Tidsskriftet
Fokus og omfang
NorSoTL er en felles plattform for undervisere i høyere utdanning i Norge som arbeider med Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) som tilnærming til å forske i egen undervisningspraksis. Tidsskriftet har som mål å:
- Etablere en publiseringskanal av høy kvalitet som er anerkjent på nivå 1 for utvalgte formater (vi vil søke om anerkjennelse for nivå 1 i Kanalregisteret over vitenskapelige publiseringskanaler i 2026).
- Styrke samarbeidet mellom institusjonelle enheter som støtter SoTL på tvers av norske høyere utdanningsinstitusjoner.
- Fremme praksisfellesskap innen SoTL både innenfor og utenfor institusjonsgrensene.
Tidsskriftet publiseres av forskningsgruppene "Teaching and Learning in Higher Education" (TeLEd) ved Universitetet i Bergen (UiB) og "Forskergruppen Universitetspedagogikk" ved Høgskulen på Vestlandet (HVL).
Vi er takknemlige for den økonomiske støtten fra Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk.
Vi ønsker velkommen bidrag fra kolleger på tvers av alle fagområder og studenter som er aktivt engasjert i SoTL og beslektede tilnærminger.
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)
SoTL er en systematisk, undersøkelsesbasert tilnærming der undervisere, gjerne i samarbeid med studentene, tar på seg den doble rollen som underviser og forsker. Det innebærer kritisk refleksjon over undervisningspraksis og studentenes læring innenfor ulike utdanningskontekster. SoTL-forskning undersøker spørsmål på ulike områder innen utvikling av undervisning og utdanning, fra individuelle studenters erfaringer til institusjonelle undervisningskulturer, og kan gjennomføres individuelt eller i samarbeid mellom undervisere, studenter og kolleger.
SoTL benytter seg av anerkjente metoder - empiriske eller teoretiske - som bygger på eksisterende kunnskap for å utforske spørsmål innen undervisning og læring. Et kjennetegn ved SoTL er at arbeidet deles offentlig til et større kollegialt fellesskap. Eksempelvis gjennom konferansepresentasjoner, fagfellevurderte publikasjoner eller andre akademiske fora, noe som åpner for diskusjon og tilbakemeldinger fra fagmiljøet. Målet er å styrke vilkår for vitenskapelig undervisning og støtter både individuelle undervisere og det større faglige fellesskap i å utvikle undervisning og utdanning. Enten SoTL fokuserer på studenters læring, utvikling av læreplaner eller institusjonelle retningslinjer, har SoTL som mål å styrke undervisningspraksisen og fremme en kollegial kultur for pedagogisk utvikling.
Open-Access Policy
Det koster ikke noe å publisere artikler i NorSoTL. Tidsskriftet følger en modell for fortløpende publisering: artiklene publiseres så snart de har gjennomgått fagfellevurdering og redigering. Alle publiserte arbeider er lisensiert under Creative Commons CC-BY 4.0-lisensen, noe som sikrer åpen tilgang og bred spredning.
Publikasjonsformater og fagfellevurdering
NorSoTL har tre publikasjonsformater for ulike typer bidrag: Inquiry Article, Thinking Piece og Original Idea. Disse formatene gjenspeiler tidsskriftets mål om å fremme SoTL og Scholarship of Academic Development (SoAD) av god kvalitet. Hvert bidrag gjennomgår en grundig vurderingsprosess som er tilpasset formatet, og som sikrer akademisk integritet og relevans for fagfeltet.
Fagfellevurderingen utføres av akademikere fra Norge, Skandinavia og Europa, avhengig av deres ekspertise og språkkunnskaper. Fagfellene er valgt ut på bakgrunn av deres engasjement i SoTL og pedagogisk utvikling, inkludert de som har oppnådd status som meritterte undervisere, bidratt til Sentre for fremragende utdanning (SFU), tidligere har publisert i NorSoTL eller arbeider aktivt med universitetspedagogikk og akademisk utvikling.