Den litterære veiledningssamtalen

Myndiggjøring og avhierarkisering i en norskdidaktisk masterveiledningsprosess

Forfattere

  • Per Esben Svelstad Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Ann Sylvi Larsen Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Marion Gimsøy Stavsøien Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i1.4344

Emneord (Nøkkelord):

norskdidaktikk, vanskelige tekster, grunnskolelærerutdanning, masterveiledning, litterær samtale

Sammendrag

Å skape strukturer for praksisrelevante, fagdidaktiske masteroppgaver er en utfordring i den femårige grunnskolelærerutdanningen. Artikkelen analyserer erfaringer fra en veiledningsmodell hvor universitet og praksisfelt samarbeider om å legge til rette for studentenes profesjonsutvikling i norskdidaktiske masterprosjekter. Vi undersøker en veiledningssituasjon hvor fem studenter, en praksislærer og tre universitetsveiledere hadde felles lesesirkel om en «vanskelig» litterær tekst. Lesesirkelen dannet utgangspunkt for studentenes empiriinnsamling i en klasse på niende trinn. For å synliggjøre deltakernes erfaringer og refleksjoner over tid analyseres et materiale bestående av refleksjonslogger, individuelle intervjuer og et gruppeintervju. Med bakgrunn i teorier om det tredje rommet og undervisning som hendelse viser vi at det vi kaller en litterær veiledningssamtale, har potensial til å myndiggjøre studenter og viske ut hierarkiet mellom universitet og praksisfelt. Vi argumenterer for at møtet mellom deltakerne skjer i og gjennom et konkret faglig arbeid, og drøfter implikasjonene dette kan ha for veiledning i norskdidaktiske masterprosjekter.

Forfatterbiografier

Per Esben Svelstad, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Per Esben Svelstad er professor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han er spesialisert innen litteraturvitenskap og –didaktikk. For tiden arbeider han særlig med litterære samtaler og estetiske undervisningsformer, bærekraftdidaktikk samt adaptasjoner og grafisk litteratur.

Ann Sylvi Larsen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ann Sylvi Larsen er dosent i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes forskningsinteresse er barnelitteratur, litteraturarbeid i klasserommet, skriving og internasjonalisering.  Hun har skrevet en rekke artikler om norskdidaktikk, barnelitteratur, skriving og praksis i det globale sør.

Marion Gimsøy Stavsøien, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Marion Gimsøy Stavsøien er universitetslektor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hun har lang erfaring med undervisning, veiledning og FOU-arbeid i grunnskolelærerutdanningen. For tiden arbeider hun særlig med stedsbasert litteraturundervisning, estetiske undervisningsformer og bærekraftdidaktikk.

Referanser

Berthelin, S.R., Larsen, A.S. & Nygård, M. (2024). Forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap i utvikling av lærerstudenters norskfaglige masterprosjekt. Acta Didactica Norden, 18(2). https://doi.org/10.5617/adno.10906

Bhabha, H. (2004). The Location of Culture. Routledge.

Biesta, G. J. J. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Fagbokforlaget.

Christensen, V. & T. Høegh. (2021). Dialog og feedback i klassesamtaler. I S.T. Gissel & T. Steffensen (Red.), Undersøg litteraturen! Engagerende undervisning i æstetiske tekster, s. 75–95. Akademisk forlag.

Dahler-Larsen, P. (2010). At fremstille kvalitative data. Syddansk Universitetsforlag.

Daza, V., Björk, G. & Lund, A. (2021). Partnerships as third spaces for professional practice in initial teacher education: A scoping review. Teaching and Teacher Education 102, 103338. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103338

Dysthe, O., Samara, A., & Westrheim, K. (2006). En treleddet veiledningsmodell i masterstudiet. I O. Dysthe A. Samara (red.), Forskningsveiledning på master- og doktorgradsnivå, s. 37–55. Abstrakt forlag.

Farrell, R. (2023). The School–University Nexus and Degrees of Partnership in Initial Teacher Education. Irish Educational Studies, 42(1), 21–38. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1899031

Frøjd, Y., & Sandberg, K. L. (2023). Litterær eller lærarfagleg analyse? Om skilnader og nytteverdi i litteraturdidaktisk arbeid. Norsklæraren, 47(4), 41–55.

Gissel, S. T., & Steffensen, Tom (red.) (2021). Undersøg litteraturen! Engagerende undervisning i æstetiske tekster. Didaktikserien Akademisk forlag.

Goodson, I. & Sikes, P. (2010). Life History Research in Educational Settings: Learning from Lives. Open University Press.

Gujord, H. (2020). – Kven drap Germaine? Seksualitet og makt i «Kunsten å myrde» av Cora Sandel. Tidsskrift for kjønnsforskning, 44(2), 166–180. https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2020-02-06

Hennig, Å. & Eriksen, K. (2021). Opplevelse og utforsking – litterære samtaler i praksis. Gyldendal.

Ikpeze, C.H., Broikou, K. A., Hildenbrand, S. & Gladstone-Brown, W. (2012). PDS Collaboration as Third Space: An Analysis of the quality of learning experiences in a PDS partnership. I Studying Teacher Education, 8:3, 275–288. http://doi.org/1080/17425964.2012.719125

Johansen, M.B. (2019). Litteratur og dannelse – at lade sig berige af noget andet end sig selv. Akademisk Forlag.

Kümmerling-Meibauer, B. & Meibauer, J. (2021). Cognitive challenges of challenging picturebooks. I Å.M. Ommundsen, G. Haaland & B. Kümmerling-Meibauer (Red.), Exploring Challenging Picturebooks in Education (s. 23–42). Routledge.

Lejonberg, E., Elstad, E., & Hunskaar, T. S. (2017). Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjon mellom universitet og praksisskoler. Uniped 40(1), s 68–85. https://doi.org/10.18261

Lillejord, S. & Børte, K. (2016). Partnership in Teacher Education – a Research Mapping. European Journal of Teacher Education, 39(5), 550–563. https://doi.org/10.1080/02619768.2016.1252911

Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Qualitative Social Research, 1(2), Article 20. Lastet ned 14.10.2022, fra https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2386

Mercer, N. (2000). Words and Minds: How We use Language to Think Together. Routledge.

Olsen, R. (2021). Flerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen. Nordvei – Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 6. https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3070

Sandel, C. (1935). Mange takk doktor. Gyldendal.

Skaftun, A. & Michelsen, P.A. (2017). Litteraturdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk.

Skarstein, D. & I. Vederhus. (2020). Forord. I D. Skarstein & I. Vederhus (Red.), Jon Fosse i skulen (s. 7–12). Samlaget.

Sønneland, M. (2018). Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9. klasser i møte med litterære tekster som faglige problem. Nordic Journal of Literacy Research, 4(1), 80–97. https://doi.org/10.23865/njlr.v4.882

Sønneland, M. (2019). Teksten som problem: En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen [Doktoravhandling]. Universitetet i Stavanger.

Yin, R.K. (2014). Case Study Research: Design and Methods (5. utg.). Sage Publications.

Zeichner, K.M. (2010). Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college and university-based teacher education. Journal of Teacher Education 61(1–2), 89–99. https://doi.org/10.1177/0022487109347671

Nedlastinger

Publisert

2025-05-08

Hvordan referere

Svelstad, P. E., Larsen, A. S., & Stavsøien, M. G. (2025). Den litterære veiledningssamtalen: Myndiggjøring og avhierarkisering i en norskdidaktisk masterveiledningsprosess . Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 10(1), 1–14. https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i1.4344

Utgave

Seksjon

Artikler