Invitasjon til forskningsartikler til temanummer om demokrati og medborgerskap

2024-11-13

Invitasjon til forskningsartikler til temanummer i Tidlig.

Tema: Demokrati og medborgerskap

Tidsskrift for Lærerutdanning og grunnopplæring - Tidlig er et flerfaglig vitenskapelig tidsskrift som fremmer aktuell forskning for utvikling av skole og lærerutdanning, skolens samfunnsmandat og kunnskap til barns beste.

Tidsskriftet har diamant åpen tilgang, dvs. ikke-kommersiell, åpen tilgang på ideelt grunnlag.

Tidsskriftet formidler forskning om elevkunnskap, pedagogikk og didaktikk i alle skolerelevante fag i grunn- og videregående skole, læringsledelse i et mangfoldig læringsmiljø i og utenfor klasserommet og læringsledelse i skolen som organisasjon.

Tidlig planlegger sin første utgivelse våren 2025 med et temanummer om demokrati og medborgerskap.

Vi inviterer herved forskere og andre som arbeider med utdanning og skole, til å bidra med artikler om demokrati og medborgerskap. Vi er åpen for generelle og fagspesifikke tilnærminger til demokrati og medborgerskap i skolen. Eksempler på tematikker som kan være aktuelle er

- kritiske perspektiver på demokrati og medborgerskap

- artikler som utforsker didaktiske arbeidsmåter i demokratiundervisning og

- læring om demokrati i og utenfor klasserommet

- forskning på demokratiopplæring i lærerutdanningene

 

Både etablerte forskere og nyutdannede lærere oppfordres til å sende inn aktuelle, originale forskningsbidrag. Tidsskriftet skal være en felles publiseringsarena for skole- og lærerutdanningsforskning.

Tidsfrist: 1. mars 2025
Se nettsted for innlevering: Tidlig

Gjesteredaktører


Janicke Heldal,  Professor i pedagogikk, ved MF, Norwegian School of Theology, Religion and Society              Emil Sætra, Førsteamanuensis i samfunnsfagsdidaktikk, ved MF, Norwegian School of Theology,
Religion and Society

 

Fagfellesystem
Tidsskriftet praktiserer «dobbelt blind» fagfellevurdering, hvor verken fagfellene eller forfatteren kjenner hverandres identitet. I tillegg vurderes artiklene av redaksjonen, og endelig avgjørelse om publisering foretas av ansvarlig redaktør eller gjesteredaktør.

Tidlig prioriterer innsendte forskningsartikler som:

  • Formidler original, solid og relevant forskning innenfor tidsskriftets formål og målgruppe.
  • Aktuelle vitenskapelige artikler i et leservennlig og klart språk; like lesbare for studenter og lærere i skolen, som for forskere på tvers av fag. Artiklene skal tilpasses en flerfaglig lesergruppe.
  • Forskningsbidrag som er profesjonsrettet og praksisnært for eksempel gjennom samarbeidsprosjekt mellom skole og lærerutdanning.
  • Under samme vilkår, vil vi om mulig prioritere noen artikler fra nyutdannede lærere i hvert nummer.

 

Artiklene kan være på nynorsk, bokmål, svensk eller dansk.