Virkning av frokost på reaksjon og hukommelse
En kvantitativ studie om effekten av frokost på reaksjonstid og hukommelse
Sammendrag
Det har tidligere blitt forsket på sammenhengen mellom frokostinntak og kognitive ferdigheter, men resultatene har vært svært varierende. Derfor var det interessant å undersøke om effekten av frokostinntak er målbar hos elever i videregående skole, og hvordan deres prestasjoner påvirkes av det. I denne studien ble hukommelse og reaksjonstid testet ved hjelp av to nettsider, med henholdsvis memory-spill og reaksjonstest. Resultatene ga høye p-verdier, som tyder på at forskjellene fra runde til runde ikke var store nok til å være statistisk signifikante. På de kvinnelige testpersonenes reaksjonstester var likevel p-verdien til resultatene fra runde 1, før frokost, og til runde 2, 30 minutter etter frokost, lavere enn signifikansnivået på 5 %. Det tyder på at forskjellene var signifikante, og at de hadde en forbedring i prestasjon etter frokost. På tross av dette var testgruppene små, så det er nødvendig med større empirisk grunnlag for å konkludere med hvorvidt frokost har noen effekt på hukommelse og reaksjon.