s. 233–246). Routledge.

Nedlastinger

Publisert

2024-10-25

Hvordan referere

Røise, P., & Skovhus, R. B. (2024). «… fordi skolen skal jo hjelpe deg i fremtiden.»: Elevperspektiver på betydninger av utplassering i faget utdanningsvalg. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 9(1). https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i1.3925

Utgave

Seksjon

Artikler