Testing av responsinhibitorisk evne og post-error slowing hos elever ved Elvebakken vgs
Emneord (Nøkkelord):
Flanker-test, Post-error slowing, Videregående skole, Responsinhibisjon, ResponstidSammendrag
Flankertesten tester responsinhibisjon, der deltageren skal respondere på retningen til en fokuspil omgitt av andre piler. Forskningsspørsmålet er om responstiden til deltagerne blir påvirket av hvorvidt alle pilene peker i samme retning. Forsøket ser også på post-error slowing (PES). Etter at en deltager responderer feil på en oppgave, er det forventet at neste oppgaves responstid (RT) vil være høyere. 27 deltagere gjennomførte 40 Flankeroppgaver. Dette viste en signifikant forskjell i responstiden ut ifra hvorvidt pilens retning samsvarte, og 68 ms tregere respons etter at en feil ble gjort. En t-test gjennomført i Python på de 1075 totale resultatene ga en t-verdi på 5,74 og en p-verdi på 4,77*10-6 for RT. Analysen av PES ga en t-verdi på 3,40 og en p-verdi på 8,81*10-4. Resultatene viser at å undertrykke irrelevant stimuli er viktig for å yte gode resultater. Tydelig PES viser at deltagerne evner å justere responsen sin etter feil.