Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen
DOI:
https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2760Emneord (Nøkkelord):
profesjonsinnretting, barnehagelærerutdanning, faglig utfordring, kritisk tenkningSammendrag
Artikkelen retter søkelyset mot hvilke kjennetegn som preger de formelle profesjonsinnrettede profesjonssamtalene med førsteårsstudenter i en barnehagelærerutdanning i Norge. Målet med samtalene er å bidra til barnehagelærerstudentenes profesjonsinnretting. Metodisk hviler studien på aksjonsforskning, men det er datamateriale fra fokusgruppesamtaler med barnehagelærerstudenter og pedagogikklærere som danner grunnlaget for denne artikkelen. Analysen viser at samtalene er preget av nærhet og støtte, spor av utfordringer og ønske om bekreftelser. Dette indikerer noen utfordringer, men også noen muligheter, som kan ligge i profesjonssamtalen med tanke på å fremme studentenes profesjonsinnretting. Funnene drøftes i lys av profesjons, - kommunikasjons, - og veiledningsteori.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2020 Liv Ingrid Fjellanger, Sissel Halland, Randi Nordlie, Annette Winje
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.