«Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»
Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledning
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3413Emneord (Nøkkelord):
logg, veiledning, praksisstudier, profesjonsutdanning, vernepleierstudenter, refleksjonSammendrag
Artikkelens hensikt er å belyse problemstillingen Hvilke erfaringer har studenter med loggskriving, gruppeveiledning og kombinasjonen av disse i praksisstudier i vernepleierutdanningen? Erfaringer med bruk av logger og gruppeveiledning i vernepleierutdanningens praksisstudier har ikke vært beskrevet i tidligere studier. To fokusgruppeintervjuer med studenter i sjette semester utgjør datamaterialet. Funnene viser at deltagerne husker godt hvordan loggskriving og gruppeveiledning ble brukt i førsteårs praksisperiode. Erindringene preges av at aktivitetene hver for seg og i kombinasjon var læringsfremmende: Loggskrivingen styrker bevisstheten rundt praksiserfaringer. Gruppeveiledningen stimulerer refleksjonen knyttet til egne og medstudenters logginnhold, og fremmer kollegial anerkjennelse studentene imellom. Kombinasjonen loggskriving-gruppeveiledning med fast møtestruktur og tydelige rammer bidrar over tid til forutsigbarhet og trygghet. Studentene erfarte lite kontinuitet i opplegget med loggskriving og gruppeveiledning i de to etterfølgende praksisperiodene, og de etterlyser mer gjenbruk av opplegget fra første praksisperiode. Ønsket om kontinuitet er et viktig innspill til faglærere i vernepleierutdanningen. Artikkelen diskuterer likevel hvorvidt full kontinuitet i metodebruk er didaktisk klokt.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Mette Kristin Ragnhildstveit Sætra, Kristian Leonard Melby, Mugula Chris Safari, Carl-Christian Bachke
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.