The literary mentoring dialogue

Empowerment and de-hierarchization in a Norwegian L1 master’s supervision process

Authors

  • Per Esben Svelstad Norwegian University of Science and Technology
  • Ann Sylvi Larsen Norwegian University of Science and Technology
  • Marion Gimsøy Stavsøien Norwegian University of Science and Technology

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i1.4344

Keywords:

Norwegian L1, difficult texts, primary school teacher education, master's supervision, literary dialogue

Abstract

Creating structures for practice-relevant, discipline-specific master’s theses constitutes a challenge in teacher education. The article analyzes a mentoring model where the university and the practice field collaborate to facilitate students’ professional development in Norwegian L1. We focus on a situation where five students, a practice teacher, and three university-based master supervisors participated in a joint reading circle about a “difficult” literary text. This became the basis for students’ data collection in a ninth-grade class. To highlight participants’ experiences over time, we analyze a material consisting of reflective logs, individual interviews, and group interviews. Drawing on theories of the third space and teaching as an event, we demonstrate that what we call a mentoring literary dialogue has the potential to empower students and eliminate the hierarchy between the university and the practice field. We argue that the meeting between these participants happens in the discipline and discuss implications for supervision of master projects.

Author Biographies

Per Esben Svelstad, Norwegian University of Science and Technology

Per Esben Svelstad er professor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han er spesialisert innen litteraturvitenskap og –didaktikk. For tiden arbeider han særlig med litterære samtaler og estetiske undervisningsformer, bærekraftdidaktikk samt adaptasjoner og grafisk litteratur.

Ann Sylvi Larsen, Norwegian University of Science and Technology

Ann Sylvi Larsen er dosent i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes forskningsinteresse er barnelitteratur, litteraturarbeid i klasserommet, skriving og internasjonalisering.  Hun har skrevet en rekke artikler om norskdidaktikk, barnelitteratur, skriving og praksis i det globale sør.

Marion Gimsøy Stavsøien, Norwegian University of Science and Technology

Marion Gimsøy Stavsøien er universitetslektor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hun har lang erfaring med undervisning, veiledning og FOU-arbeid i grunnskolelærerutdanningen. For tiden arbeider hun særlig med stedsbasert litteraturundervisning, estetiske undervisningsformer og bærekraftdidaktikk.

References

Berthelin, S.R., Larsen, A.S. & Nygård, M. (2024). Forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap i utvikling av lærerstudenters norskfaglige masterprosjekt. Acta Didactica Norden, 18(2). https://doi.org/10.5617/adno.10906

Bhabha, H. (2004). The Location of Culture. Routledge.

Biesta, G. J. J. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Fagbokforlaget.

Christensen, V. & T. Høegh. (2021). Dialog og feedback i klassesamtaler. I S.T. Gissel & T. Steffensen (Red.), Undersøg litteraturen! Engagerende undervisning i æstetiske tekster, s. 75–95. Akademisk forlag.

Dahler-Larsen, P. (2010). At fremstille kvalitative data. Syddansk Universitetsforlag.

Daza, V., Björk, G. & Lund, A. (2021). Partnerships as third spaces for professional practice in initial teacher education: A scoping review. Teaching and Teacher Education 102, 103338. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103338

Dysthe, O., Samara, A., & Westrheim, K. (2006). En treleddet veiledningsmodell i masterstudiet. I O. Dysthe A. Samara (red.), Forskningsveiledning på master- og doktorgradsnivå, s. 37–55. Abstrakt forlag.

Farrell, R. (2023). The School–University Nexus and Degrees of Partnership in Initial Teacher Education. Irish Educational Studies, 42(1), 21–38. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1899031

Frøjd, Y., & Sandberg, K. L. (2023). Litterær eller lærarfagleg analyse? Om skilnader og nytteverdi i litteraturdidaktisk arbeid. Norsklæraren, 47(4), 41–55.

Gissel, S. T., & Steffensen, Tom (red.) (2021). Undersøg litteraturen! Engagerende undervisning i æstetiske tekster. Didaktikserien Akademisk forlag.

Goodson, I. & Sikes, P. (2010). Life History Research in Educational Settings: Learning from Lives. Open University Press.

Gujord, H. (2020). – Kven drap Germaine? Seksualitet og makt i «Kunsten å myrde» av Cora Sandel. Tidsskrift for kjønnsforskning, 44(2), 166–180. https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2020-02-06

Hennig, Å. & Eriksen, K. (2021). Opplevelse og utforsking – litterære samtaler i praksis. Gyldendal.

Ikpeze, C.H., Broikou, K. A., Hildenbrand, S. & Gladstone-Brown, W. (2012). PDS Collaboration as Third Space: An Analysis of the quality of learning experiences in a PDS partnership. I Studying Teacher Education, 8:3, 275–288. http://doi.org/1080/17425964.2012.719125

Johansen, M.B. (2019). Litteratur og dannelse – at lade sig berige af noget andet end sig selv. Akademisk Forlag.

Kümmerling-Meibauer, B. & Meibauer, J. (2021). Cognitive challenges of challenging picturebooks. I Å.M. Ommundsen, G. Haaland & B. Kümmerling-Meibauer (Red.), Exploring Challenging Picturebooks in Education (s. 23–42). Routledge.

Lejonberg, E., Elstad, E., & Hunskaar, T. S. (2017). Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjon mellom universitet og praksisskoler. Uniped 40(1), s 68–85. https://doi.org/10.18261

Lillejord, S. & Børte, K. (2016). Partnership in Teacher Education – a Research Mapping. European Journal of Teacher Education, 39(5), 550–563. https://doi.org/10.1080/02619768.2016.1252911

Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Qualitative Social Research, 1(2), Article 20. Lastet ned 14.10.2022, fra https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2386

Mercer, N. (2000). Words and Minds: How We use Language to Think Together. Routledge.

Olsen, R. (2021). Flerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen. Nordvei – Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 6. https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3070

Sandel, C. (1935). Mange takk doktor. Gyldendal.

Skaftun, A. & Michelsen, P.A. (2017). Litteraturdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk.

Skarstein, D. & I. Vederhus. (2020). Forord. I D. Skarstein & I. Vederhus (Red.), Jon Fosse i skulen (s. 7–12). Samlaget.

Sønneland, M. (2018). Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9. klasser i møte med litterære tekster som faglige problem. Nordic Journal of Literacy Research, 4(1), 80–97. https://doi.org/10.23865/njlr.v4.882

Sønneland, M. (2019). Teksten som problem: En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen [Doktoravhandling]. Universitetet i Stavanger.

Yin, R.K. (2014). Case Study Research: Design and Methods (5. utg.). Sage Publications.

Zeichner, K.M. (2010). Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college and university-based teacher education. Journal of Teacher Education 61(1–2), 89–99. https://doi.org/10.1177/0022487109347671

Published

2025-05-08

How to Cite

Svelstad, P. E., Larsen, A. S., & Stavsøien, M. G. (2025). The literary mentoring dialogue: Empowerment and de-hierarchization in a Norwegian L1 master’s supervision process. The Nordic Journal of Pedagogical Supervision, 10(1), 1–14. https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i1.4344

Issue

Section

Articles