Tidsskriftet

TIDLIG

  • Tidlig - fordi tidsskriftet skal være i front for nyskapende og aktuell forskning om skole og lærerutdanning
  • Tidlig - fordi det handler om barn og unges første og grunnleggende skolegang
  • Tidlig - når det gjelder forskningsbasert innsats for barns beste
  • Tidlig - for at nyutdannede og lærerstudenter skal komme tidlig i gang med forskning
  • Tidlig - for at lærere, studenter og andre interesserte skal få tidlig tilgang til ny kunnskap
  • Tidlig - fordi det handler om myndighetenes menneskerettslige plikt overfor de yngste

TIDLIG - Tidsskrift for Lærerutdanning og grunnopplæring  er et flerfaglig vitenskapelig tidsskrift som fremmer aktuell forskning for utvikling av skole og lærerutdanning, skolens samfunnsmandat og kunnskap til barns beste.

Tidsskriftet formidler forskning om elevkunnskap, pedagogikk og didaktikk i alle skolerelevante fag i grunn- og videregåendeskole, læringsledelse i et mangfoldig læringsmiljø i og utenfor klasserommet og læringsledelse i skolen som organisasjon. Det kan for eksempel være didaktiske spørsmål i et fag, klasseledelse, samarbeid mellom skole og hjem eller mellom lærerutdannere i skole og høgskole/universitet, skolekultur og ulike typer klasseromsforskning, tiltak mot mobbing og skolevegring, leksehjelp og SFO, skoleutvikling og/eller utdanningspolitikk.

Både etablerte forskere og nyutdannede lærere blir oppfordret til å sende inn aktuelle forskningsbidrag. Tidsskriftet skal være en felles publiseringsarena for skole- og lærerutdanningsforskning. Det er et mål at tidsskriftet blir en viktig publiseringskanal for studentenes masteroppgaver som styrker masterprosjektenes relevans,  og samtidig inspirerer de nyutdannede og lærere i skolen til å publisere og lese aktuell forskning,  jf.  Lærerutdanning: Usikkerhet rundt nytten av bachelor- og masteroppgavene (khrono.no).

Tidsskriftet tar imot vitenskapelige artikler, og eventuelt kommentarartikler og bokanmeldelser i et leservennlig språk.

Tidsskriftet har diamant åpen tilgang, dvs. ikke-kommersiell, åpen tilgang på ideelt grunnlag, ut fra det prinsippet at å gjøre forskning fritt tilgjengelig for allmennheten gir økt global utveksling av kunnskap. Innholdet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse-lisens som tillater at innholdet blir bearbeidet og delt uten begrensninger så lenge opphavspersoner og kilde blir korrekt kreditert.

Det er gratis å sende inn manuskript og å publisere i tidsskriftet.

Tidsskriftet har normalt to utgivelser i året, fortrinnsvis en åpen og en temabasert. De temabaserte numrene vil bl.a. rette seg mot de flerfaglige temaene i grunnskolelærerutdanningene som medborgerskap, estetiske læreprosesser, bærekraft, danning og profesjonsetikk.