Tidsskriftet
Velkommen til NorSoTL!
Norsk tidsskrift for Scholarship of Teaching and Learning (NorSoTL) er et fagfellevurdert tidsskrift med åpen tilgang som publiserer forskning forankret i Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i norsk høyere utdanning. Vi tilbyr en plattform for undervisere og forskere der de kan dele erfaringer, utforske innovative undervisningspraksiser og bidra til fellesskap av vitenskapelige undervisere.
Vi ønsker bidrag fra fagpersoner og studenter i høyere utdanning på tvers av fagområder som arbeider med undersøkelsesbaserte tilnærminger til undervisning og læring. Målet vårt er å lage en arena for samarbeid, inspirere til nye ideer og styrke en forskende tilnærming til pedagogisk praksis.
Hvorfor publisere hos oss?
-
En anerkjent plattform: NorSoTL vil publisere SoTL-forskning av høy kvalitet på nivå 1 (vi vil søke om anerkjennelse for nivå 1 i Kanalregisteret over vitenskapelige publiseringskanaler i 2026).
-
Ulike formater: Velg mellom Inquiry Articles, Thinking Pieces eller Original Ideas for å dele arbeidet ditt på den måten som passer best for din forskning og dine refleksjoner.
-
Støttende fagfellevurdering: Våre fagfeller gir konstruktive tilbakemeldinger for å revidere og øke kvaliteten på bidragene.
-
Åpen tilgang: Alle publikasjoner er fritt tilgjengelige under en Creative Commons CC-BY 4.0-lisens, som sikrer bred spredning og gjennomslagskraft.
Redaksjonsråd: NorSoTL ledes av et tverrfaglig redaksjonsråd tilknyttet Universitetet i Bergen (UiB) og Høgskulen på Vestlandet (HVL):
-
UiB: Mirey Alfarah, Dario Blumenschein, Robert Kordts
-
HVL: Camilla Bjelland, Kristine Ludvigsen, Anja Møgelvang
Bli med i samtalen! Enten du er en erfaren SoTL-forsker eller akkurat har begynt på reisen, inviterer vi deg til å utforske publikasjonene våre, sende inn arbeidet ditt og engasjere deg i et levende fellesskap med engasjement for å styrke undervisning og læring i høyere utdanning.