Elevrespons i praksisveiledning
Hvordan kan et verktøy bidra til støtte, utfordring og teoretisk forankret refleksjon?
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3336Emneord (Nøkkelord):
verktøy for elevrespons, praksis, profesjonell utvikling, veisøker, lærerstudenterSammendrag
Praksisveiledere i skolen skal bidra til at fremtidens lærere utvikler relevant kompetanse. Dette bidraget tar utgangspunkt i forskning som indikerer at det er viktig, men vanskelig, for veiledere å bidra til at teoretisk forankring og refleksjon er bærebjelker i veiledning. I studien har lærerstudenter og deres praksisveiledere prøvd ut et forskningsbasert verktøy for innhenting av elevers tilbakemeldinger på lærerstudentens undervisning. Elevenes respons er lagt til grunn for veiledningssamtaler. Data er hentet ved å observere veiledningssamtaler hvor elevrespons tas i bruk og ved å intervjue lærerstudenter om erfaringer med å motta og bruke elevrespons i praksis. Analysene er forankret i teori om ulike tilnærminger til veiledning. Funnene kan tyde på at bruk av verktøy i praksisveiledning kan bidra til teoretisk forankret refleksjon knyttet til kompetanse lærere trenger og bidra både til å støtte og å utfordre lærerstudenter.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Marthe Pettersen, Eli Lejonberg
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.