Innleveringer
Inquiry Articles
Inquiry Articles utforsker pedagogiske, pedagogiske og akademiske utviklingstemaer, med empiriske observasjoner og teoretiske perspektiver, med fokus på norsk SoTL/SoAD. Forfatterne kan selv velge hvilken struktur de foretrekker, men et modifisert IMRAD-format anbefales.
Nøkkelfunksjoner:
- Undersøker undervisning og studenters læring i ulike kontekster i norsk høyere utdanning.
- Gir en klar, teoretisk og kontekstuelt forankret begrunnelse innenfor internasjonale, nasjonale eller lokale forskningsfelt.
- Formulerer et veldefinert forskningsspørsmål eller en hypotese.
- Diskuterer studentenes rolle i undersøkelsen, for eksempel som medforskere eller samarbeidspartnere.
- Anvender en god metodikk som er tilpasset forskningsspørsmålet eller hypotesen.
- Hvis den er empirisk, inkluderer den data som er i tråd med det oppgitte forskningsspørsmålet.
- Presenterer begrunnede konklusjoner basert på data eller resonnementer.
- Bidrar til å fremme SoTL/SoAD-kunnskap i norsk høyere utdanning.
Retningslinjer for forfattere:
- Bidraget kan ikke være publisert tidligere og kan ikke være under vurdering for en annen publikasjon.
- Søknaden må sendes inn i Microsoft Word-format ved hjelp av den medfølgende malen.
- Manuskripter kan skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
- Den første siden må inneholde tittel, sammendrag, forfatterinformasjon og nøkkelord.
- Angi "Inquiry Article" som manuskripttype.
- Oppgi fullstendige forfatteropplysninger, inkludert en utpekt korresponderende forfatter. Hvis førsteforfatterskapet er delt, angir du dette i en fotnote.
- Inkluder et engelsk sammendrag (opptil 250 ord). Hvis det er skrevet på norsk, svensk eller dansk, må du også legge ved et sammendrag på dette språket (inntil 250 ord).
- Oppgi 2-5 nøkkelord på både engelsk og artikkelens språk (hvis aktuelt).
- Manuskripter skal ikke overstige 6 000 ord, eksklusive sammendrag og referanser.
- Forfattere må innhente tillatelse for tidligere publisert materiale.
- Følg formateringsmalen, og sørg for at alle tabeller og figurer har bildetekster og vises innenfor hovedteksten. I tillegg må du sende inn høyoppløselige versjoner som separate filer.
- Bruk APA 7 for referanser, og sørg for at alle sitater er nøyaktig tilpasset referansene. Oppgi nettadresser der de er tilgjengelige.
- Inkluder finansieringsdetaljer og erklæringer etter behov.
Redaksjonell prosedyre: Manuskriptene gjennomgår en første redaksjonell vurdering innen ca. 14 dager. Lovende manuskripter blir gjenstand for dobbeltblind fagfellevurdering, men forfattere kan be om en åpen fagfellevurderingsprosess på. Vurderingskriteriene omfatter originalitet, teoretisk forankring, feltposisjonering, forskningsmetodikk, refleksjon over resultater, synliggjøring av studentperspektivet, språk, formaliteter og helhetsvurdering. Forfatterne får en avgjørelse (aksept, mindre revisjoner, innsending på nytt med vesentlige revisjoner eller avvisning) sammen med en detaljert tilbakemelding. Godkjente artikler gjennomgår korrekturlesing før endelig publisering.
Thinking Pieces
Thinking Pieces tilbyr reflekterte, erfaringsbaserte bidrag som utforsker transformativ undervisningspraksis og pedagogisk innsikt innen høyere utdanning. Disse bidragene beriker diskursen om SoTL ved å integrere praktiske og teoretiske perspektiver.
Nøkkelfunksjoner:
- Deler personlige erfaringer, innsikt og pedagogiske filosofier.
- Engasjerer seg i SoTL ved å diskutere utfordringer, innovasjoner og transformativ praksis.
- Analyserer utdanningspraksis på alle nivåer: fra mikro- (klasseromsbasert) via meso- (studieprogram) til makro- (institusjonelt/systemisk) nivå.
- Balanserer personlige fortellinger med teoretisk innsikt og kritisk analyse.
Forfatteranbefalinger:
- Bruk konkrete eksempler for å illustrere viktige poenger.
- Engasjer deg i dyp refleksjon, og ta opp både suksesser og utfordringer.
- Strukturer manuskriptet tydelig, med innledning, hoveddel og avslutning.
- Hold en akademisk, men likevel tilgjengelig tone som integrerer historiefortelling og vitenskapelig refleksjon.
- Koble refleksjonene til bredere pedagogiske teorier og trender.
- Diskutere fremtidige implikasjoner for undervisningspraksis.
- Sikre konfidensialitet ved å anonymisere eller utelate identifiserende opplysninger om studenter og kolleger.
Retningslinjer for forfattere:
- Bidraget kan ikke være publisert tidligere og kan ikke være under vurdering for en annen publikasjon.
- Søknaden må sendes inn i Microsoft Word-format ved hjelp av den medfølgende malen.
- Bidraget kan ikke være publisert tidligere, og det kan heller ikke være under vurdering for en annen publikasjon.
- Søknaden må sendes inn i Microsoft Word-format ved hjelp av den medfølgende malen.
- Manuskripter kan skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
- Den første siden må inneholde tittel, sammendrag, forfatterinformasjon og nøkkelord.
- Angi "Thinking Piece" som manuskripttype.
- Oppgi fullstendige forfatteropplysninger, inkludert en utpekt korresponderende forfatter. Hvis førsteforfatterskapet er delt, angir du dette i en fotnote.
- Inkluder et engelsk sammendrag (opptil 250 ord). Hvis det er skrevet på norsk, svensk eller dansk, må du også legge ved et sammendrag på dette språket (opptil 250 ord).
- Oppgi 2-5 nøkkelord på både engelsk og artikkelens språk (hvis aktuelt).
- Manuskripter skal være på 2000-3000 ord, inkludert sammendrag og referanser.
- Forfattere må innhente tillatelse for tidligere publisert materiale.
- Følg formateringsmalen, og sørg for at tabeller og figurer har bildetekster og vises innenfor hovedteksten. I tillegg må du sende inn høyoppløselige versjoner som separate filer.
- Bruk APA 7 for referanser, og sørg for at alle sitater er nøyaktig tilpasset referansene. Oppgi nettadresser der de er tilgjengelige.
- Inkluder finansieringsdetaljer og erklæringer etter behov.
Kriterier for redaksjonell vurdering:
- Relevans: Bidraget skal vekke til ettertanke og refleksjon om undervisning og læring i høyere utdanning.
- Originalitet: Tilbyr unike og innsiktsfulle bidrag til SoTL-diskursen.
- Engasjement: Skrevet i en tilgjengelig og overbevisende stil som inviterer leseren til å engasjere seg.
- Tydelighet og koherens: Logisk strukturert og forklarer kontekstspesifikk terminologi for et bredt publikum.
Original Idea
Original Idea-formatet inviterer undervisere til å presentere nyskapende pedagogisk praksis, for eksempel nye kursdesign, vurderingsformater eller undervisningsmetoder, som ikke tidligere har blitt implementert innenfor deres fagfelt. Det kreves ingen empirisk evaluering, men fokuset er i stedet på å vise frem kreativitet og inspirere andre undervisere.
Nøkkelfunksjoner:
- Introduserer en ny pedagogisk praksis (f.eks. kursdesign, klasseromsaktivitet, vurderingsformat osv.).
- Spesifiserer læringsmål og pedagogiske bidrag.
- Gir en teoretisk begrunnelse.
- Beskriver den pedagogiske praksisen, inkludert nødvendige forberedelser, materiell og gjennomføringsprosessen.
- Deler refleksjoner om praksisen, gjerne inkludert studentperspektiver, potensielle utfordringer og overførbarhet til andre fagområder.
Retningslinjer for forfattere:
- Bidraget kan ikke være publisert tidligere og kan ikke være under vurdering for en annen publikasjon.
- Søknaden må sendes inn i Microsoft Word-format ved hjelp av den medfølgende malen.
- Innsendinger må sendes inn i Microsoft Word-format ved hjelp av den medfølgende malen.
- Manuskripter kan skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
- Den første siden må inneholde tittel, sammendrag, forfatterinformasjon og nøkkelord.
- Angi "Original Idea" som manuskripttype.
- Oppgi fullstendige forfatteropplysninger, inkludert en utpekt korresponderende forfatter. Hvis førsteforfatterskapet er delt, angir du dette i en fotnote.
- Inkluder et engelsk sammendrag (opptil 250 ord). Hvis det er skrevet på norsk, svensk eller dansk, må du også legge ved et sammendrag på dette språket (opptil 250 ord).
- Oppgi 2-5 nøkkelord på både engelsk og artikkelens språk (hvis aktuelt).
- Manuskriptene skal være på 700-2 000 ord, eksklusive sammendrag og referanser.
- Forfattere må innhente tillatelse for tidligere publisert materiale.
- Følg formateringsmalen, og sørg for at tabeller og figurer har bildetekster og vises innenfor hovedteksten. I tillegg må du sende inn høyoppløselige versjoner som separate filer.
- Bruk APA 7 for referanser, og sørg for at alle sitater er nøyaktig tilpasset referansene. Oppgi nettadresser der de er tilgjengelige.
- Inkluder finansieringsdetaljer og erklæringer etter behov.
Erklæring om opphavsrett
Forfattere beholder opphavsrett og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Navngivelse (CC BY) som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfattere krediteres og det refereres til publiseringen i dette tidsskriftet.
Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge det refereres til publiseringen i dette tidsskriftet.
Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og flere siteringer av det publiserte verket.
Erklæring om personvern
Navn og e-postadresser som skrives inn til dette tidsskriftet og nettstedet vil kun bli brukt for de formålene som er oppgitt for tidsskriftet eller som følger av gyldig rettslig pålegg, og vil ikke bli gjort tilgjengelig verken for andre formål eller for uvedkommende.
Les den fullstendige personvernerklæringen for Bergen Open Access Publishing (BOAP).