Invitasjon til forskningsartikler til første åpne nummer av Tidlig
Tidsskrift for Lærerutdanning og grunnopplæring - Tidlig er et flerfaglig vitenskapelig tidsskrift som fremmer aktuell forskning for utvikling av skole og lærerutdanning, skolens samfunnsmandat og kunnskap til barns beste. Tidsskriftet skal være en felles publiseringsarena for skole- og lærerutdanningsforskning i klarspråk. Det er også et mål at tidsskriftet blir en publiseringskanal for artikler basert på lærerstudenters masteroppgaver.
Tidsskriftet har diamant åpen tilgang, dvs. ikke-kommersiell, åpen tilgang på ideelt grunnlag.
Tidlig planlegger sine første utgivelser våren 2025 med et temanummer og et åpent nummer. Dette er invitasjon til det åpne nummeret.
Vi søker i denne forbindelse relevante forskningsartikler som er profesjonsrettet og praksisnære relatert til skole eller lærerutdanning. Det kan for eksempel være forskningsartikler innen:
Fagdidaktikk i alle skolerelevante fag i grunn- og videregåendeskole og i lærerutdanning
Pedagogikk og elevkunnskap
Fagovergripende tema i skole eller lærerutdanning
Læringsledelse i et mangfoldig læringsmiljø eller i skolen som organisasjon
Analyser av barns perspektiv og forutsetninger i lys av barns beste og Barnekonvensjonen
Både etablerte forskere og nyutdannede lærere oppfordres til å sende inn aktuelle, originale forskningsbidrag. Artiklene kan være på nynorsk, bokmål, svensk eller dansk.
Tidlig prioriterer innsendte forskningsartikler som:
- Formidler original, solid og relevant forskning innenfor tidsskriftets formål og målgruppe.
- Aktuelle vitenskapelige artikler i et leservennlig og klart språk; like lesbare for studenter og lærere i skolen, som for forskere på tvers av fag. Artiklene skal tilpasses en flerfaglig lesergruppe.
- Forskningsbidrag som er profesjonsrettet og praksisnært for eksempel gjennom samarbeidsprosjekt mellom skole og lærerutdanning.
- Under samme vilkår, vil vi om mulig prioritere noen artikler fra nyutdannede lærere i hvert nummer.
Tidsfrist: 20. mars 2025
Forfatterinstruks og innsending: se Tidlig sin plattform
Redaktør
Bodil Kjesbo Risøy
Studieprogramleder for grunnskolelærerutdanningene ved HVL
Fagfellesystem
Tidsskriftet praktiserer «dobbelt blind» fagfellevurdering, hvor verken fagfellene eller forfatteren kjenner hverandres identitet. I tillegg vurderes artiklene av redaksjonen, og endelig avgjørelse om publisering foretas av ansvarlig redaktør eller gjesteredaktør.