Innleveringer

Innlogging eller Registrer for innlevering.

Sjekkliste for innleveringen

Forfatteren må krysse av for at innleveringen oppfyller kravene som listes under. Innleveringer som ikke oppfyller disse, kan bli returnert til forfatteren.
  • Manuskriptet er ikke tidligere publisert, og er heller ikke til vurdering i noe annet tidsskrift (eller gi forklaring i feltet 'Kommentarer til redaktøren').
  • Forfatter(e) bekrefter at jeg/vi har fulgt forskningsetiske retningslinjer etter beste evne, at vi viser god henvisningsskikk og at mulige personopplysninger i empiriske data er forsvarlig anonymisert.
  • Manuskriptfilen er levert i OpenOffice-, /LibreOffice-, Microsoft Word- eller RTF-filformat.
  • Så langt det går an er URL-adresser oppgitt til alle siterte kilder som foreligger på nett. URL-adressene skal være klikkbare (som for eks. http://pkp.sfu.ca).
  • Teksten bruker enkel linjeavstand; 12-punkts skrifttype som normalskrift (helst Times New Roman); kursiv i stedet for understreking (unntatt i URL-adresser); bruker aldri fet skrift (unntatt i overskrifter: kursiv er ellers eneste uthevingsmåte); og alle illustrasjoner, figurer og tabeller er satt inn på rett plass i teksten.
  • Teksten følger formatkravene for stil og bibliografisk formatering, slik de er angitt i Forfatterinstruksen, som finnes i Om tidsskriftet.

Forfatterinstruks

Takk for at du vurderer å sende oss et manuskript. Tidsskriftet er et fagfellevurdert vitenskapelig tidsskrift med vitenskapelige artikler og i noen tilfeller kommentarer, debattinnlegg og bokanmeldelser om lærerutdanning og grunnskole. Vi publiserer i utgangspunktet artikler på bokmål og nynorsk, men kan også vurdere andre skandinaviske språk. Vi inviterer forskere, stipendiater og lærere og masterstudenter til å sende oss originale, ikke tidligere publiserte forskningsartikler til vurdering for publisering i tidsskriftet.  

Tidlig prioriterer innsendte forskningsartikler som:

  1. Formidler ny, original, solid, sannferdig, pålitelig og relevant forskning innenfor tidsskriftets formål og målgruppe.

Tidsskriftet formidler forskning om elevkunnskap, pedagogikk og didaktikk i alle skolerelevante fag i grunnskolen, flerfaglige tema, læringsledelse i et mangfoldig læringsmiljø i og utenfor klasserommet og læringsledelse i skolen som organisasjon. Det kan for eksempel være didaktiske spørsmål i et fag, tverrfaglige prosjekt, klasseledelse, samarbeid mellom skole og hjem eller mellom lærerutdannere i skole og høgskole/universitet, skolekultur og ulike typer klasseromsforskning, tiltak mot mobbing og skolevegring, leksehjelp og SFO, skoleutvikling og/eller utdanningspolitikk.

  1. Aktuelle vitenskapelige artikler i et leservennlig språk; like lesbare for studenter og grunnskolelærere som for forskere på tvers av fag. Artiklene skal tilpasses en flerfaglig lesergruppe.

Tidsskriftet har som mål å inspirere nyutdannede og lærere i grunnskolen til å lese relevant forskning.

  1. Forskningsbidrag som er profesjonsrettet og praksisnært for eksempel gjennom samarbeidsprosjekt mellom grunnskole og lærerutdanning.

Tidsskriftet skal være en felles publiseringsarena for grunnskole- og lærerutdanningsforskning. Forskning som er samarbeidsprosjekt mellom grunnskole og lærerutdanning er derfor svært relevant.

Under ellers like vilkår, vil vi om mulig prioritere noen artikler fra nyutdannede lærere i hvert nummer.

Tidsskriftet har som mål å være en viktig publiseringskanal for lærerstudenters masteroppgaver som styrker masterprosjektenes relevans og som bidrar til at masterprosjektene kommer skolene til gode.

Etikk

Forfattere, fagfeller og redaktører er alle etisk ansvarlige for at det som publiseres som vitenskapelige artikler, er ny, original, riktig og pålitelig forskning. Redaksjonen følger Nasjonale forskningsetiske retningslinjer for samfunnsfag og humaniora og COPE Core Practices for Journal Editors.

Krav til manuskriptet

Manuskripter som sendes inn til Tidlig må ikke være publisert eller være under vurdering til publisering andre steder. Kun ny og original forskning som følger format og innhold angitt nedenfor, vil bli vurdert av redaksjonen.

Før innsending ber vi om at du leser forfatterveiledningen nøye og sjekker at:

  • Forfatteropplysningene er fullstendige
  • Antall tegn med mellomrom ikke overskrider maksimumsgrensen
  • Noter og referanser er i henhold til veiledningens standard (APA 7.utgave)
  • Korte sammendrag med nøkkelord på norsk og engelsk er inkludert (se nedenfor)
  • Artikkelen er forsvarlig anonymisert
  • Informanter og skoler skal normalt være uidentifiserbare. Det skal foreligge skriftlige godkjenninger ved eventuell bruk av bilder og/eller identifiserbare informanter eller skoler.
  • Format og innhold for vitenskapelige artikler i Tidlig
    Tittel (maks 70 tegn for å sikre god leselighet på nettsiden)Sammendrag (Abstract) av artikkelen på norsk, maks 200 ord og fem søkbare nøkkelord
    Det kan også være med tittel og sammendrag på engelsk. Innholdet må være det samme og samme maksgrense gjelder (inntil 70 tegn for tittel og maks 200 ord for sammendrag).
  • NSD og REK godkjenning må spesifiseres der det er aktuelt
  • Referanser og referanseliste etter APA 7 (se sokogskriv.no)
  • Maks lengde for vitenskapelige artikler er 30 000 tegn inkludert mellomrom. Referanser og tabeller kommer i tillegg.
  • Formatering: Skrifttype 12 punkts Times New Roman.

Tips til leservennlig språk https://www.sprakradet.no/klarsprak/  

VURDERINGSPROSESSEN 

Tidsskriftet har dobbelt-blind fagfellevurdering. Manuskripter som sendes inn til vurdering skal være anonymisert. Det betyr at forside og forfatteromtale må være i et separat dokument og at alle eksplisitte selvreferanser må anonymiseres. 
 
Forfatter får tilbakemelding på e-post fra redaktøren etter at manuskriptet har vært til fagfellevurdering. Forfatter vil i den forbindelse informeres om artikkelen godkjennes som den er, godkjennes med mindre revisjoner, godkjennes med større revisjoner eller refuseres. Hvis redaktøren ber om revisjoner vil forfatter få en frist for dette. 

TIPS 

Tidsskriftet er flerfaglig og åpen for artikler med ulik struktur. Bruk en struktur som passer med ditt fagfelt og forskningsfelt. Et eksempel på struktur kan være: 

Introduksjon 
- Bakgrunn inkludert tidligere forskning 
- Formål/problemstillinger 
Metode 
- Inkluder etiske vurderinger her 
- NSD og REK godkjenning må spesifiseres der det er aktuelt 
Resultater/Funn 
Diskusjon 
- Inkludere vurdering av styrker og svakheter i diskusjonen 
Konklusjon 
- Må svare på problemstillingene og gjenspeile funnene 
Referanseliste 

 Tips for å gjøre teksten mer leservennlig

  • Unngå passive setninger.  
  • Si én ting om gangen. Del lange setninger. 
  • Bruk personlig pronomen jeg/vi når du referer til forfatteren/forfatterne.  
  • Forklar eller definer nødvendige faguttrykk 

Tips til leservennlig språk https://www.sprakradet.no/klarsprak/  

Erklæring om personvern

Navn og e-postadresser som skrives inn til dette tidsskriftet og nettstedet vil kun bli brukt for de formålene som er oppgitt for tidsskriftet eller som følger av gyldig rettslig pålegg, og vil ikke bli gjort tilgjengelig verken for andre formål eller for uvedkommende.

Les den fullstendige personvernerklæringen for Bergen Open Access Publishing (BOAP).